Daně – HRRRR na ně!
Spoustu elektromobilistů trápí otázka, jak správně zaúčtovat náklady na provoz elektromobilu. Někteří to neřeší, náklady jsou oproti spalovákům tak nízké, že jim to nestojí za to handrkování.
Jiní jsou toho názoru, že když platí řádně daně, tak by bylo fér, kdyby si z nich mohli odečíst zákonem uznané odpočitatelné položky – tedy i náklady na provoz elektromobilu. Ale jak to vlastně v těch daních píší? Jak to vlastně v tom zákoně 586/1992 Sb. poslanci mysleli, když v té době v ČSFR jezdilo asi osm elektromobilů?
Několik hodin jsem strávil diskuzí s elektromobilisty, účetními i daňovými poradci.
Vznikl jakýsi návod - u kterého nemohu zaručit, že je zcela správný. Nicméně upozorňuje na to, s čím vším se elektromobilisté musejí potýkat.
Ale postupně - jaké se nám objevily nejčastější dotazy o zaúčtování nákladů na provoz elektromobilu do firmy. Shrnuli jsme je do tří příkladů.
A) Elektromobil máme zapůjčen do firmy
Platíme si čip od ČEZu (450,- Kč měsíčně) – na to máme fakturu, kterou dáváme do účetnictví.
Čip slouží k nabíjení na nabíječkách od ČEZU – cca 150 nabíječek po ČR. Čip se pouze přiloží a pak už se nabíjí „zdarma“.
Dále doma nabíjím cca 2,5MWh za rok (8.750,- Kč při ceně 3,50 Kč za 1 kWh) – na to mám fakturu (ale na fyzickou osobu bez IČA). Na nabíječce (wallbox) je měřák - tedy celkem přesné číslo. Dá se to pak spočítat poměrem odebrané energie – domácnost/elektromobil – i když je to složitější – mám sazbu d25D (noční proud).
Potom platíme u některých nabíječek pomocí platební karty (cca. 2.000,- Kč za rok) – toto lze dosledovat na bankovním výpisu a majitel nabíječky vystaví i fakturu (kterou pošle emailem). Funguje to tak i v zahraničí (cca. 1000,- Kč ročně).
Co z toho můžu vše dát do nákladů?
B) Elektromobil máme koupený na firmu
Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A
Co z toho můžu vše dát do nákladů?
C) Elektromobil mám koupený na fyzickou osobu (bez IČA)
Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A
Navrhovaná řešení z několika zdrojů nejsou zcela jednotná, jelikož mnoho daňařů se s elektromobilem v účetnictví ještě nesetkalo.
Vybrali jsme proto „většinová“ řešení, která nabízíme k diskuzi.
A. Zde není moc velká jistota - když je elektromobil zapůjčený na firmu - jestli lze „paušálem“ odečíst 4 000 Kč za měsíc – „na auto“.
B. Auto ve firmě - vložení do obchodního majetku můžete odečítat paušálně 5 000 Kč za měsíc a nemusíte psát knihu jízd. Tudíž účtenky od elektriky do účetnictví nedáváte, DPH nenárokujete.
Jestli si chcete odečítat nabíjení a čip, musíte psát knihu jízd.
C. Normální osoba - podniká, koupila si auto a nedala ho do podnikání (má ho „pouze“ v osobním vlastnictví). Potom si může odečíst 4 000 Kč za měsíc a nemusí psát knihu jízd.
Poradí některý z odborníků na WEBu, co vše je správně?
Díky - a proudu ZDAR.
Mirek Matyáš
Furt se něco děje
Omezení jsou pomalu omezována a elektromobilisté začínají mít první srazy. V sobotu se jela eJantarová cesta, kterou každoročně pořádá Ostravak Milan.
Mirek Matyáš
S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná
Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale...
Mirek Matyáš
Vo co ti de
... to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.
Mirek Matyáš
Skryté náklady při provozu elektromobilu
Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.
Mirek Matyáš
Ten nejlepší.
Kdo je nejlepší? Podle čeho hodnotíte dodavatele? Dle způsobu jednání? Dle schopnosti zaujmout? Nejlepší je ten, co je nejvíce vidět v reklamách? Největší podíl na trhu? Největší nárůst smluv? Nejspokojenější zákazníky?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad
Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...
Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico
Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...
SPOLU vsadilo na antikampaň. Paroduje heslo ANO a spojuje hnutí s Ruskem
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
KOMENTÁŘ: EU byla naše výhra a šťastné rozhodnutí, byť přinesla i chyby
Česká republika i Evropská unie stály před dvaceti lety před velkým rozhodnutím. Pro obě strany to...
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz