Překvapivé Chicago

Z hlubin metra vycházím na temnou ulici. Koukám do mobilu, ale šipka běhá po mapě zmateně sem a tam, to jak se mezi mrakodrapy špatně chytá GPS signál. Potřetí jdu přes stejnou křižovatku, čímž jsem vzbudila pozornost bezdomovce..

Před zastávkou v Chicagu jsem o tomto městě věděla pouze to, že leží u jezera a že tam mají velkou lesklou “fazoli”, u které si všichni fotí selfíčka. Na přípravy nebylo moc času, takže mě město mohlo jen překvapit. A protože tentokrát letím sama, tak žádné vyhlídkové autobusy, vše si “osahám” po svých. Hurá!

Chicago bylo mojí víkendovou zastávkou na služební cestě. Přiletěla jsem kolem osmé večer místního času a do města využila rychlodráhu Blue line za 5 USD. Vláček mě vyplivnul do tmy uprostřed mrakodrapů. Koukám na mapu v mobilu, ale šipka GPS zmateně běhá po mapě. Stejně tak jako já, než se konečně dostanu do hotelu … po dvaceti hodinách na cestě, po tom, co jsem se snažila ignorovat pokřikující bezdomovce a rychlým krokem obcházela těla, povalující se na zemi.

Ráno jsem skoro nepoznala, že je ráno. Do okna v 6. patře totiž slunce nedosvitne.  Ve zprávách ukazují hrůzný nález dětské nožičky v místním parku. Pak zase střelbu v nočním klubu, která si vyžádala tři mrtvé. Tak nevím, jestli mám vůbec vyjít na ulici. Už nechci cestovat sama!

Krom špatných zpráv, slibovali v televizi teplé počasí a to se splnilo. Už dopoledne, když jsem vyšla z hotelu, jsem dostala teplotní facku. Dnes přijde stín mrakodrapů a nadzemní dráhy vhod.

Pomalu se dostávám k centru města. Lidí a hluku přibývá. Vstupuji do Chicagského kulturního centra s krásným skleněným stropem a interiérem, který lze vidět v nejednom americkém filmu.

Trošku větší výhled se mi ale naskytl až když jsem došla k řece. A byl úžasný. Staré budovy v kontrastu s novými, cvrkot na řece a mezi tím vším lidí jak v mraveništi. Stojí za to se zastavit a chvíli si ten mumraj jen prohlížet. Člověk se tak nějak ukotví v čase a prostoru.

Našla jsem si budovu Wrigley, odkud bude odpoledne vycházet tour Free Tours by Foot, na kterou jsem se zaregistrovala. Je to prohlídka s průvodcem, která je zdarma, nebo můžete na konci zaplatit tolik, kolik uznáte za vhodné.

Vedro bylo spalující, tak jsem víc než kdy jindy nakukovala do klimatizovaných budov. Vybrala jsem si k tomu obchodní třídu Michigan Ave.

Kousek odtud jsem pak procházela kolem budov, které vypadaly jako nájemní domy, jen měly u vchodů ochranku. S jednou z nich jsem se dala do řeči a ujistili mě, že jsou to opravdu byty a hoooodně drahé :) Viděla jsem také několik svateb, pouličních umělců, sanitek prodírajících se hustým provozem nebo dlouhých limuzín.

Co se týká jídla, doporučuje se zde ochutnat dvě místní “speciality”. Hot dog v chicagském stylu a deep dish pizzu. To první je párek s pálivou hořčicí na rozříznuté bagetce, obložený nakládanou zeleninou a rajčetem. Netradiční je na něm jen to, že se nepodává s v USA tradičním kečupem. Já jsem k němu dostala ještě sáček brambůrků. Ať žije zdravá výživa! :)

Ve dvě hodiny začala naše tour. Ve skupince se nás sešlo 11 a vycházeli jsme od budovy Wrigley, která byla postavena na začátku 30.let, ve své době nejbohatším obyvatelem Chicaga – výrobcem nám známých žvýkaček. Je celá bílá a aby si tuto barvu udržela, nechal Wrigley její fasádu pokrýt glazovanými keramickými obklady, takže je samočistící.

Následovala budova Tribune. Ta je rovněž jednou z nejstarších ve městě. Do její fasády jsou zasazeny úlomky a artefakty přivezené z významných míst z celého světa – kousek Čínské zdi, Colosea, hradu v Edinburgu a podobně. Postupně jsme se dostali třeba k nejznámější místní gotické stavbě nebo nejstarší zachovalé budově ve městě, která přečkala požáry a jiné katastrofy.

