Ježíš obviněn ze spolupráce s ďáblem. Osvobozující uvědomění si své ubohosti
Kázání na 2. 6. 2024
Biblická čtení: Genesis 3, 8 – 15; Marek 3, 20 - 35
Biblická čtení je možno si přečíst zde: www.biblenet.cz
V dnešním evangelijním čtení máme zachyceno svědectví o tom, že se Ježíš ve svém veřejném působení setkával jak s velikým zájmem a popularitou, tak i s nepochopením a odmítnutím. Výjimkou nebyli ani jeho nejbližší. Dá se říci, že za jeho pozemského působení ho vlastně nikdo nepochopil. Po jeho ukřižování se všichni učedníci rozutekli.
Ježíš dráždí - uzdravuje, což ostatní nedovedou. Ve svém zvěstování ukazuje na pokrytectví lidí kolem sebe, kteří byli pyšní na svoji zbožnost, považovali se za všelijak ctihodné. Dráždí je i tím, že uzdravuje v sobotu. Tbylo provokací, protože tehdejší náboženství lpělo a i dnes židovství lpí na dodržování předpisů o sobotním odpočinku. Ježíš tak ukazuje, že člověk není pro sobotu, ale sobota pro člověka
Ježíš si také vybírá za učedníky všelijaké pochybné existence, jak je to možné si přečíst v předchozí kapitole Markova evangelia. Byl blízko lidem na okraji, nebo přímo lidem nečistým, vyloučeným. Ti totiž na rozdíl od lidí pyšných na svoji zbožnost věděli o své omezenosti a bídě. Někdy s nadsázkou říkám, že Ježíš sedával po hospodách s veksláky a prostitutkami a vyprávěl jim vtipy o sebestředných zbožných lidech. Vyprávěl jim také o Otci a jeho velké rodině. Dokud seděl v té hospodě, bylo to v pohodě. Problém nastal, jakmile vstoupil do synagogy nebo do chrámu. Tam mu šlo o život. Jak by dopadl dnes, kdyby přišel do církve?
A tak se stalo, že když se rozšířila zase zpráva o nějakém srocení, které vyvolal, měli toho už jeho příbuzní dost. Ježíš podle tehdejších měřítek dělal rodině ostudu. Neoženil se a nevěnoval se počestnému řemeslu tesaře. Rodině se zřejmě nelíbilo i to, že se paktuje jako s učedníky s všelijakými podivnými lidmi pochybné pověsti. Tak to platilo a platí - bohužel se příliš často na lidi, kteří přicházejí z vnějšku do církve hledí jako na vetřelce.
No a samotní náboženští profesionálové - farizeové použijí ještě silnější kalibr -obviňují Ježíše ze spojení s ďáblem. Na to jim Ježíš odpovídá poukazem na absurditu jejich obvinění. Vždyť přece on tím co činí, jde proti zlu.
Ježíš farizeje, kteří mu toto podsouvají, varuje před tím, že se připravují o to, co jim skutečně může pomoci, co jim může přinést záchranu života. V něm působí sám Bůh. Ukazuje na to znameními. A farizeové Boží působení popírají. Jdou tak vlastně proti samotnému Bohu, byť se sami sebe považují za význačné Boží ctitele. Richard Rohr k tomu v jedné své knize říká, že náboženství může být výborným způsobem, jak se schovat před Bohem. Já bych to řekl tak, že náboženství může odvádět lidi ze skutečné reality života a naopak vytvářet realitu virtuální.
Ježíše a jeho poslání na tomto místě vlastně ohrožuje jeho vlastní rodina, příslušníci jeho náboženské komunity. A Ježíš říká, že ti, kdo činí vůli Boží, jsou jeho rodinou.
My dnes jsme v poněkud jiné situaci. Dnes nebudíme rozruch, neproudí za námi spousty lidí. Je nás pár. Lidé kolem nás jsou spíše lhostejní, nebo o nás vůbec neví. A když už, tak je církev zdrojem posměchu a pohrdání. Když už se v médiích píše o církvi, je to v souvislosti s nějakým skandálem, problémem.
Ano je možno mít různé námitky proti církvi, jejím členům, nauce, tradici, vnější podobě. To je potřeba přiznat. Nejsme dokonalí, žádná elita, nemáme nic z nás, čím bychom se mohli chlubit. Je potřeba ale si uvědomit, že to, co je zjeveno v evangeliu, vyjadřuje skutečnou pravdu a podstatu života. A na tom je třeba trvat, neustoupit z toho. Ano člověk může kritizovat církev, její členy, nauku. To je oprávněné. Ovšem církev je tu proto, aby ve vědomí své vlastní slabosti, nebo i skrze a pomocí ní zvěstovala světu, že v evangeliu je skryt pramen opravdové spásy, skutečného života. A ten, kdo je nerespektuje, tak si sám pod sebou podřezává větev.
