Když je náboženství navrch huj uvnitř fuj...

 četli jsme varování před špatně zaměřenou či motivovanou zbožností, která se míjí svým cílem. U proroka Amose je kritizovány oběti. Bůh v nich nemá zalíbení. To, co Bůh požaduje, to je právo a spravedlnost. 

Ekumenické bohoslužby 24. 1. 2019

biblická čtení: Amos 5, 22 – 25; Lukáš 11,37-44

 v dnešních dvou biblických čteních jsme četli varování před špatně zaměřenou či motivovanou zbožností, která se míjí svým cílem. U proroka Amose je kritizovány oběti. Bůh v nich nemá zalíbení. To, co Bůh požaduje, to je právo a spravedlnost. V té době to bylo často jinak. Byla doba hospodářské prosperity. Mnozí lidé chtěli víc a víc bohatnout třeba i na úkor chudých. Nacházíme zde mnoho styčných bodů se současnou situací.

V Palestině, Ježíšovi stejně tak jako v jiných zemích, bylo ve starověku spousta chudých, třeba i nemocných lidí. Lidé nemocní byli kulticky nečistí. Podle tehdejších představ bylo jejich onemocnění trestem za jejich hříchy a provinění. Zbožný člověk se jich ani nedotkl, aby se kulticky neznečistil. To vidíme například v onom známém podobenství o milosrdném Samařanu, kde přepadeného a zbitého chudáka minou kněz a levita - účastníci náboženského provozu. Ujme se ho Samařan. Pro tehdejší zbožné židy to byl ten nejopovrhovanější, nejhorší nepřítel.

 Ježíš právě u těch lidí dbajících na přesnou precizní zbožnost kritizuje, že nedbají o lásku a spravedlnost, kterou žádá Bůh. Zbožný farizeus se podivil, že se Ježíš neomyl. Ježíš prostě bořil porušoval zaběhaná pravidla. Kdykoli někomu pomohl nebo někoho uzdravil, vždycky to bylo porušení tehdejších společenských a náboženských pravidel. Stýkal se s nečistými opomíjenými lidmi. Celníky, nevěstkami, pohany. Jedl a pil s nimi. Tím ukazoval, že Bůh má zájem o všechny. Nikdo z jeho péče není vyňat. Ježíš tím ukazoval na to, že cílem má být spravedlnost a láska. Jak už jsem říkal, jejich absenci vyčítá v dnešním evangeliu. Ježíš ukazuje farizeovi, že pokrm se stane čistým ne tím, že hojíme s omytýma rukama, ale tím, že je rozdán chudým.

Ono je to ale tak, že je jednodušší dbát na přesná kultická pravidla. Člověk si tak může hromadit svoje záznamy o tom, jak se mu daří, jak vše dodržuje. Někdy to může být i útěkem před tím, abychom se museli vyrovnat s bídou a utrpením tohoto světa a vlastní bezmocností Motivací k takovému jednání může být obyčejná sebestřednost, snaha poukázat na vlastní dokonalost. Na to Ježíš ukazuje obrazem o zapomenutých hrobech. Motivace ke zbožnosti může být velice temná. Zlo se nejlépe činí ze zbožných pohnutek.

Příliš často se stávalo a stává, že zbožnost, rituály se stávají něčím samoúčelným, něčím, čím si my sami dokazujeme svoji hodnotu, vlastnictví pravdy, jako bychom si u Boha chtěli něco zasloužit. A ti kdo je nerespektují, nebo jsou jiní, jakoby nás nebyli hodni. A tak nám často uchází, že všechny rituály zbožnost mají být prostředkem k tomu, abychom si uvědomili velikost Boží lásky a naši nedokonalost a bezmocnost. Tento nebetyčný kontrast nás potom nejlépe motivuje k tomu, co má být skutečným účelem celého duchovního života. A co je tím cílem? Apoštol Pavel píše v epištole Galatským: „ jedni druhých břemena neste, tak naplníte zákon Kristův.“ V epištole Římanům: „Vybízím vás, bratří, pro Boží milosrdenství, abyste sami sebe přinášeli jako živou, svatou, Bohu milou oběť; to ať je vaše pravá bohoslužba.“ V Listu Timoteovi:“ Cílem našeho vyučování je láska z čistého srdce, z dobrého svědomí a z upřímné víry. Od toho se někteří odchýlili a dali se na prázdné řeči. Chtějí být učiteli zákona a nechápou ani svá vlastní slova ani podstatu toho, o čem s takovou jistotou mluví.“ Apoštol Jakub napsal: „ Pravá čistá zbožnost před Bohem znamená pamatovat na vdovy a sirotky v jejich soužení a chránit se před poskvrnou světa.“ Takže to, že se setkáváme v kostelech to vlastně není bohoslužba. To je jenom příprava na tu skutečnou bohoslužbu. A tou skutečnou bohoslužbou je dělat v životě to, co je potřeba, pro toho, kdo to potřebuje a tehdy, kdy to potřebuje. A Ježíš sám říká -cokoli jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných, mě jste učinili. Ano, církev, pomocí charity, diakonie a mnohými jinými způsoby pomáhá chudým a potřebným. Ovšem chudoba je i jiného druhu. Je spousta lidí osamocených, ztrápených, postrádajících smysl života. A ti potřebují společenství, doprovázení, pochopení. Nachází mezi námi místo? Jsme opravdu následovníky Syna člověka, který se opásal a myl nohy? Ptejme se sami sebe, jestli to není tak, že na trpící tohoto světa, kteří hledají lásku, přijetí, doprovázení klademe břemena, která prostě nemohou splnit? A tak jdou raději jinam. Kdysi jsem četl názor, že tím, že se církev ne vždy dostatečně zastávala práv chudých, utlačovaných vyklidila místo pro dva strašlivé režimy dvacátého století – nacismus a komunismus. Velmi často se mi stává, že když potkám nějakého slušného, laskavého člověka, je to často bývalý člen nějaké církve, který se v ní zklamal a teď je z něj agnostik – člověk, který neví, jestli Bůh je nebo není. Ve videu od Vojtěcha Kodeta jsem viděl, jak si stýská na služebníky církve, kteří jsou precizní za stolem Páně a kazatelnou, ale chladní ve styku s lidmi. Misericordia, misericordia slyšel jsem opakovat papeže Františka, když mluvil s lítostí o lidech, kteří odešli z církve, protože tam s nimi bylo špatně zacházeno.

