Foto

Mně se ten film po stránce scénáře, režie i herecké velmi líbil. Bohdalová podala vynikající výkon.

Foto

Nedomnívám se, že by ten film nějakým způsobem omlouval nebo dokonce glorifikoval lež a přetvářku. Zmíněná paní opravdu existovala a opravdu zdlouhavě a neuvěřitelně zajímavě vypravovala o gulazích a jiných věcech, čili film jen popisuje to, co skutečně dělala.

Každopádně Jiřina Bohdalová dává pádnou odpověď všem, kteří se hroutí z toho, že by měli jít do důchodu o pár měsíců později, pokud je v 92 letech schopna pořád hrát hlavní role.

Foto

Pane Ireine, ta paní, jejíž příběh scénárista převzal, možná ještě žije a souhlasila s tím. Ale o to nejde, mně se nejedná o nějaký příběh, těch může být mnoho - a kulantně řečeno dají se i koupit, ale mně se jedná o princip. Film není dokument, je to autorské dílo s určitou pointou a posláním. A z jeho závěru vyznívá, že lhát, vydávat se za někoho a , ukrást mu identitu, není až tak zavrženíhodné, pokud je to účelové. Opravdu "účel světí prostředky? Bohužel i v dnešní době se to často děje na sociálních sítích, bohužel i při vykrádání účtů v bankách. (Ve filmu se proti tomu naštěstí ozvala dcera té staré paní ). Díky za komentář.

LK

Upřímně bych raději viděl film o skutečné vezenkyni sovětského gulagu. Troufnu si říci, že téma osudu občanů ČS, kteří byli odvlečení do těchto nechvalně proslulých táborů, není moc známé.

Foto

To máte pravdu, ale těch pamětníků už asi moc nebude. Bohužel. Děkuji za příspěvek.

Foto

Film jsem shlédla s chutí pro herecké výkony všech, ale závěr mě znechutil. Jsem obecně otrávená z překrucování pravdy, historie, atd. Jak vidno, i když by se někomu chtělo hlavní hrdince odpustit, být shovívavý kvůli jejímu věku, nebo dokonce vyznat pořekadlo "účel světí prostředky", ona sama svými reakcemi ukazuje, jak je to nebezpečné. Ne, že by vrátila vyznamenání a stáhla se do ústraní. Ne že by se snad omluvila, vysvětlila něco čtenářům, komukoli, ale chystá se pokračovat. A fakt, že si bez skrupulí požádala o odškodnění, které jí nenáleží, značí prostě podvod a obohacení se neprávem. Hlavní postava je pro mne postavou veskrze zápornou a ospravedlnění jejích činů v závěru filmu je dost malér.

Foto

Milá Ivanko, úplně s Vámi souhlasím. Čekala jsem, že závěr filmu o vše vyřeší, ale byla jsem zklamána. Jakže to říkal T.G. Msaryk? "Lhát a nekrást? " Pro tvůrce filmu Svafá asi toto morální krédo neplatí. (ak máme vychovávat naše děti?) Děkuji za komentář.

MM

Ta paní popisovala události , byť z druhé strany plotu, které se dály. Morální hodnocení o pravdě a lži můžou jen ti, kteří to zažili.

Jiří Strach nebyl autorem scénáře a odvedl skvělou režisérskou práci, tak jak tu hereckou paní Bohdalová a Vlasáková.

Foto

Ano, já vím, že to pan Strach to asi myslil dobře, a paní Jiřna Bohdalová byla výborná - mně se ale jedné o princip. V životě se účelovým jednáním dá možná odůvodnit mnoho- někdy i hodně i to hodně špatné. O to jmi de...

Foto

Teď se vůbec točí filmy o vrazích, lhářích a podobně. Film o někom, kdo koná dobro, jsem neviděl ani nepamatuji. Pro mladou generaci "návody" pro život.

