O manipulaci veřejným míněním v dnešní době

Manipulace je slovo, které v dnešní době slýcháváme velmi často.  Nejenom ve spojení s politikou či s oblastí reklamy, ale také například v souvislosti s byznysem, pracovně-právními vztahy či internetovými diskusemi.

Možná, že jste během uplynulého týdne zaznamenali zprávu o verbálním útoku na francouzského židovského filozofa Alaina Finkielkrauta, o kterém psal i zde na blogu kolega Jan Ziegler. Někteří příslušníci takzvaných Žlutých vest na něho během demonstrace minulou sobotu v Paříži například pokřikovali „Špinavý Žide!“ či „Vrať se do Tel Avivu!“ Ze strany těchto demonstrantů šlo o ubohý a primitivní útok, který musí každý slušný člověk odsoudit. Otázkou však je, zda chování těchto primitivů je skutečně reálným obrazem většiny demonstrantů, kteří od 17. listopadu loňského roku prakticky každý víkend vyrážejí v hojném počtu do ulic na protest proti politice současného francouzského prezidenta Emmanuela Macrona.

V dnešní MF DNES jsem si totiž přečetl zajímavý komentář Petra Robejška s názvem Jak očernit „žluté vesty.“ Pan Robejšek je v Německu žijící politolog a předseda politické strany Realisté a ve svém komentáři zajímavě popisuje, jak se prezident Macron s pomocí některých médií snaží obraz demonstrantů, s jejichž protesty si již 3 měsíce neví rady, co nejvíce očernit. Dle Robejškových slov si Emmanuel Macron pozval koncem ledna do Elysejského paláce 5 vybraných novinářů, aby mu pomohli v boji s „ultra-alktivisty, kteří chtějí zničit francouzské státní instituce.“

Novináři pak dle jeho zadání nejprve začali o hnutí Žlutých vest psát ve stylu, že se jedná radikální hnutí, za kterým stojí fašisté, levičáci či Rusové. A když ani tohle na francouzské veřejné mínění příliš nezabralo, přišli vládní politici se „silnější kartou“ -  s antisemitismem. Francouzský ministr vnitra Castaner zveřejnil zprávu o tom, že ve Francii se stále více rozšiřuje antisemitismus, přičemž tón zprávy vyzněl tak, že na něm má významný podíl právě hnutí Žlutých vest. Dle Robejška je však tohle obvinění zcela účelové, neboť k nárůstu antisemitských útoků ve Francii došlo již dávno před listopadem loňského roku, kdy Žluté vesty poprvé vyšly do ulic. Na rozšíření antisemitismu v zemi galského kohouta mají naopak nejenom dle něho největší podíl tamní muslimští radikálové, o čemž se však v médiích mluví jen velmi tiše nebo vůbec.

Napsáním výše uvedeného rozhodně nechci obhajovat odsouzeníhodný útok na židovského filozofa Finkielkrauta ani radikální projevy některých příslušníků Žlutých vest, spojených mimo jiné s rabováním obchodů, zapalováním aut či házením zápalných lahví na policisty. Ale popis toho, jakým způsobem se je snaží francouzští vládní politici s využitím médií očernit, je myslím názornou ukázkou toho, jak může být v dnešní době s veřejným míněním manipulováno.

Přičemž samozřejmě nejde jen o „specialitu“ Francie, k snahám o manipulaci veřejným míněním dochází zrovna tak u nás – jak ze strany některých médií, tak i snahami o šíření takzvaných „fake news“ neboli podvržených zpráv prostřednictvím sociálních sítí. Stačí si například vybavit, co vše se v této souvislosti dělo před posledními prezidentskými či parlamentními volbami, přičemž se obávám, že před těmi příštími to nejspíš nebude o moc lepší…

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Josef Nožička | sobota 23.2.2019 18:10 | karma článku: 44,15 | přečteno: 3835x