Ke svátkům Cyrila a Metoděje a Mistra Jana Husa
Kázání na 7. 7. 2024
Biblická čtení: Jeremjáš 1, 4 - 9; 1 Petrův 4, 12 - 19; Lukáš 21, 12
V dnešní den se scházíme, abychom se si připomenuli svědky víry, kteří v naší zemi zásadním rozhodujícím způsobem ovlivnili nejen historii církve a křesťanství ale vůbec dějiny celé naší země. Bratři Cyril a Metoděj a mistr Jan Hus svůj život věnovali službě evangelia - radostnému poselství o Božím sklonění se k člověku. Cyril a Metoděj nám přinesli evangelium v nám srozumitelné řeči. Mistr Jan Hus bojoval proti tomu, aby se nevyčerpatelná studnice Boží milosti a lásky nezanášela lidským sobectvím, ziskuchtivostí, spojením s mocí. Mistr Jan Hus pro Boží pravdu po příkladu Pána Ježíše raději obětoval život, než by popřel to, co hlásal. Stal se mučedníkem. Ani soluňským bratřím se nevyhnulo pronásledování.
I dnešní texty, které náš kazatelský plán předkládá pro tento svátek, mluví o výhni zkoušek, pronásledování, soudech. Starozákonní čtení je prologem ke knize proroka Jeremjáše, který byl nazýván muž bolesti. Novozákonní čtení, jak epištolní, tak evangelijní reagují první pronásledování křesťanů. Nám je to docela vzdálené. My dnes v naší zemi díky Bohu pro svoji víru nezažíváme pronásledování. Ovšem ve světě je situace jiná. Ve světě probíhají krvavá pronásledování křesťanů. Podle některých zdrojů jsou křesťané nejpronásledovanější náboženskou skupinou na světě a to jak ze strany vládnoucích režimů, tak i fanatických příslušníků jiných náboženství. Je potřeba ale říci, že ať už jakýkoli příslušník jakéhokoli náboženství pronásleduje jinak věřícího, či smýšlejícího člověka, je to tragické nepochopení, deformace víry v Boha, ne li rouhání.
Jak se tedy nás týkají tyto biblické oddíly? Nejsme pronásledováni. Setkáváme se spíše s posměchem, nedůvěrou, lhostejností. A ta lhostejnost je asi tím nejhorším. S odpůrcem lze diskutovat. S člověkem lhostejným ne.
Kvůli církevním restitucím mají křesťané u nás pověst hamižníků. Ovšem co je naším úkolem, je svědectví. Poznali jsme, že evangelium je skutečným poselstvím o pravdě života. V Kristu a jeho příběhu se zjevuje to, jak by mělo vypadat skutečné lidství. Vypráví o naději, která nikdy neuhasíná, i když temnota lidského sobectví a nenávisti se zdá neproniknutelná. Vypráví o naději, která sahá i přes hranice smrti.
Cyril a Metoděj pro toto poznání opustili svoji civilizovanou zemi a šli do neznámé divočiny. Mistr Jan Hus, i když vyznává, že se původně stal knězem, aby měl zajištěnou existenci, ta ho evangelium proměnilo radikálního rozhodného svědka Kristova. Nepřipustil, aby se to úžasné poselství zastřelo. Kde potom hledat naději. Lidský život by byl o mnoho zoufalejší.
Proč tedy se setkali Hus i jiní svědkové s takovýmto odporem. Ona pravda osvobozuje, ale i bolí. Svědectví o Boží lásce nemilosrdně nastavuje zrcadlo tomu, jak ve skutečnosti žijeme, co jsou naše skutečné pohnutky. A to bolí. Přes tuto bolest se dostáváme ke svobodě Božích dětí, ale mnozí raději od toho utíkají. Ono není příjemné přiznat si, že nemáme nic navíc. Nikdy nebudeme Behem přijati více, či méně než teď a to je zahanbující. My bychom chtěli, abychom měli na co být pyšní.
Jsme následovníci Ježíše z Nazareta, kterého nikdo nepochopil, všichni ho opustili. A to mluvil o lásce, pokoji, naději. Láska, která neukazuje lidem pravdu, není láskou. A tak naráží. Pokud cestu evangelia vezmeme vážně, budeme mít podíl na utrpení Kristově- v nepochopení, podezírání ze zištných pohnutek. Ovšem je tu jedno nebezpečí, před kterým varuje autor Petrovy epištoly - nesmíme trpět za naše nectnosti. Těch je dost a je potřeba je poctivě přiznat. Nesmíme zaměňovat svědectví evangelia za moralizování z pozice nějaké mravní nadřazenosti, která je iluzí.
