Shimla, městečko v Himalájích. A co s mrtvou krávou?

13.11.2008  Probuzení v Chandigarhu. Ráno jsme oknem sledovali dění na ulici – čištění zubů, odkašlávání, plivání, chlápka bez nohou, co šel po rukách, opice, osly, rozcuchané děti, trhovce vezoucí zboží… Na snídani jsme raději nešli, hotel v nás nevzbudil takovou důvěru, abychom v něm cokoli pozřeli. Naštěstí jsme si nabalili sušenky.

ShimlaJitka

V 8:20 si nás na recepci vyzvedl řidič a vyrazili jsme na cestu do Shimly. Cesta trvala necelé 4 hodiny (120 km) a byla moc zajímavá. Nejprve ven z města, pak do Kalky a odtud už klikaticemi vzhůru do hor. Naše vozítko TATA Indica dostávalo při tom stoupání docela zabrat a motor měl chvílemi zvláštní zvuk. Řidič si prozpěvoval indické melodie, občas zastavil, otevřel okýnko, vypláchnul si pusu a odplivl si. (Ach ten prach…) Občas vlastně plival i za jízdy a taky si několikrát krknul. Tohle Indům skutečně nedělá žádný problém.

Hrozně se mi zalíbily ty jejich nazdobené a pomalované náklaďáky. Všechny mají vzadu nápis „Blow Horn“ a vypadají, jako když jede pouť. Časem si jich musím pár nafotit. Cestou jsme míjeli stánky s ovocem, kde Vám vymačkají čerstvou šťávu z pomerančů do nerezového kelímku – vy ji do sebe hodíte a jedete dál. (To jsme samozřejmě nezkoušeli.) Když jsme míjeli jednu obrovskou nafouklou mrtvou krávu, vzpomněla jsem si, jak se mě naši ptali, co Indové dělají, když na ulici pojde kráva. Ondra se ptal v práci a nikdo nevěděl. Tuhle chudinku zatím prozkoumávalo několik psů a všudypřítomné mouchy. Třeba ji časem někdo odklidí…

V horách začala být cesta zajímavější. Zatáčka střídala zatáčku, vyhýbali jsme se napadaným balvanům, cesta byla místy rozbitá, takže jsme museli jet krokem a často troubit. U silnice se začaly objevovat skupinky opic. Řidič vždycky zpomalil, když tam nějaké byly, celý se rozněžnil a nadšeně opakoval: „nice monkeys, nice monkeys“. Opice pak většinou běžely kus za autem, protože si myslely, že něco dostanou. Řidič se nás několikrát ptal, jestli nechceme zastavit a sníst si breakfast nebo lunch. My jsme nechtěli, ale zdálo se nám, že on by to uvítal, a tak mu Ondra několikrát řekl, že pokud chce zastavit, že nám to nevadí. Buď nerozuměl, nebo nechtěl.

No a pak už jsme přijeli do Shimly. Městečka, vybudovaného v takovém svahu, že mezi jednotlivými ulicemi musí jezdit výtah. Shimla je hlavním městem státu Himachal Pradesh a leží ve výšce 2205 m.n.m. (Turisty velmi vyhledávané místo, mnoho indických novomanželů sem jezdí trávit své líbánky.) Řidič nás nemohl odvézt k hotelu, protože ten jsme si vybrali na hlavní pěší zóně: THE MALL. Po zaparkování se nás ujal nosič, a přestože má náš kufr kolečka, hodil si ho na hlavu a vyrazili jsme. K hotelu to byl jen kousek cesty, kovové schodiště a pár metrů mírného stoupání. Hotel Willow Banks zvenku vypadal pěkně a nezklamal nás ani vevnitř. Ondra podal nosičovi 20 rupií. Ten si sebejistě řekl o 50. (Za tu cenu jsem si pak koupila rukavice!). Ondra se zarazil, ale peníze mu dal a nosič s širokým úsměvem odešel. Až později nám došlo, že to prostě zkusil – a vyšlo mu to. Za takový kousek cesty a celkem lehký kufr mu mělo stačit těch 20!

Pokoj byl velký, čistý, vkusně zařízený, ale byla v něm strašná zima! No a samozřejmě žádné topení. Radši jsme rychle vypadli ven, abychom se někde najedli a trochu se porozhlédli. Prošli jsme si celou pěší zónu The Mall se všemi jejími obchůdky, restauracemi a domy v anglickém stylu, a po cca hodinovém rozhodování jsme se usadili v jedné luxusně zařízené hotelové restauraci. Měli zde pestrou nabídku francouzských a australských vín, mexických a italských specialit, ale NIC indického. To byl pech. No ale měli jsme už hrozný hlad, a tak jsme si objednali polévku Minestrone, grilovanou zeleninu s rýží a kuřecí šašlik s rýží. Grilovaná zelenina byla bohatě politá hustou tomatovou omáčkou se spoustou kuliček pepře a dalšího koření, takže to strašně pálilo. Tekly mi slzy a vůbec jsem si to jídlo neužila. Ondrova omáčka na šašliku vypadala stejně, ale jemu to nic neudělalo. Uklidňoval mě slovy, že to ZAS TOLIK NEPÁLÍ!

