Richard Mandelík
- Počet článků 761
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 232x
Richard Mandelík
Chudinka sestra Angelika, oček házení a čejzi
K letní operní škole Prague Summer Nights se musí mladí zpěváci i instrumentalisté kvalifikovat náročnými mezinárodními konkurzy a svou zdejší měsíční práci osvědčí několika představeními v čele s Donem Giovannim.
Richard Mandelík
Smetanova Litomyšl, zastavení čtvrté, operní
Po loňské špatné zkušenosti s vyprodanou operou v Nových Hradech za pár hodin nakupuji hned po otevření předprodeje a pohodlně volím středu 17. června. Sázka na počasí vyjde, sice pěkná zima, ale neprší.
Richard Mandelík
Salome
23. dubna já i Hanka ve Státní opeře. Dává se příběh zvlčilého vládce, který si vezme špatnou ženu se špatným závazkem a všechno jde špatnou cestou a skončí opravdu velmi špatně.
Richard Mandelík
Pád Arkuna, aneb jak naložit s Fibichem
Netuším, proč se mi stále nechtělo do napsání eseje o této opeře. Jedním z důvodů může být, že jsem neměl hned po představení 9. dubna v hlavě aspoň obrysy a nápady. Otevřeně, opera ve mně nezanechala potřebný pocit nadšení.
Richard Mandelík
Traviata, oběť nezištná a umění virtuózně umřít
Carmen a Traviata, dvě nejhranější opery a kdo je kdy viděl, pochopí, proč. Přes možná i vyšší kvality mnoha jiných vítězí u diváků a tudíž i divadelních ředitelů díla jednodušší na soustředění diváka i jeho pochopení děje.
Richard Mandelík
Legendární dvojpříběh tragické žárlivosti a zloby
Už od začátku dvacátého století se traduje spojení oper Sedlák kavalír a Komedianti do jediného představení. Není to jen vzhledem k jejich délce dané zadávacími podmínkami soutěže v devadesátých letech století devatenáctého. Obě velmi civilní a prostá dramata jsou dějem a vývojem postav podobná. Mascagni se svým Sedlákem kavalírem zvítězil v roce 1890 a Leoncavavallo s Komedianty o rok později. Skvěle Schubertem vedené Národní divadlo obě opery nastudovalo a hrálo necelý rok po premiérách v Římě a v Miláně. Něco takového je dnes nepředstavitelné.
Richard Mandelík
Rigoletto, aneb král se baví a jedna holčička má radost
Nákupu lístků na toto představení a na Traviatu s Marií Fajtovou předchází scéna jako z filmu. U informační přepážky hlavní pokladny se vyptám na data, kdy zpívají v Rigolettu Simona Houda Šaturová a v Traviatě Marie Fajtová a zjistiv to, jsem naladěn jako jelen, jenž právě úspěšně odehnal od laní své soupeře.
Richard Mandelík
Jezerní paní 2015, tentokrát z Metropolitní opery
Před dvěma lety jsem prorokoval a na má slova došlo. Po vynikající londýnské inscenaci Jezerní paní jsem napsal: „Troufám si tvrdit, že tato inscenace otevře Jezerní paní cestu k celosvětové oblibě. Uvidíte, jak se bude brzy dávat v Novém Yorku, Paříži i Miláně (tam už o dva roky dříve), ba i v Barceloně a ve Vídni.
Richard Mandelík
Příhody Lišky Bystroušky
Začnu tím, že opět pochválím Národní divadlo za dramaturgický čin s Janáčkem, volbu režiséra Ondřeje Havelky a skvělé obsazení a provedení a prvotřídní a neotřelou scénografii a světlo a také výtečně napsaný a zajímavý tištěný program. Odcházel jsem nadšen a v náladě víc než povznesené.
Richard Mandelík
Dvě opery na míle vzdálené, leč ruce si podávající
Čajkovského Jolanta byla ideální příležitostí skladatelovou rozezpívat veškeru svou romantickou fantazii a bratrovo libreto na starý námět mu doslova nahrálo do rukou. Druhé představení, jež doplnilo program, Modrovousův hrad největšího maďarského skladatele Bély Bartóka, stál vedle Jolanty jako zjevení z jiného hudebního i divadelního světa. I tak lze najít styčné plochy mezi oběma tak rozdílnými díly v hlubokém ponoru do mysli postav, i když v každé opeře učiněném jiným způsobem. Viděli jsme s Hankou 14. ledna 2015 ve Světozoru.
