Výlet do Těrchové a Vrátné doliny

Koncem července  2013  jsme  si  s manželem  vyjeli  do  blízkého zahraničí, na Slovensko. Ráda na to vzpomínám - a  protože mám  k dispozici i  nějaké  fotografie a videa,  podělím se s  vámi…

Těrchová,

obec nacházející se na úpatí slovenského pohoří  Malá Fatra,  je  známá především tím, že je rodištěm  slavného slovenského zbojníka Juraje Jánošíka (1688 -1723). Jeho život se stal inspirací mnoha umělcům několika generací. V jeho muzeu, které mu obec vystavěla,  najdete  i chudou  světničku  s jeho kolébkou, dále  spoustu vystavených artefaktů, dřevořezeb,  maleb  významných slovenských malířů  i lidových umělců, různých  archiválií, ale i uměleckých výrobků inspirovaných postavou a dobou Juraje Jánošíka. Zhlédnete tam i zajímavý krátký film o jeho životě. Na prostranství před muzeem stojí  vysoká dřevěná socha tohoto slavného těrchovského rodáka. Toho, který prý “bohatým bral a chudým dával“ – a který  se stal  inspirací  ipro vznik několika hraných celovečerních filmů.

V obcí Těrchová protéká bystrý potok Varinka, který je tak čistý, že pohledem z mostu  uvidíte na jeho dně každý kamínek.  Naproti Jánošíkova muzea se na druhém břehu říčky u  silnice nachází penzion  s příznačným jménem Šibenica. V něm jsme poobědvali a přespali. A zvolili jsme dobře, strava  i ubytování tam bylo výborné.

A pro zpestření ještě malý zážitek. Po prohlídce muzea  usedli  jsme  na  chvíli na jednu laviček,  které stály u  zídky  za  dřevěnou plastikou zbojníka Jánošíka. Po chvíli jsme se s manželem dohodli, že zatím co já zajdu do protějšího penzionu zařídit oběd a ubytování, on  tam  na  mne  počká.  Na lavičce  vedle  jsem  nechala  ležet  kabelku s  penězi  a doklady. Předpokládala jsem, že mi ji pak  přinese.  On si ji ale bohužel nevšiml, a já  jsem si uvědomila, že ji nemám, až při placení oběda na zahrádce penzionu. Vrátili jsme se pro ni skoro nedoufajíc, že tam ještě bude…  Představte si ale, že tam stále ležela - i  když  kolem ní prošlo  několik lidí,, a dokonce na vedlejší lavičce posedávalo  několik  mladíků... Takže díky, zbojníku, Juraji Jánošíku,  pohlídal jsi mi ji dobře… A také díky poctivým  těrchovským  občanům,  případně turistům... To člověka opravdu potěší.

Vrátná dolina

Po prohlídce Těrchové, a po klidné noci strávené v tomto penzionu,   jsme se po ránu vydali do nedaleké, asi tři  kilometry  vzdálené Vrátné doliny. Vyjeli jsme kabinkovou  lanovkou na kopec Chleb (1457m), odkud se nám naskytl krásný pohled nejen na jeho  rozkvetlé travnaté svahy, na nádherné panoráma vrcholů Malé Fatry – ale i na zalesněné, hluboké údolí…

P.s.: Měli jsme štěstí, v příštím roce, v červenci 2014, postihla Vrátnou dolinu ničivá povodeň  se  sesuvy půdy,  jejichž účinky musely být po delší dobu napravovány...

Zbojníci (Malba na skle).
Zbojníci
Panoráma

Koncert pro  trumpetu a smyčce   D-dur,   G. P. Telemann (1681-1767)

Autor: Mirka Pantlíková | úterý 20.6.2017 15:41 | karma článku: 18,14 | přečteno: 723x

Pozor, přichází celník...

Každý z nás máme nějakého koníčka", pro někoho je to cestování. To je doménou našeho kolegy Martina, která se se svými zážitky z cest rád dělí s námi čtenáři. Jeho poslední blog mě inspiroval k napsání této vzpomínky.

18.9.2023 v 18:53 | Karma: 19,34 | Přečteno: 676x | Diskuse| Ona

Výlet na "západ", do Rakouska

Dnes konči dětem prázdniny a mnohým našim občanům dovolená. Objevila jsem článek o mém výletu do "západní" ciziny. Možná, že vás některé bude zajímat, jak jsme tehdy těsně po "sametové" cestovali. Článek nebyl nikdy zveřejněn.

31.8.2023 v 12:13 | Karma: 17,65 | Přečteno: 660x | Diskuse| Ona

Nedělní výlet na Soláň

Poslední letní dny si užíváme pořádného vedra, teploměr stále ukazuje přes 30 stupňů Celsia, avizované ochlazení nepřichází- a přesto jsme se minulou neděli vydali na výlet - na naše milované Valašsko.

25.8.2023 v 19:33 | Karma: 19,40 | Přečteno: 402x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Pokus o znásilnění, který nevyšel...

Poslední dobou došlo v Praze ke dvěma brutálním násilnostem, jedna na nezletilé dívce i s pokusem vraždy, druhá na dospělé ženě. Média o tom obšírně informovala, vyjádřil se k tomu i ministr vnitra a policejní inspektor.

15.8.2023 v 18:12 | Karma: 33,97 | Přečteno: 3718x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Za války (příběh naší rodiny)

Paní Ivana Dianová napsala vzpomínkový blog s názvem Příběh mé rodiny, na který jsem reagovala krátkým příspěvkem. Její článek mě inspiroval k napsání mých vzpomínek na tu dobu, jak jsem ji prožívala v útlém dětství. Díky Ivanko.

22.7.2023 v 10:21 | Karma: 28,51 | Přečteno: 801x | Diskuse| Ona

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Poslanci rozhodují o omezení prodeje zemědělské půdy cizincům ze třetích zemí

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  9:40

Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schvaluje Sněmovna. Schválí ji patrně v mírnější...

Muž násilím vnikl do školy v Litvínově. Policie ho našla v obchodě, kde kradl

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  9:29

Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...

Záhadný předmět na noční obloze překvapil fotografy čekající na polární záři

3. května 2024  9:26

Záhadné těleso na obloze překvapilo v úterý večer mnoho fotoamatérů, kteří hleděli k nebi v...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 9:15

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...

Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky.