Zahájení běžného provozu rychlovlaků v Česku nikdo nezná!

Trasu Brno-Praha může ujet za slabou hodinu, i když se stále neví kudy pojede? A nebo, jak často bude kolik souprav jezdit za týden a za kolik korun? Dalších otázek na téma rychlovlaky je hodně, a většina z nich musí zůstat bez...

odpovědi, protože je nikdo pořádně nezná. Pro zajímavost, v Česku začalo jezdit od června 2003 na běžných tratích Pendolino. Silně poruchovým soupravám (nesprávně byly nazývány rychlovlaky) od italské společnosti Alstom po zahájení ostrého provozu hrozilo, že je Česko vrátí výrobci. Pro nízko nastavenou rychlost zabezpečovacího zařízení Pendolino jezdí pouze max. rychlostí 160 km/hod. Bližší údaje jsou ve zdrojovém článku "Pendolino slaví 20 let. První tuzemské "rychlovlaky" měly pomalý rozjezd" na https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/zeleznice-ceske-drahy-pendolino.A230628_113035_eko-doprava_cfr

Na chvilku odbočím do Brna. Posledních 20 let byl pro radní magistrátu tématem číslo jedna "odsun haly hlavního nádraží o 800 metrů na jih". Avšak zájem o halu nádraží kupodivu upadl v nemilost a zájmem č. 1 se stala stavba multifunkční haly Arena vedle pavilonu "Z" (v areálu "BVV" Výstaviště ve čtvrti Pisárky). Hala dostala od Evropské komise loni zelenou a její vícekrát odložená stavba začala v září 2023. Bližší informace jsou ve dvou zdrojových článcích "V Brně zahájili stavbu multifunkční arény, vyjde na miliardya "Pavilon Z" na https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-v-brne-zahajili-stavbu-multifunkcni-areny-vyjde-na-miliardy-40444003 a na https://cs.wikipedia.org/wiki/Pavilon_Z

Zatím není jisté, zda návštěvníci do haly ARENA (max. počet má činit 13 300), budou přijíždět do centra Brna vlakem? Několik plánů totiž počítá s variantou, že rychlovlaky do nového jižního nádraží zajíždět nebudou. Na periferii Brna přichází v úvahu pro hustotu zástavby na stavbu větších nádraží jen dvě možnosti. Na severu čtvrť Královo Pole (kde začala rekonstrukce nádražní budovy) a na jihu Horní Heršpice. V Evropě jezdí vlaky TGV po tratích LGV s udávaným poloměrem zatáček 4 tisíce metrů. Avšak tratě nové, budou mít poloměr 6 tisíc metrů. Pro lepší představu - pomyslný půlkruh šest kilometrů by byl potřebný od severu k jihu na objetí celého města Liberce. 

Budovatelské plány ministrů Fialovy vlády "na urychlenou výstavbu vysokorychlostních tratí" /VRT/, připomínají nápady Hurvínka. Zejména v případech "kudy trať povede?", čemu se bude muset vyhýbat a naopak, co bude nutné zbourat? Ve všech případech platí, že když se rychlovlak na malém Česku trochu víc rozjede, bude muset za chvilku začít brzdit. A navíc. Celá trať rovná jako podle pravítka, bude muset být oplocená a bez přejezdů!! Co kdyby na trať chtěl vjet "omylem" bagr, traktor, kamion, či se tam zaběhl zatoulaný kůň, býk, nebo celé stádo krav, ovcí a nebo prasat?? A nebo, kdyby chtěl někdo úplně běžně ukrást kus měděného kabelu?? Pokud by měly rychlovlaky zajíždět do center Prahy a Brna, musely by do nich zajíždět zatáčkami 20 minut krokem. A jaký by měl takový druh "rychlodopravy" smysl?? To by bylo to stejné, jako když jsem v roce 1972 létal z letiště Brno-Tuřany na letiště Praha-Ruzyně za 40 minut čistého času čtyřmotorovým iljušinem-18. A potom jsem musel z letiště v Ruzyni cestovat do centra Prahy autobusem aerolinií ještě dalších 50 minut. 

Kdy se také naši občané začnou blížit vyšší úrovni cestování a zvykat si na jízdy vlaky s noclehem za šílené ceny jízdenek (co se rovnají cenám za nové osobní auto - jaké jezdí v Itálii), to vážně nevím. Ještě nedávno běžná cena zpáteční jízdenky za jízdu vlakem TGV na lince Paříž-Mnichov (s jízdní dobou 6h08) - činila 55 €. Zda někdy budou takové ceny i v Česku, nikdo neví!! Další údaje jsou ve zdrojovém článku "Itálii začnou brázdit luxusní vlaky. Jízdenka je ovšem jen pro ty nejbohatší" na https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/luxusni-vlaky-italie-la-dolce-vita.A230710_123714_eko-zahranicni_rie

Nyní přišel čas na kontrolní otázku. Na co ČR potřebuje rychlovlaky? Snad ne pro důvod stejný, jako Indonésie?? O nutnosti postavit prestižní trať z Prahy do Drážďan, hovořil "hezky barvitě do větru" před lety expremiér Bohuslav Sobotka při návštěvě Japonska. Odpověď na otázku je jednoduchá. Rychlovlaky typu TGV možná budou přes hustě zastavěné a kopcovité Česko jen projíždět. Slova znalce jsou ve zdrojovém článku z roku 2017 "Potřebujeme rychlovlaky, seznal Sobotka po svezení šinkansenem" včetně článků souvisejících na https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/2167237-potrebujeme-rychlovlaky-seznal-sobotka-po-svezeni-sinkansenem

Žádnou pravdivou odpověď nikdo nevysloví, protože ji nezná. a všechny plány jsou ve stádiu snů. Důvod, proč bude běžný provoz rychlovlaků v ČR dlouho jen pohádkou, je jednoduchý. Peníze. Bude zapotřebí 600 miliard až bilion korun, a tolik peněz za 10 ani 20 let nikdo pro Česko mít nebude!! Armáda ČR potřebuje stíhačky, drony, rakety, tanky, děla atd. Vládní špičky se budou různě vykrucovat, vymlouvat, slibovat a především trapně a nutně - lhát. A možná i přesto, že Česko rychlovlaky s rychlostí 250 km/hod. opravdu na nic nepotřebuje! 

Foto u perexu a článku staženo z https://pixabay.com

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Petr Šindelář | pondělí 4.3.2024 9:52 | karma článku: 16,13 | přečteno: 299x