Richard Mandelík
Hoffmannovy povídky, vyhněte se mu a čeho si Offenbach nevšiml
Píše se poslední lednový den roku patnáctého a s Hankou jdeme na závěrečné dílo Jacquese Offenbacha, jež nesporně patří k vrcholům beztak bohaté francouzské operní literatury. Mám k Offenbachovi odtažitý vztah, neb nejsem milovníkem rozjásaných operet a kdysi jsem se značným odporem přetrpěl Krásnou Helenu, která ve mně vyvolala onen druh takořka alergické nechuti, jako rybí tuk blahé paměti u některých dětiček.
Richard Mandelík
Veselá vdova, aneb královna opery v operetě
Tentokrát se mnou jde 17. ledna do Bia Oko spolužačka Míša. Musím se přiznat, že operetu nevyhledávám a přistupuji k ní s jistým despektem, ale titulní roli zpívá mému oku i duchu milá Renée Fleming, jejíž rozveselenou tvář dali na titulní stranu programu přenosů z Met 2014-15. Renée to tak sluší, že nemohu odolat a jdu jen na ni a ten obrázek už visí na stěně hvězd vedle jejího snímku z Rusalky 2014.
Richard Mandelík
Jak dělají Romea a Julii v Londýně
My příznivci dobré hudby a umění operního i baletního si nádherný věčný příběh nemůžeme nechat ujít až proto, jaká pověst toto nastudování ROH předchází. A taky proto, že Lauren Cuthbertson (1984) se konečně uzdravila a mohla nás obdarovat svým uměním a půvabem. Zamyslete se, prosím nad tím, že tato inscenace se na scéně drží neuvěřitelných téměř 50 let. Vystřídaly se v ní hvězdy britského i světového baletu a jak to tak vypadá, ještě na repertoáru nějaký ten čas vydrží.
Richard Mandelík
Nápoj lásky v Národním 2015
Předposlední derniéra se koná 7. ledna 2014 a my s Hankou jdeme hlavně proto, že můžeme spolu vidět náš slavný operní manželský pár Kateřinu Kněžíkovou jako Adinu a Adama Plachetku jako Dulcamaru. K tomu jako Gianetta ozdobí scénu nám už dobře známá Lucie Silkenová a seržanta Belcoreho si zazpívá Svatopluk Sem, jehož jsem chválil před rokem za Wolframa von Eschenbach v Tannhäuseru.
Richard Mandelík
Mistři pěvci norimberští
Těšil jsem se převelice na 13. prosince, přestože jsem Mistry viděl už na Mezzu, leč atmosféra přímého přenosu z Met je nepřenositelná a na Mezzu jsou titulky jen francouzské. Ještě než spustím vodopád chvály, trochu se zamyslím mimo téma dané operou.
Richard Mandelík
Lazebník sevillský letos druhý
Toho prvního dávali ze záznamu v červnu, tento naopak je náhradním programem za skandálních okolností staženou operu Smrt Klinghoffera. Jen Američané mohou posoudit, jak se postavit k zbabělosti své první scény a k rakovině zvané politická korektnost, již sami vymysleli. Mně je svoboda umělecké tvorby nade vše a něco podobného bych nikdy neudělal, byv ředitelem. Za chvíli budu postaven před další výzvu politické korektnosti a nebojím se ani trochu říci otevřeně svůj názor. Je jen smutné, že tak výsostné umění, jakým opera je, musíme dávat do jakýchsi „kontextů“.
Richard Mandelík
Carmen věčná a pokaždé jiná
Museli jsme s Hankou tentokrát vyměnit přímý přenos za záznam v kině Oko, ale stačí jen trochu sugesce a je tu hned iluze živého vysílání. Mnohé bylo řečeno před přenosem i záznamem a mnohé se nám slibuje na jaro, ale patrně většina z nás do Met nezajde. Nebudeme tedy mít možnost porovnat obě poslední Carmen a navíc okusit, jak roli uchopí Jonas Kaufmann a zda je Roberto Alagna stále silný Don José.
