Čeští ministři školství: ať se z matematiky povinně maturuje, ale až já nebudu ministrem

Plánované zavedení povinné maturity z matematiky od roku 2021 se s největší pravděpodobností opět odkládá. Ministr školství Robert Plaga totiž minulý týden oznámil, že chce tento termín odložit – o osm až deset let.

Již v březnu roku 2016 schválila na základě návrhu tehdejší ministryně školství Kateřiny Valachové Poslanecká sněmovna novelu školského zákona, podle které měla být zavedena povinná maturita z matematiky. Od roku 2021 se mělo z královny věd povinně maturovat na gymnáziích a lyceích, a o rok později pak i na většině ostatních středních škol (vyjma například konzervatoří, uměleckoprůmyslových škol či zdravotnických škol). Již tehdy jsem měl velké pochybnosti o tom, že se v roce 2021 (respektive 2022) z matematiky opravdu maturovat bude, což jsem tenkrát mimo jiné napsal v blogu s příznačným titulkem Povinná maturita z matematiky schválena. Věříte tomu, že opravdu bude?

A po více než třech let je zřejmé, že jsem se ve svých tehdejších prognózách s největší pravděpodobností nemýlil. Ministr školství Robert Plaga totiž minulý týden oznámil, že chce výše zmíněný termín zrušit a jako reálné vidí zavedení povinné maturity z královny věd až v horizontu osmi až deseti let. Jeho rozhodnutí sice ještě musí posvětit vláda a následně i Poslanecká sněmovna, ovšem dle vyjádření mnoha ostatních politiků napříč politickým spektrem se předpokládá, že Plagovu návrhu nebudou bránit. S velkou pravděpodobností tak budou i v roce 2022 z matematiky maturovat jen ti středoškoláci, kteří si ji dobrovolně zvolí, neboť si i nadále budou při zkoušce z dospělosti moci vybírat mezi matematikou a cizím jazykem.

A na základě čeho se pan ministr rozhodl odložit povinnou maturity o tak dlouhou dobu dál? Dle vyjádření ministerstva školství nejde o změnu názoru, pan Plaga trvá i nadále na tom, že je matematika důležitá. V současné podobě je ale prý pro nynější studenty nevyužitelná v reálném životě, k čemuž dospěl na základě zjištění, že současní studenti při maturitních testech nejčastěji chybují v příkladech, v nichž mají prokázat logické myšlení a schopnost aplikovat matematiku na každodenní situace (viz odkaz zde).

Je tedy současný pan ministr školství či jeho tým spolupracovníků geniálním analytikem? Nejspíš nikoliv – o tom, že českým žákům dělají v matematice největší problémy právě slovní úlohy, při nichž mají základní matematické dovednosti aplikovat na konkrétní reálnou situaci, se ví již delší dobu, a mnohokrát se o tom psalo či mluvilo i v médiích. Ostatně, státní maturita byla poprvé spuštěna již v roce 2011, a tak je trochu zvláštní, že až současný ministr školství na základě analýzy maturitních testů zjistil, co činí současným maturantům největší problémy.

Nechtěl bych panu ministru Plagovi křivdit, ale já osobně se domnívám, že se mu tento argument pouze nyní hodil, a skutečným důvodem, proč chce povinnou maturitu z matematiky odložit, je to, že se bojí velkého počtu propadlíků v případě jejího zavedení. Vždyť už nyní, kdy si studenti vybírají mezi ní a cizím jazykem, neudělá maturitní test z matematiky kolem 20 procent maturantů. Přestože na jeho úspěšné zvládnutí stačí správně vyřešit třetinu zadaných příkladů, přičemž s řadou z nich by si měl poradit i absolvent základní školy. Pan Plaga to proto, stejně jako mnozí jeho předchůdci v čele resortu školství, udělal diplomaticky: prohlásil, že matematiku za důležitou považuje, ovšem našel „objektivní“ důvody, proč její zavedení o osm až deset let odložit…

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Josef Nožička | pondělí 26.8.2019 13:48 | karma článku: 42,48 | přečteno: 5021x