Jinými slovy, průvodce mi ukázal, že historie tohoto města nemusí být tolik stará, aby byla zajímavá. Poukázal na detaily, které bych normálně přehlédla nebo se o nich vůbec nedozvěděla. Prošli jsme například přízemím hotelu The Drake, kde vás ubytují, pokud jste opravdu Někdo.

Nahlédli do podzemních částí města, kde panuje čilý automobilový ruch. Nebo si odpočinuli v oáze klidu, kterou byste v centru rušného města těžko hledali.

Po tom, co jsme se s průvodcem rozloučili, prošla jsem se podél řeky a vydala jsem se hledat “fazoli”. Bylo u ní narváno. Bodejť by ne, je to opravdu zajímavá věc.

Hned kousek odtud se v Millennium parku konal jazzový festival. Chvíli jsem poseděla a zaposlouchala se do hudby. Se zapadajícím sluncem utvářela příjemnou atmosféru.

Pomalu jsem prošla parkem a cestou k hotelu narazila ještě na spoustu zajímavých míst. Nakonec mě město hodně příjemně překvapilo. Ještě že jsem ráno vyšla ven :)

V neděli už jsem si šla jen zaběhnout podél jezera a do přístavu Navy Pier.

Mých 10km vypadá na mapě Chicaga jako malé nic :)

Autor: Renata Prokešová | středa 16.9.2015 20:23 | karma článku: 14,01 | přečteno: 505x

Renata Prokešová

Dobrovolníkem v izraelské armádě (2.)

Moc mě potěšil zájem o další článek o dobrovolničení v izraelské armádě. Nejčastějšími dotazy bylo, jak jsem se k tomu vůbec dostala, proč zrovna tam a co je potřeba proto, aby vás vybrali.

22.7.2018 v 23:09 | Karma: 34,38 | Přečteno: 2314x | Diskuse| Společnost

Renata Prokešová

Dobrovolníkem v izraelské armádě (1.)

Sraz máme na nádraží a nikdo z nás zatím neví, kam vlastně pojede. Přicházím ke skupině asi padesáti lidí různého věku, kde nikoho neznám. Postarší dáma si v papírech odškrtne mé jméno a na triko mi lepí samolepku.

9.7.2018 v 21:54 | Karma: 34,66 | Přečteno: 1390x | Diskuse| Společnost

Šitím za ekologii

Zvolna šlápnu na pedál šicího stroje. Nová mašinka se tiše rozjede. Pravidelné cvakání, steh je jeden jako druhý. Pomalu posouvám látku a koukám, jak se mi střih kabátu mění pod rukama ... A sakra ...

18.10.2017 v 22:36 | Karma: 13,11 | Přečteno: 327x | Diskuse| Ostatní

Souboj s pokladním pásem

Stojím ve frontě na pokladnu. Nákup vyskládaný na páse ... je ho tak 2 metry. Čekám. Nudím se. Mrhám časem. Konečně pán přede mnou platí, odjíždí s vozíkem a teď to začíná. Teď je řada na mě. 3, 2, 1, start!

1.10.2017 v 22:04 | Karma: 28,92 | Přečteno: 1346x | Diskuse| Ostatní

Francouzské hodování (8.)

Vybíráte si v zahraničí restaurace podle recenzí na internetu? Nebo jdete jen tak zkusmo tam, kde se vám to právě líbí? Obojí má něco do sebe, ale u té druhé varianty se můžete škaredě spálit.

21.7.2017 v 19:59 | Karma: 15,75 | Přečteno: 659x | Diskuse| Cestování

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  11:55

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Zemřel bývalý šéf izraelské společnosti přátel ČR. Přežil Osvětim, skrýval se v Praze

4. května 2024  11:39

Ve věku 99 let zemřel někdejší předseda Izraelské společnosti přátel České republiky a jeden z...

Novodobí husaři. Polsko zná podobu F-35, budou bez červeno-bílé šachovnice

4. května 2024  11:07

V polských ozbrojených silách se zakrátko opět objeví husaři. Nikoliv však jako těžká kavalérie,...

Prokremelští motorkáři přijeli na hřbitov do Brna, chtějí až do Berlína

4. května 2024  8:57,  aktualizováno  10:42

Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...

Jsem Husákovo dítě. Sametová revoluce mě zastihla v roce, kdy jsem věkem dosáhla na občanský průkaz. Možná i proto si nikdy nepřestanu vážit svobody, demokracie a možnosti cestovat. Nejsem minimalistický cestovatel s batůžkem, ale necestuji ani pod taktovkou turistické kanceláře. Snažím se mít oči dokořán a duši otevřenou. Jsem životní optimista, ale vytáčí mě věci, drobnosti, které může každý z nás změnit, když začne u sebe ...