Richard Mandelík
Figarova svatba nakonec trojitá
Poslední týden je operní, v sobotu 11. října přenos Macbetha, ve čtvrtek 16. října Olimpiade ve Stavovském divadle a nyní 18. října opět kinopřenos. Dnes je významný den. V Metropolitní dávají operu s úzkým vztahem ku Praze. Její popularita spolu s andělským úsměvem Josefíny Duškové vynesla Praze ono bájné „Moji Pražané mi rozumějí“. Od 17. ledna 1787 bylo možno na pražských tržištích, v ulicích, ba i hospodách a salónech slyšet klavírní úryvky i árie z Figarovy svatby. Popularita této opery dosahovala tehdy výšin srovnatelných se současnými hvězdami pop music. Operu jsem viděl již několikrát a vždy jsem byl naplněn příjemnými pocity.
Richard Mandelík
Olimpiade, čili operní čin evropského významu
16. listopadu usedáme s Hankou do své tradiční prvé řady ve Stavovském divadle dychtivě očekávajíce představení, jež ocenila celá odborná Evropa a loni je staré vedení divadla stáhlo z repertoáru, čímž vyvolalo mé značné rozladění. Avšak také okamžitou reakci, když jsem zjistil, že se pod Burianovým vedením opera vrací. Koupili jsme si lístky pět měsíců předem.
Richard Mandelík
Macbeth, aneb drama ztráty míry věcí
Den, kdy se přenos z Metropolitní opery koná, nese datum 11. října. Povedená manželská dvojice Macbethových spáchá sérii teroristických útoků na legitimní státní představitele, zmocní se vlády a útlak ubohého skotského lidu vyvrcholí povstáním, jež mocně podporuje sousední Anglie.
Richard Mandelík
Čert a Káča, aneb jak jsme si to užili v Šárce
Předkové se chopili košů, nakladli do nich chleby, Maceškovy uzenky, nebo sekanou od Susů, Brunerův sýr a láhve se staropramenem a vínem od Kláry v Tróji a z Grébovky a s úsměvem a možná i zpěvem vyrazili do Šárky na operu. Činili tak od května roku 1913 a pěkná tradice přerušená válkou bohužel skončila v roce 1922. Nutno vyjádřit uznání Městské části Praha 6, že již pojedenácté dokázala za spolupráce s nadšenci z Národního divadla a řadou sponzorů a dobrovolníků tuto tradici oživit.
Richard Mandelík
Vzpomínka na jednu Andulku
Anna Moffo se narodila ve Spojených státech přesně před 82 lety italským rodičům a jako děvče jevila se zprvu trochu ošklivým kačátkem, ale ukazoval se líbezný hlas. Pár let a z kačátka se stala jedna z nejkrásnějších žen světa šedesátých let a obdivovaná operní pěvkyně, jejíž soprán vynikal nádhernou barvou a jistou nevyslovitelnou vřelostí, již nelze naučit, musí tam být. K hudebnímu talentu ještě obdržela dokonalou postavu, krásné vlasy a temné oči jako stvořené k tonutí mužů. Ostatně z fotografií je to jasné.
Richard Mandelík
Čertova stěna, smutná Eliška, aneb když diletant staví přehradu
20. června dává festival Smetanova Litomyšl představení Čertovy stěny, jež si objednali u Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, scéně označované za nejlepší současnou českou operu. Chválena je sice mocně, ale já jsem letos propásl lístky na noční operu v Nových Hradech, jíž jsem byl loni tak nadšen a trochu jsem Smetanovou poslední dokončenou operou vzal zavděk.
Richard Mandelík
Rinaldo 2014, aneb chválím tě, Zlatá kapličko
Před 5 lety někdo dostal skvělý nápad inscenovat zde první „anglickou“ operu Georga Friedricha Händela Rinaldo na motivy Osvobozeného Jeruzaléma Torquata Tassa a pojmout inscenaci jako repliku tři století staré barokní opery. Takové projekty bývají drahé a přímo se hodí k součinnosti s jinými divadly.
Richard Mandelík
Lazebník sevillský, přídavek z nejmilejších
V červnu dostáváme několik záznamů oper z minulých let za dobré chování a za to, že jsme poctivě chodili na všechny přenosy, přičemž Rusalku jsme vyprodali po celé zemi a rovněž její opakování. Mohu jít jen na Lazebníka sevillského, neb můj kalendář jest pln jiných povinností. Nevadí, Hoffmannovy povídky budou v další sezóně, do Litoměřic na Rosenkavaliera se mi nechce a Mezzo ho určitě letos vzhledem k Straussovým 150. narozeninám dá a Carmen s Elinou Garančou, již těžko něco překoná, mám na dvd. Kino Aero je bohužel poloprázdné, což se loni při přídavcích nestalo.
předchozí | 1 2 3 4 | další |