Ano budeme-li světu v lásce sloužit ke spáse, tedy k záchraně života v jeho smysluplnosti, budeme narážet. Kristus i Hus i Soluňští bratří byli pronásledováni vlastními souvěrci. Skutečný křesťan je vždy v tomto světě více či méně disidentem. Ovšem se v jeho životě zjevuje Boží sláva - ovoce ducha svatého - láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, tichost a sebeovládání. A není zde jiná cesta, než o které mluví Ježíš v evangeliu: „ Já vám dám řeč i moudrost.“ Ano mnohdy s překvapením zjišťuji, že mluvím, kážu a slova, která mluvím, jakoby nebyla ze mě. Bůh člověku dává, aby mluvil pravá slova, v pravý čas. Ale také aby mlčel a naslouchal, v pravý čas. To ale nezajistí nic jiného než modlitba - tiché přebývaní v přítomnosti Boží, nad písmem, v modlitebním rozhovoru. I o Ježíšovi čteme, že odcházel na pustá místa a tam se celé noci modlil.
Sestry a bratři, připomínáme si památku slovanských věrozvěstů a mučedníka mistra Jana Husa. Modleme se, abychom byli rozhodnými moudrými svědky evangelia. Jde o záchranu našich životů i životů našich blízkých z beznaděje, temnosti sobectví, strachu. Je to cesta ke zdroji skutečné lásky pravdy. Nechť je Vám v tom modlitba a společenství s naším Pánem skutečnou pomocí. On sám nám říká: „Beze mě nemůžete činit nic.“
Amen
Marek Ryšánek
Přijetí sama sebe jako cesta k přijetí druhých.
v dnešním evangelijním oddíle se dozvídáme zase o jednom typickém nedorozumění mezi Pánem Ježíšem a jeho učedníky. Opět jim ukazuje, že to, co je jejich cílem a to, co má na mysli Ježíš je opačné.
Marek Ryšánek
Ježíšovo uzdravení hluchoněmého a jeho místo v našich životech.
dnešní evangelijní oddíl nám zní, jako svědectví o tom, že Ježíš byl zdatným léčitelem. To je ale pouze jedna rovina tohoto příběhu. Líčení Ježíšových zázračných uzdravení jsou znameními...
Marek Ryšánek
Pane, ke komu bychom šli? Ty slova života věčného máš!
určitě jste slyšeli Ježíšův výrok: „Těsná je brána a úzká cesta, která vede k životu, a málokdo ji nalézá.“ Vidíme to už v evangeliu. Čteme tam o tom, že Ježíše mnoho lidí opustilo, a už s ním nechodili.
Marek Ryšánek
Kdo chce dál, ten musí cestou vděčnosti...
v jedné písni se zpívá - kdo chce dál, ten musí cestou chval. To je refrén několika jejích slok. V těch slokách se zpívá o tom, že není dobré trápit se tím, co bylo, usilovat o majetek, reptat, hádat se.
Marek Ryšánek
Když je život plavba v bouři.
V našem dnešním textu se Ježíšovi učedníci ocitají v bouři na moři. Následují svého Pána. Následování Krista a život obecně zkrátka člověka může přivést do nebezpečných situací.
Další články autora |
Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média
Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu
Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...
Izraelci vpadli do Libanonu. Jedno z nejhorších období historie, řekl premiér
Izrael v noci zahájil pozemní operaci na jihu Libanonu. Podle prohlášení izraelské armády jde o...
Daňové změny udělaly své. Spotřeba nízkoalkoholických piv v Británii stoupla
Ve Velké Británii po odchodu z Evropské unie výrazně vzrostl prodej nízkoalkoholických piv. Za...
Umělá inteligence může zpřesnit předpovědi, meteorology ale nenahradí
Specialista na umělou inteligenci David Strejc říká, že AI by mohlo meteorologům pomoci především v...
Aukce šedesáti obrazů od Železného. Prodaly se díla Filly i Zrzavého
Všech 60 děl, které v neděli v aukci nabízel aukční dům 1. Art Consulting a která pocházela z...
Thunbergová s aktivisty blokovala silnici v Bruselu, zatkla ji policie
Belgická policie v sobotu zatýkala na demonstraci proti dotacím Evropské unie na fosilní paliva v...
Nabízí, prodej, pozemky pro bydlení Příbor
Příbor, okres Nový Jičín
3 300 000 Kč
- Počet článků 261
- Celková karma 5,03
- Průměrná čtenost 291x
Otec 5 dětí.