Pak jsme se dlouho procházeli, až nám byla docela zima, tak jsme se vrátili do ZMRZLÉHO hotelového pokoje. Tam nám začala být ještě větší zima, a tak jsme nakonec skončili v kavárně Café Coffee Day na The Mall. Tam jsme u Grande Laté řešili, jak to udělat, abychom přežili tu zimu v hotelu. Nakonec se Ondra na recepci zeptal, jestli existuje nějaká možnost, jak se ohřát a vyfasovali jsme elektrický ohřívač. Měli jsme OBROVSKOU radost, že nezmrzneme. Pak jsme šli na večeři do naší hotelové restaurace, kde dělali i indická a čínská jídla. Objednala jsem si Paneer Chatpata (80 rps) s indickým chlebem Naan. Paneer je čerstvý indický sýr, který hodně používají k vaření. Je tuhý a připomíná tofu. Paneer chatpata byl paneer, nakrájený na kostky, v tangy omáčce (tomatový základ a samozřejmě pálivá). Ondra měl čínské jídlo – křupavou medovou zeleninu (140 rps) s rýží (80 rps). Bylo to dobré, ale bylo toho moc. Ondra se mi smál, když jsem celá přejedená kývla číšníkovi na další porci Naanu. Na tu jejich anglickou výslovnost si zkrátka musí člověk zvyknout. Já myslela, že se mě ptá, jestli mi chutnalo a ne, jestli chci ještě přidat chleba. Po jídle přinesl číšník s účtenkou dvě mističky: v jedné byly krystalky cukru a ve druhé něco, co mi připomnělo fenykl. A možná to skutečně byl fenykl, jen takový drobnější. Indové to žvýkají po jídle pro osvěžení dechu. Docela mi to zachutnalo. Lžičkou jsem si nabrala pár krystalků cukru, několik zrníček fenyklu a žvýkala. A pak už jsem si to brala po každém jídle. Ondra ne.

A poučení: i když číšník tvrdí, že to jídlo rozhodně není „spicy“, spolehněte se, že bude „spicy“ (pálivé). Když číšník řekne „not at all“ (vůbec ne), tak to stejně bude pálit. A když řekne „a little bit“ (trochu), bude to pálit jako blázen.

Autor: Jitka Rozová | středa 3.12.2008 8:38 | karma článku: 17,18 | přečteno: 1016x

Jitka Rozová

Kterak jsem se v charitě najedla, pomazlila a vyhrála

Budeme z Indie pomalu odjíždět a já musím přiznat, že jsem tady konečně šťastná. A že se mi bude stýskat. Moc stýskat. Děti v projektu Sunshine mi dávají najevo, jak moc mě mají rády, jak k nim patřím. Naučila jsem je spoustu nových her a možná jsme si všichni společně i zlepšili angličtinu. Každopádně jsme si na sebe zvykli.

18.6.2010 v 10:40 | Karma: 35,22 | Přečteno: 6184x | Diskuse| Cestování

Jitka Rozová

Indická nemocnice. Tři dny a dost?

Znáte snad lepší místo, kde si přečíst Havlíkův Transit? „Nepustím vás ani domů, natož do Thajska. Necháme si vás v nemocnici 24 hodin, abychom doplnili tekutiny a odebrali vzorky.“ Thajsko mě mrzí, strašně jsme se tam těšili, ale zároveň přišla úleva, že se o nás postarají a nezkolabujeme někde na cestách.

12.5.2010 v 17:20 | Karma: 24,40 | Přečteno: 2785x | Diskuse| Cestování

Piče, piče, piče!

Jak mě překvapují indické děti. Už tři týdny chodím za dětmi do Sunshine projektu. Je to v podstatě denní centrum pro chudé děti ve čtvrti Saidulajab v Dillí. Jejich rodiče nemají na to, aby je poslali do školy a zajistili jim tak lepší budoucnost.

9.4.2010 v 10:15 | Karma: 30,74 | Přečteno: 4557x | Diskuse| Cestování

Jitka Rozová

Škola je přece zadarmo, tak proč tam své děti nepošlou?

Jak ve skutečnosti vypadá bezplatné školství v Indii? A pomáhá charita Indii nebo nepomáhá? Tento článek je mimo jiné i mou odpovědí zdejší blogerce, paní Soně Diartové. Je to příběh o dětech z ulice a jednom chlapíkovi s velkým srdcem.

11.3.2010 v 10:30 | Karma: 28,75 | Přečteno: 2122x | Diskuse| Cestování

Jitka Rozová

Pravidla sousedského soužití po indicku

„Prosíme, nezamykejte ve svém bytě služku, hospodyni ani domácího mazlíčka, pokud odjíždíte pryč.“

15.12.2009 v 11:11 | Karma: 20,96 | Přečteno: 2438x | Diskuse| Cestování

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

V AfD si nechali staré vedení. K volbě šli kvůli odpůrcům v ulicích přes zátarasy

29. června 2024  13:03,  aktualizováno  14:35

Alternativa pro Německo (AfD) si v sobotu v Essenu na úvod dvoudenního sjezdu vybrala jako své...

Nigerijec doprovázel Polku, dostal po hlavě. Opilému Čechovi hrozí pět let

29. června 2024  12:03,  aktualizováno  14:01

Až pět vězení hrozí českému občanovi, kterého zadržela polská policie po útoku na Nigerijce na...

Mapuje sexualitu za holokaustu. Do queer dějin patří i Anne Franková, říká

29. června 2024  13:28

Seriál Vystudovala historii, anglistiku a sociologii v Berlíně, disertační práci psala v Torontu a nyní...

Autobus hořel na dálnici D5. Evakuovaly se dvě desítky lidí

29. června 2024  12:09,  aktualizováno  12:52

V sobotu krátce po 9. hodině dopoledne vyjeli středočeští hasiči k požáru autobusu na dálnici D5....

Získejte spousty produktů ZDARMA, sledujte instagram @emimino.cz

Pravidelné soutěže najdete také na našich sociálních sítích, především instagramu a facebooku.

V Indii s krátkou přestávkou od 10/2008 do 06/2010.