JK

Nejsem si jistý, jestli jste přesně pochopila (stejně jako řada diskutujících), jaká je hlavní otázka filmu. Hrdinka Olga přece nelhala o životě v gulazích, ale v tom, že si přivlastnila nejen život a utrpení jiné ženy, ale ještě navíc se za něj nechala oslavovat, a dokonce přijala i finanční odměnu. Kardinální otázka filmu je - jestli odhalit, v čem Olga lhala a zároveň tak zpochybnit pravdu o utrpení v gulazích, nebo nechat Olgu nadále psát a vyprávět příběh jiné ženy jako svůj a přijímat zato pocty.

Režisér a scénárista přitom tuto otázku nekladou jen Olze, její dceři a novinářce, ale také každému divákovi, jak by se zachoval v rolích jednotlivých žen, nebo sám za sebe.

Přestože moc nesouhlasím s názory Jiřího Stracha, které občas prezentuje, tento film se mu podle mého mínění povedl, což podtrhl i scénář Marka Epsteina a výkony nejen Jiřiny Bohdalové (jinak je mi protivná), ale i Lenky Vlasákové a Pavly Beretové.

Foto

Pane Kvapile, nemějte obavu, a neurážejte, pochopila jsem to velmi dobře, možná na rozdíl od vás. A na rozdíl od Vás, proti režisérovi Strachovi nemám výhrady, s těmi jeho politickými názory jsme si možná hodně blízko. Mám ale dojem, že ve filmu Svatá s panem Epsteinem nedomyslili, jak film Svatá, a hlavně jeho závěr, na člověka, který si cení hodnot vštěpovaných mu od dětství, za působí. Skoro se divím, že herečka J. Bohdalová na tuto rozporuplnou roli přistoupila. Prostě "lež je lež - a pravda je pravda". a přes to nejede žádný vlak, ak se říká. A těžit z neštěstí druhých tím, že si bez jejich souhlasu přisvojím jejich identitu, je křiváctví, to žádný alibismus, omluva nebo výmluva nespraví. Nijak tím nezlehčuji útrapy vězňů v gulazích, četla jsem o tom dost, a nejen v Solženicynově knize Jeden den Ivana Děnisoviče, kterou mám již 50 let v knihovně. Přít se s Vámi ale nebudu, Vy si ponechte svoje názory, já si ponechám ty svoje. Děkuji Vám za komentář.

JZ

Svatá je výborný film režiséra Jiřího Stracha s excelující Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli, která podala skvělý výkon. Upřímně řečeno, měl jsem trochu obavy, jak pan režisér toto téma uchopí a uchopil jej dobře. Je faktem, že skutečná předloha fiktivní paní Térové Věra Sosnarová lhala o svém pobytu v gulagu. Nicméně ani tato lež nemůže zpochybnit utrpení, kterým vězni v gulagu procházely a miliony jich v důsledku nelidských podmínek komunistických lágrů zemřely.

JZ

omluva, samozřejmě vězni procházeli.

Foto

Rozumím. Ale mě to nepobouřilo. Vzhledem k tomu, jak se historie obrací... Ona na té Sibiři byla, život to byl tvrdý... Asi bych jí také odpustila.

Byla, ale pracovala v kuchyni a její matka v kanceláři.

MS

Přečtěte si rozhovor s režisérem

https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/jiri-strach-rozstrel-rozhovor-svata-jirina-bohdalova-andel-pane.A240517_105817_filmvideo_kiz

Mluví tam o vztahu mezi pravdou a láskou, což je hlavní linka rozhodování postav ve filmu, ke kterému ostatně Strach scénář nepsal. Pachuť z toho, že při jakémkoli rozhodnutí bude něco špatně, je dostatečně zřetelná.

Předloha filmu paní Sosnarová zemřela letos v únoru.

Foto

Právě jsem si přečetla několik jiných recenzí, že ani ta paní Sosnarová nebyla autentickou vězenkyní v ruském gulagu. Prý byla populární, jezdila po školách a povídal dětem o tom, co prý sama nezažila... Tak nevím... A někteří z nich se diví, že režisér J. Strach si ji vzal jako předlohu. A lhát a překrucovat historii se nemá - a to ať už z jakýchkoli -byť i bohulibých důvodů. Lež zůstává vždycky jen lží".