Jedeme na dovolenou (4) Batumi

Po čtyřech dnech přírodního běsnění černé mraky konečně zmizely, nebe se vyjasnilo, vlny se ztišily - a bylo zase krásně.

Větrnou smršť a mořskou  bouři připomínaly   již  jen  zdevastované okrasné keře a hromady olámaných větví kolem plážových cestiček,  které byly pořádkovou službou rychle odklízeny.

Kromě koupání,  slunění a opalování  jsme s naším přiděleným ruským  průvodcem Viktorem  podnikli i několik výletů po okolí.  Cestou autobusem nás obveseloval různým rčením,  jako například „blížíme se k zatáčce, která nese název přisedni si  k sousedce blíž“, a tak podobně. Vyslechli jsme od něj i varováni, abychom byli opatrní a nenapili se někde  na ulici vody z neznámého zdroje,  prý je  často infikovaná bacily, kterým se naše těla středoevropanů nedovedou bránit… Byli jsme obezřetní - dozvěděli se o tom již dřív,  a proto jsme si sebou  pro jistotu   přibalili i láhvinku  „ozdravné vody",  valašské  trnkovice,  a  nějaké tablety endiaronu.  Zmíněná   nepříjemnost nás ale bohužel  stejně neminula...  Stačilo sníst na trhu  kousek žlutého melounu  - a i ten byl infikovaný.  No nic, aspoň jsme poznali  jaké mají v Kabuletti turecké záchody...

Také jsme si zajeli   do  Batumi,  hlavního města Adžárie,  kde jsme navštívili nejen  jeho  chloubu, Národní muzeum,  ale i  pověstné,  hojně navštěvované  delfinárium.  Pohled na  laškující   vousaté tuleně,  ale hlavně  na vodní kreace  a triky  inteligentních   delfínů nás naplňovaly úžasem…

V batumiském  Národním muzeu mě zaujaly, kromě velkých přírodovědných sbírek  věnovaných zdejší mořské fauně a flóře,  i sbírky vlastivědné a historické. Výmluvná byla rozměrná  malířská plátna čerpající z historie této asijské republiky,  která sugestivně líčila  utrpení zdejšího  lidu za časů  středověkých nájezdů  a  turecké nadvlády. Drastický byl pohled na scény únosů kavkazských krasavic osmanskými nájezdníky. Při té příležitosti nemohu opomenout přeřeknutí gruzínské průvodkyně muzea při jejím výkladu. Pravila: „Za doby sovětské (turecké?) nadvlády trpěla naše  vlast velkým útlakem…“ Jo, stala se mi tam i velmi nemilá věc. Zakopla jsem  o jednu z uvolněných parket, upadla, a letěla po hladké podlaze - až jsem  skončila  těsně před zasklenou vitrínou s exponáty. Odneslo to naštěstí jen  moje naražené koleno.

Navštívili jsme i městské tržiště s ovocem a zeleninou, ale i s masem volně zavěšeným venku na hácích - s příznačně poletujícími masařkami... Nahlédli jsme i do obchůdků, kde se jako postaru všechno  zboží balilo do kornoutů z hrubého balícího papíru. Mouka, cukr, hrách, lískové ořechy - vše bylo  uloženo na zemi v širokých  jutových pytlích.  Ovšem - v každém krámě měli  v koutě televizor,  který se těšil velkému zájmu prodavaček, bohužel někdy  i na  úkor jejich zájmu o nás,  zákazníky. (Tehdy byly ještě televizory vzácné,  mnoho našich odborářských turistů si z Ruska odváželo malé televizorky, vyráběné tehdy  v Litevské republice.)

Nenechali jsme si samozřejmě  ujít  ani  návštěvu  zdejší botanické zahrady s mnoha exotickými keři a  vzácnými dřevinami, obrovské čajové plantáže táhnoucí se daleko  za  obzor, ani svěže zelené eukalyptové háje. Ochutnali jsme i výborný gruzínský čaj v místní stylové čajovně, kde jako dekorace sloužily od stropu zavěšené beraní hlavy ozdobené kukuřičnými klasy.

Byli jsme poučeni, že  zde, v tomto západním kraji Gruzie, se prý podle řeckých bájí a pověstí nacházela bájná Kolchida, do které se na mýtické lodi Argo vypravila dobrodružná výprava 40  řeckých hrdinů,  Argonautů.  V čele s Iásonem   se  vydali  získat  proslulé  Zlaté rouno, známé  z příběhu  Frixa a Hellé.