A možná že právě proto, že lidé cítí, že v evangeliu je přítomna skutečná pravda o nich a jejich životě, tak raději utíkají do lhostejnosti, nebo dokonce odporu. Je to jako v onom známém příběhu o Adamovi a Evě z knihy Genesis, kde člověk po té, co zhřešil, se vydal nevhodným směrem, poznává, že je nahý. Ta nahota tu symbolizuje bezmoc, ubohost. A toto si člověk přiznat nechce. Bojí se setkat s Bohem, protože cítí a ví, že by to vše vyšlo najevo.
A proto jsme tu my - my máme lidem zvěstovat - nebojte se své bezmocnosti, ubohosti. Přijměte tuto neradostnou skutečnost. Osvobodí vás to. Nemusíte si hrát na dokonalé, dospělé. Ano přiznejme si svoji pomíjitelnost a ubohost. Tak aby, jak píše apoštol Pavel, Bůh, který vzkřísil z mrtvých Ježíše Krista, mohl doprovázet a vzkřísit i nás samotné.
A ti, kteří přijmou svoji bezmocnost a ubohost a na druhé straně Boží velikou milost - ti jsou potom onou rodinou, o které mluví Ježíš v evangeliu. Jsou vděční a radostní, protože vše ve svém životě berou jako nádherný nezasloužený dar- a tak činí vůli nebeského otce.
Amen
Marek Ryšánek
Ježíšovo uzdravení hluchoněmého a jeho místo v našich životech.
dnešní evangelijní oddíl nám zní, jako svědectví o tom, že Ježíš byl zdatným léčitelem. To je ale pouze jedna rovina tohoto příběhu. Líčení Ježíšových zázračných uzdravení jsou znameními...
Marek Ryšánek
Pane, ke komu bychom šli? Ty slova života věčného máš!
určitě jste slyšeli Ježíšův výrok: „Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a málokdo ji nalézá.“ Vidíme to už v evangeliu. Čteme tam o tom, že Ježíše mnoho lidí opustilo, a už s ním nechodili.
Marek Ryšánek
Kdo chce dál, ten musí cestou vděčnosti...
v jedné písni se zpívá - kdo chce dál, ten musí cestou chval. To je refrén několika jejích slok. V těch slokách se zpívá o tom, že není dobré trápit se tím, co bylo, usilovat o majetek, reptat, hádat se.
Marek Ryšánek
Ke svátkům Cyrila a Metoděje a Mistra Jana Husa
v dnešní den se scházíme, abychom se si připomenuli svědky víry, kteří v naší zemi zásadním rozhodujícím způsobem ovlivnili nejen historii církve a křesťanství ale vůbec dějiny celé naší země.
Marek Ryšánek
Když je život plavba v bouři.
V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista a život obecně zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku
V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Litovel spláchla vlna. Město je zcela uzavřené, voda pozvolna klesá
Do Litovle na Olomoucku v neděli večer dorazila očekávaná záplavová vlna. Voda z řeky Moravy v...
ANALÝZA: Volby v době pohromy. Jak mohou povodně ovlivnit jejich výsledek
Premium Tak zvláštní volby Česko zřejmě ještě nezažilo. Ještě před tím, než se v pátek v celé zemi otevřou...
Kokain, devět ran do hrudi a matčin boj. Případ ubodané Anety znovu otevírá film
Premium Před deseti lety, 20. září 2014, přišla Anna Rodová o svou třiadvacetiletou dceru Anetu. Dívka se...
Od „hnojometu“ po rušení ministerstev. Co přinesl poslední střet před volbami
Poslední televizní debata před krajskými a senátními volbami se nesla opět v mnoha přestřelkách...
Byl to dar od srdce a pak mi ho odpojili. Kadyrovův cybertruck je nepojízdný
Ramzan Kadyrov, čečenský satrapa ve službách ruského diktátora Vladimira Putina, přiblížil další...
Prodej výjimečného rodinného domu 5+kk,301 m2 s pozemkem 705 m2 v ul. Na Blatech, České Budějovice 7
Na Blatech, České Budějovice - České Budějovice 7
17 900 000 Kč
- Počet článků 260
- Celková karma 5,26
- Průměrná čtenost 292x
Otec 5 dětí.