Když je náboženství navrch huj uvnitř fuj...
Ekumenické bohoslužby 24. 1. 2019
biblická čtení: Amos 5, 22 – 25; Lukáš 11,37-44
v dnešních dvou biblických čteních jsme četli varování před špatně zaměřenou či motivovanou zbožností, která se míjí svým cílem. U proroka Amose je kritizovány oběti. Bůh v nich nemá zalíbení. To, co Bůh požaduje, to je právo a spravedlnost. V té době to bylo často jinak. Byla doba hospodářské prosperity. Mnozí lidé chtěli víc a víc bohatnout třeba i na úkor chudých. Nacházíme zde mnoho styčných bodů se současnou situací.
V Palestině, Ježíšovi stejně tak jako v jiných zemích, bylo ve starověku spousta chudých, třeba i nemocných lidí. Lidé nemocní byli kulticky nečistí. Podle tehdejších představ bylo jejich onemocnění trestem za jejich hříchy a provinění. Zbožný člověk se jich ani nedotkl, aby se kulticky neznečistil. To vidíme například v onom známém podobenství o milosrdném Samařanu, kde přepadeného a zbitého chudáka minou kněz a levita - účastníci náboženského provozu. Ujme se ho Samařan. Pro tehdejší zbožné židy to byl ten nejopovrhovanější, nejhorší nepřítel.
Ježíš právě u těch lidí dbajících na přesnou precizní zbožnost kritizuje, že nedbají o lásku a spravedlnost, kterou žádá Bůh. Zbožný farizeus se podivil, že se Ježíš neomyl. Ježíš prostě bořil porušoval zaběhaná pravidla. Kdykoli někomu pomohl nebo někoho uzdravil, vždycky to bylo porušení tehdejších společenských a náboženských pravidel. Stýkal se s nečistými opomíjenými lidmi. Celníky, nevěstkami, pohany. Jedl a pil s nimi. Tím ukazoval, že Bůh má zájem o všechny. Nikdo z jeho péče není vyňat. Ježíš tím ukazoval na to, že cílem má být spravedlnost a láska. Jak už jsem říkal, jejich absenci vyčítá v dnešním evangeliu. Ježíš ukazuje farizeovi, že pokrm se stane čistým ne tím, že hojíme s omytýma rukama, ale tím, že je rozdán chudým.
Ono je to ale tak, že je jednodušší dbát na přesná kultická pravidla. Člověk si tak může hromadit svoje záznamy o tom, jak se mu daří, jak vše dodržuje. Někdy to může být i útěkem před tím, abychom se museli vyrovnat s bídou a utrpením tohoto světa a vlastní bezmocností Motivací k takovému jednání může být obyčejná sebestřednost, snaha poukázat na vlastní dokonalost. Na to Ježíš ukazuje obrazem o zapomenutých hrobech. Motivace ke zbožnosti může být velice temná. Zlo se nejlépe činí ze zbožných pohnutek.
Příliš často se stávalo a stává, že zbožnost, rituály se stávají něčím samoúčelným, něčím, čím si my sami dokazujeme svoji hodnotu, vlastnictví pravdy, jako bychom si u Boha chtěli něco zasloužit. A ti kdo je nerespektují, nebo jsou jiní, jakoby nás nebyli hodni. A tak nám často uchází, že všechny rituály zbožnost mají být prostředkem k tomu, abychom si uvědomili velikost Boží lásky a naši nedokonalost a bezmocnost. Tento nebetyčný kontrast nás potom nejlépe motivuje k tomu, co má být skutečným účelem celého duchovního života. A co je tím cílem? Apoštol Pavel píše v epištole Galatským: „ jedni druhých břemena neste, tak naplníte zákon Kristův.“ V epištole Římanům: „Vybízím vás, bratří, pro Boží milosrdenství, abyste sami sebe přinášeli jako živou, svatou, Bohu milou oběť; to ať je vaše pravá bohoslužba.“ V Listu Timoteovi:“ Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné víry. Od toho se někteří odchýlili a dali se na prázdné řeči. Chtějí být učiteli zákona a nechápou ani svá vlastní slova ani podstatu toho, o čem s takovou jistotou mluví.“ Apoštol Jakub napsal: „ Pravá čistá zbožnost před Bohem znamená pamatovat na vdovy a sirotky v jejich soužení a chránit se před poskvrnou světa.“ Takže to, že se setkáváme v kostelech to vlastně není bohoslužba. To je jenom příprava na tu skutečnou bohoslužbu. A tou skutečnou bohoslužbou je dělat v životě to, co je potřeba, pro toho, kdo to potřebuje a tehdy, kdy to potřebuje. A Ježíš sám říká -cokoli jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných, mě jste učinili. Ano, církev, pomocí charity, diakonie a mnohými jinými způsoby pomáhá chudým a potřebným. Ovšem chudoba je i jiného druhu. Je spousta lidí osamocených, ztrápených, postrádajících smysl života. A ti potřebují společenství, doprovázení, pochopení. Nachází mezi námi místo? Jsme opravdu následovníky Syna člověka, který se opásal a myl nohy? Ptejme se sami sebe, jestli to není tak, že na trpící tohoto světa, kteří hledají lásku, přijetí, doprovázení klademe břemena, která prostě nemohou splnit? A tak jdou raději jinam. Kdysi jsem četl názor, že tím, že se církev ne vždy dostatečně zastávala práv chudých, utlačovaných vyklidila místo pro dva strašlivé režimy dvacátého století – nacismus a komunismus. Velmi často se mi stává, že když potkám nějakého slušného, laskavého člověka, je to často bývalý člen nějaké církve, který se v ní zklamal a teď je z něj agnostik – člověk, který neví, jestli Bůh je nebo není. Ve videu od Vojtěcha Kodeta jsem viděl, jak si stýská na služebníky církve, kteří jsou precizní za stolem Páně a kazatelnou, ale chladní ve styku s lidmi. Misericordia, misericordia slyšel jsem opakovat papeže Františka, když mluvil s lítostí o lidech, kteří odešli z církve, protože tam s nimi bylo špatně zacházeno.
