Daně – HRRRR na ně!

Ale víme jak? Když jedete elektromobilem - je to pohoda. To ovšem neplatí v době, kdy se blíží daně. To je pak nejednomu elektromobilistovi ouzko.

Spoustu elektromobilistů trápí otázka, jak správně zaúčtovat náklady na provoz elektromobilu. Někteří to neřeší, náklady jsou oproti spalovákům tak nízké, že jim to nestojí za to handrkování.

Jiní jsou toho názoru, že když platí řádně daně, tak by bylo fér, kdyby si z nich mohli odečíst zákonem uznané odpočitatelné položky – tedy i náklady na provoz elektromobilu. Ale jak to vlastně v těch daních píší? Jak to vlastně v tom zákoně  586/1992 Sb. poslanci mysleli, když v té době v ČSFR jezdilo asi osm elektromobilů?

Několik hodin jsem strávil diskuzí s elektromobilisty, účetními i daňovými poradci.

Vznikl jakýsi návod  - u kterého nemohu zaručit, že je zcela správný. Nicméně upozorňuje na to, s čím vším se elektromobilisté musejí potýkat.

Ale postupně - jaké se nám objevily nejčastější dotazy o zaúčtování nákladů na provoz elektromobilu do firmy. Shrnuli jsme je do tří příkladů.

A) Elektromobil máme zapůjčen do firmy

Platíme si čip od ČEZu (450,- Kč měsíčně) – na to máme fakturu, kterou dáváme do účetnictví.

Čip slouží k nabíjení na nabíječkách od ČEZU – cca 150 nabíječek po ČR. Čip se pouze přiloží a pak už se nabíjí „zdarma“.

Dále doma nabíjím cca 2,5MWh za rok (8.750,- Kč při ceně 3,50 Kč za 1 kWh) – na to mám fakturu (ale na fyzickou osobu bez IČA). Na nabíječce (wallbox) je měřák - tedy celkem přesné číslo.  Dá se to pak spočítat poměrem odebrané energie – domácnost/elektromobil – i když je to složitější – mám sazbu d25D (noční proud).

Potom platíme u některých nabíječek pomocí platební karty (cca. 2.000,- Kč za rok) – toto lze dosledovat na bankovním výpisu a majitel nabíječky vystaví i fakturu (kterou pošle emailem). Funguje to tak i v zahraničí (cca. 1000,- Kč ročně).

Co z toho můžu vše dát do nákladů?

 

B) Elektromobil máme koupený na firmu

Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A

Co z toho můžu vše dát do nákladů?

 

C) Elektromobil mám koupený na fyzickou osobu (bez IČA)

Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A

 

Navrhovaná řešení z několika zdrojů nejsou zcela jednotná, jelikož mnoho daňařů se s elektromobilem v účetnictví ještě nesetkalo.

Vybrali jsme proto „většinová“ řešení, která nabízíme k diskuzi.

 

A.  Zde není moc velká jistota - když je elektromobil zapůjčený na firmu - jestli lze „paušálem“ odečíst 4 000 Kč za měsíc – „na auto“. 

 

B.  Auto ve firmě - vložení do obchodního majetku můžete odečítat paušálně 5 000 Kč za měsíc a nemusíte psát knihu jízd. Tudíž účtenky od elektriky do účetnictví nedáváte, DPH nenárokujete.

Jestli si chcete odečítat nabíjení a čip, musíte psát knihu jízd. 

 

C. Normální osoba - podniká, koupila si auto a nedala ho do podnikání (má ho „pouze“ v osobním vlastnictví). Potom si může odečíst 4 000 Kč za měsíc a nemusí psát knihu jízd.

 

Poradí některý z odborníků na WEBu, co vše je správně?

 

Díky  -  a proudu ZDAR.

Autor: Mirek Matyáš | pátek 28.6.2019 10:10 | karma článku: 18,09 | přečteno: 1044x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07