Cesta domů Iljušinem proběhla bez problémů.  Letěli jsme ve dne, a  za jasného počasí. Z okénka letadla jsme z ptačí perspektivy  pozorovali sluncem spálené, rezavé kopce Gruzie, příkrá pohoří Pamíru, vrcholky jeho nejvyšších hor Elbrusu a Kazbeku  vynořujících se z mraků, a posléze i rozvětvené delty  Dunaje ústící  do Černého moře. Následovaly velké  barevné plochy polí Ukrajiny,  po ní  slovenské hory, a pak již naše moravské a české vesničky krčící se v zeleni luk, lesů a  ve žlutých lánech obilí,  lesklé plochy modravých  rybníků i klikatící se stříbřité stuhy  potoků a řek. Věřte, že i  to byla nádherná podívaná… A pak již následovalo přistání v Ruzyni a cesta vlakem  po kolejích domů..

A to je konec mého  vyprávění o naší dovolené, která byla přes všechny potíže a  problémy zajímavá a vzrušující. Tehdy jsem měla také poprvé  možnost vidět na vlastní oči jak tato země, tehdy  asijská část  Sovětského svazu, ve skutečnosti vypadá…  Zaostalost, chudoba, byrokracie, ale krajina krásná - a lidé hrdí, družní a  přátelští.  Ale hlavně - to nádherné, nespoutané - od dob Puškinových  zkazkami  opředené  Černé moře...

Konec

Autor: Mirka Pantlíková | čtvrtek 25.6.2015 13:20 | karma článku: 13,31 | přečteno: 1161x

Premiéra filmu Svatá

Včera večer byla na ČT 1 uvedena premiéra filmu Svatá v hlavní roli s Jiřinou Bohdalovou. Film ve mně vyvolal rozporu plné pocity, a proto jsem se k němu rozhodla napsat tento komentář.

20.5.2024 v 10:25 | Karma: 16,49 | Přečteno: 454x | Diskuse| Ona

Vzpomínka na brněnský majálesový průvod 1955

Na studentská léta, která jsem strávila v brněnské Vyšší škole uměleckého průmyslu, která se později až do dnešních dnů dočkala několikerého přejmenování“, se nedá zapomenout.

2.5.2024 v 14:48 | Karma: 14,43 | Přečteno: 242x | Diskuse| Ona

Znáte Baťovo město Zlín?

Ve druhé polovině 30. let minulého století se firma Baťa stala světovým koncernem, který již pod vedením bratra zakladatele fy Baťa, Tomáše Bati (1876 -1932) ) J. Ant. Bati, zaměstnávala na 32 tisíc pracovníků.

19.4.2024 v 19:38 | Karma: 18,49 | Přečteno: 464x | Diskuse| Ona

Mirka Pantlíková

Moje vzpomínka na ten den...

Dne 12. dubna 2024 uplynulo 63 let ode dne, kdy vyletěl do vesmíru první člověk, sovětský pilot kosmonaut Jurij Alexejevič Gagarin. Bylo mu 27 let. Tehdy to byla veliká událost, která mžikem obletěla celý svět.

13.4.2024 v 15:04 | Karma: 25,68 | Přečteno: 894x | Diskuse| Ona

Můj nešťastný pátek v UNI Hobby

Dnes je Velký pátek, jeden z největších křesťanských svátků, den utrpení Ježíš Krista. V ten den, jak praví Bible Kralická, vzal všechny hříchy na sebe a obětoval se za nás, hříšníky. To je čin v dnešní době naprosto neslýchaný...

29.3.2024 v 15:27 | Karma: 24,23 | Přečteno: 697x | Diskuse| Ona

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Vláda nedodrží Fialovy sliby, bojí se lékaři. Dohodu plníme, tvrdí ministerstvo

20. května 2024  11:27,  aktualizováno  14:31

Přímý přenos Zástupci zdravotnických odborů a lékařů se vloni dohodli s premiérem Petrem Fialou na zvýšení platů...

Vlak na Benešovsku usmrtil člověka v kolejišti, provoz na koridoru stojí

20. května 2024  13:40,  aktualizováno  14:29

V Mrači na Benešovsku srazil vlak člověka, který se pohyboval v kolejišti. Utrpěl zranění, kterým...

Přibylo dalších 1383 nových případů černého kašle. Zemřel šestý člověk

20. května 2024  13:41,  aktualizováno  14:27

Za uplynulý týden přibylo 1383 nových případů černého kašle, letos jich je už téměř 15 tisíc....

Za Raísího truchlí Rusko i Hamás. My to nebyli, ujišťuje Izrael

20. května 2024  9:59,  aktualizováno  14:05

Do Íránu po smrti prezidenta Ebráhíma Raísího a ministra zahraničí Hosejna Amírabdolláhjána míří...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Povoláním výtvarnice - kreslím, fotografuji, píši, zajímám se o vše, někdy i o politiku. Zlobí mě lež, pokrytectví, nespravedlnost, nesoulad ve společnosti - i v mezilidských vztazích. Publikace mých článků a fejetonů v různých časopisech, knížka vzpomínek a příběhů, Vyprávěnky.