Kladu si otázku na co je tolik církví, které spolu ani třeba nechtějí spolupracovat, když slyším o případu dvou starších lidí, kteří společně spáchali sebevraždu, protože se báli budoucnosti a samoty. Jeden takový manželský pár jsem i pohřbíval. Příliš často platí, že ten, kdo má v životě opravdové potíže, raději z církve odejde, aby měl klid.
Je to pochopitelné, že se často míjíme cíle duchovního života. Tím je totiž smrt ega – poznání velikosti Boží lásky a vlastní nedokonalosti. A tak nechme se našeho Pána, aby nás tímto procesem, provedl. Je to cesta, která vede i skrze bolest a utrpení – kříž. Je to ale cesta ke svobodě, radosti, kterou nám nikdo nevezme a která není vykoupená neštěstím druhých.
Amen
Marek Ryšánek
Ježíšovo uzdravení hluchoněmého a jeho místo v našich životech.
dnešní evangelijní oddíl nám zní, jako svědectví o tom, že Ježíš byl zdatným léčitelem. To je ale pouze jedna rovina tohoto příběhu. Líčení Ježíšových zázračných uzdravení jsou znameními...
Marek Ryšánek
Pane, ke komu bychom šli? Ty slova života věčného máš!
určitě jste slyšeli Ježíšův výrok: „Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a málokdo ji nalézá.“ Vidíme to už v evangeliu. Čteme tam o tom, že Ježíše mnoho lidí opustilo, a už s ním nechodili.
Marek Ryšánek
Kdo chce dál, ten musí cestou vděčnosti...
v jedné písni se zpívá - kdo chce dál, ten musí cestou chval. To je refrén několika jejích slok. V těch slokách se zpívá o tom, že není dobré trápit se tím, co bylo, usilovat o majetek, reptat, hádat se.
Marek Ryšánek
Ke svátkům Cyrila a Metoděje a Mistra Jana Husa
v dnešní den se scházíme, abychom se si připomenuli svědky víry, kteří v naší zemi zásadním rozhodujícím způsobem ovlivnili nejen historii církve a křesťanství ale vůbec dějiny celé naší země.
Marek Ryšánek
Když je život plavba v bouři.
V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista a život obecně zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku
V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...
Litovel spláchla vlna. Město je zcela uzavřené, voda pozvolna klesá
Do Litovle na Olomoucku v neděli večer dorazila očekávaná záplavová vlna. Voda z řeky Moravy v...
Dítě v Praze sjelo s dodávkou do Vltavy. Z řeky ho zachraňovala matka
Pražští záchranáři mají za sebou neobvyklý zásah. Na ostrov Štvanice vyjížděli hasiči i policisté k...
Brusel pomůže s následky povodní. Střední Evropě dá 10 miliard eur
Středoevropské země, které zasáhly ničivé povodně, dostanou deset miliard eur z unijního Fondů...
„Zrůda bez morálky.“ Miliardář Al-Fayed nás znásilnil, tvrdí ženy z Harrods
Několik bývalých zaměstnankyň obchodního domu Harrods v Londýně tvrdí, že je znásilnil či sexuálně...
Gigafactory ano, ale o vhodnosti Lutyně pochybuji, říká lídr ANO Bělica
Některé předpoklady moravskoslezských krajských voleb přetrvávají, další se mění. Největším...
- Počet článků 260
- Celková karma 5,26
- Průměrná čtenost 292x
Otec 5 dětí.