Kladu si otázku na co je tolik církví, které spolu ani třeba nechtějí spolupracovat, když slyším o případu dvou starších lidí, kteří společně spáchali sebevraždu, protože se báli budoucnosti a samoty. Jeden takový manželský pár jsem i pohřbíval. Příliš často platí, že ten, kdo má v životě opravdové potíže, raději z církve odejde, aby měl klid.

Je to pochopitelné, že se často míjíme cíle duchovního života. Tím je totiž smrt ega – poznání velikosti Boží lásky a vlastní nedokonalosti. A tak nechme se našeho Pána, aby nás tímto procesem, provedl. Je to cesta, která vede i skrze bolest a utrpení – kříž. Je to ale cesta ke svobodě, radosti, kterou nám nikdo nevezme a která není vykoupená neštěstím druhých.

Amen

Autor: Marek Ryšánek | sobota 26.1.2019 17:34 | karma článku: 14,94 | přečteno: 637x
  • Další články autora

Marek Ryšánek

Ježíšovo uzdravení hluchoněmého a jeho místo v našich životech.

dnešní evangelijní oddíl nám zní, jako svědectví o tom, že Ježíš byl zdatným léčitelem. To je ale pouze jedna rovina tohoto příběhu. Líčení Ježíšových zázračných uzdravení jsou znameními...

9.9.2024 v 19:31 | Karma: 5,49 | Přečteno: 106x | Diskuse | Poezie a próza

Marek Ryšánek

Pane, ke komu bychom šli? Ty slova života věčného máš!

určitě jste slyšeli Ježíšův výrok: „Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a málokdo ji nalézá.“ Vidíme to už v evangeliu. Čteme tam o tom, že Ježíše mnoho lidí opustilo, a už s ním nechodili.

30.8.2024 v 17:13 | Karma: 5,41 | Přečteno: 101x | Diskuse | Poezie a próza

Marek Ryšánek

Kdo chce dál, ten musí cestou vděčnosti...

v jedné písni se zpívá - kdo chce dál, ten musí cestou chval. To je refrén několika jejích slok. V těch slokách se zpívá o tom, že není dobré trápit se tím, co bylo, usilovat o majetek, reptat, hádat se.

19.8.2024 v 13:41 | Karma: 5,07 | Přečteno: 143x | Diskuse | Poezie a próza

Marek Ryšánek

Ke svátkům Cyrila a Metoděje a Mistra Jana Husa

v dnešní den se scházíme, abychom se si připomenuli svědky víry, kteří v naší zemi zásadním rozhodujícím způsobem ovlivnili nejen historii církve a křesťanství ale vůbec dějiny celé naší země.

7.7.2024 v 13:48 | Karma: 6,06 | Přečteno: 169x | Diskuse | Poezie a próza

Marek Ryšánek

Když je život plavba v bouři.

V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista a život obecně zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.

30.6.2024 v 14:02 | Karma: 4,29 | Přečteno: 107x | Diskuse | Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...

V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku

18. září 2024  7:59,  aktualizováno  14:33

V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...

Litovel spláchla vlna. Město je zcela uzavřené, voda pozvolna klesá

16. září 2024  1:22,  aktualizováno  13:08

Do Litovle na Olomoucku v neděli večer dorazila očekávaná záplavová vlna. Voda z řeky Moravy v...

Dítě v Praze sjelo s dodávkou do Vltavy. Z řeky ho zachraňovala matka

19. září 2024  19:21

Pražští záchranáři mají za sebou neobvyklý zásah. Na ostrov Štvanice vyjížděli hasiči i policisté k...

Brusel pomůže s následky povodní. Střední Evropě dá 10 miliard eur

19. září 2024  19:01,  aktualizováno  19:18

Středoevropské země, které zasáhly ničivé povodně, dostanou deset miliard eur z unijního Fondů...

„Zrůda bez morálky.“ Miliardář Al-Fayed nás znásilnil, tvrdí ženy z Harrods

19. září 2024  18:57

Několik bývalých zaměstnankyň obchodního domu Harrods v Londýně tvrdí, že je znásilnil či sexuálně...

Gigafactory ano, ale o vhodnosti Lutyně pochybuji, říká lídr ANO Bělica

19. září 2024  18:12

Některé předpoklady moravskoslezských krajských voleb přetrvávají, další se mění. Největším...

  • Počet článků 260
  • Celková karma 5,26
  • Průměrná čtenost 292x
Potulný kazatel, který je vděčný za každý aktivně prožitý den, snaží se dávat formám obsah, hledat cestu k smysluplnému životu.

Otec 5 dětí.

Seznam rubrik