Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lisabon: diktát z Paříže a Berlína?

V debatách o Lisabonské smlouvě často zaznívá argument, že tato smlouva posílí velké státy EU na náš úkor. Pojďme se na to podívat podrobněji.

Zde je malý přehled, jak se rozhodování v Radě EU vyvíjí z pohledu velkých zemí.

Vezměme trojblok zakladatelských zemí: Francie – Itálie – Německo a podívejme se na případ, když tyto tři země chtěly něco prosadit kvalifikovanou většinou.

V roce 1970 (6 států) dal tento trojblok kvalifikovanou většinu v Radě dohromady sám.

V roce 1980 (9 států) našemu trojbloku k dosažení kvalifikované většiny stačilo získat podporu Velké Británie a libovolného dalšího státu.

V roce 1990 (12 států) našemu trojbloku k dosažení kvalifikované většiny stačilo získat podporu Velké Británie, Španělska a libovolné dvojice dalších států (s výjimkou kombinace Dánsko – Lucembursko či Irsko – Lucembursko).

V roce 2000 (15 států) náš trojblok k dosažení kvalifikované většiny potřeboval získat např. podporu Velké Británie, Španělska, Belgie, Řecka a Rakouska.

Dnes (27 států) náš trojblok k dosažení kvalifikované většiny potřebuje získat např. podporu Velké Británie, Španělska, Polska, Nizozemska, Belgie, Řecka, České republiky, Portugalska a dalších libovolných tří států. Podle Lisabonské smlouvy by náš trojblok potřeboval ještě jeden stát navíc (dnes stačí 14 států, dle Lisabonu to bude 15 – po vstupu Chorvatska 16 států).

Opravdu máte pocit, že se posouváme k Evropské unii, kde se tančí podle toho, jak Berlín a Paříž pískají?

Teď se podívejme na situaci, kdy by tyto země chtěly nějaké rozhodnutí v Radě EU naopak zablokovat.

V roce 1970 mohla kterákoli z těchto zemí cokoli zablokovat, pokud získala jakéhokoli jednoho spojence kromě Lucemburska (tj. např. Francie + Belgie).

V roce 1980 mohla dvojice Francie – Německo cokoli zablokovat.

V roce 1990 mohla dvojice Francie – Německo cokoli zablokovat, pokud získala podporu ještě jedné libovolné země s výjimkou Lucemburska.

V roce 2000 mohla dvojice Francie – Německo cokoli zablokovat, pokud se jí podařilo získat podporu kterékoli z dalších „velkých“ zemí (Itálie, Španělsko, Velká Británie) či jakékoli dvojice členských států s výjimkou kombinací Lucembursko – Dánsko/Irsko/Finsko).

Dnes může dvojice Francie – Německo cokoli zablokovat, pokud se jí podaří získat podporu kterékoli z dalších „velkých“ zemí (Itálie, Španělsko, Velká Británie). Podle Lisabonu k tomu bude potřebovat ještě minimálně jeden další stát.¹

Na závěr ještě také připomeňme, že formální pravidla pro hlasování v Radě jsou jedna věc, rovnováha sil a politická kultura v EU věc druhá. Od samého počátku stojí evropská integrace na rovnováze mezi malými a velkými zeměmi. EU musí fungovat tak, aby malé země nebyly „válcovány“ těmi velkými a naopak. Lisabonská smlouva tomuto požadavku odpovídá. Všichni, kdo dnes (někdy až hystericky – stačí se rozhlédnout po dikusních fórech na internetu) vykřikují, že EU po Lisabonu bude ovládána Francií a Německem (mimochodem... proč ne Itálií a Velkou Británií?), nám dluží jedno vysvětlení: jak je možné, aby EU fungovala na principu útisku malých zemí velkými, když poměr sil „velcí” vs. „malí“ je dnes 21:6 – a výhledově se bude pro „velké“ země dále jen zhoršovat?



PS: Proti „válcování“ malých velkými existuje v Lisabonské smlouvě celá řada dalších pojistek, a to především: 1. jednomyslnost v klíčových oblastech a potřeba konsensu v Evropské radě („válcovat“ nějakou zemi tam, kde to jde, se může vymstít tam, kde to nejde); 2. role evropských institucí, která vždy byla zárukou pro malé státy a ochranou před nadvládou velkých zemí; 3. nad rámec samotné litery smlouvy pak celková politická kultura, která se vytváří už skoro 50 let a jejímž výsledkem je, že v praxi jsou rozhodnutí v Radě přijímána konsensem či alespoň většinou, která vysoce přesahuje formálně stanovenou kvalifikovanou většinu. Bohužel rétorika a praktická politika inspirované radikálním euroskepticismem ve stylu Václava Klause či bratrů Kaczyńskich. soustavně tuto druhou a třetí pojistku podrývá. Chronická nedůvěra, konfliktní a agresivní styl, oslabení evropských institucí, konec politické kultury založené na hledání konsensu, rozpad EU na „jádro“ a „periferii“ – to jsou skutečná rizika pro „malé“ země EU.




¹ Dnes jsou uplatňována 3 kritéria: 1. prostá většina členů (tj. alespoň 14 zemí musí být pro); 2. alespoň 232 z celkem 321 hlasů, které jsou mezi stát rozděleny; 3. skupina hlasující pro musí reprezentovat minimálně 62% obyvatel EU. Trojblok Francie – Německo – Itálie prohrává u 1. a 2. kritéria (jen 3 státy proti 24; dohromady mají 87 hlasů – proti 234 hlasům ostatních zemí). Ale může zablokovat rozhodnutí přes 3. kritérium: dohromady tyto 3 země reprezentují téměř 41% obyvatel EU, tj. ostatní země dosahují pouhých 59%, nikoli požadovaných 62%.
Lisabon uplatňuje tato kritéria: 1. 55% států (tj. alespoň 15 zemí)...; 2. ... které dohromady reprezentují alespoň 65% obyvatel. Ale smlouva dodává: „Blokační menšinu musí tvořit nejméně tolik členů Rady, kolik jich zastupuje nejméně 35 % obyvatelstva zúčastněných členských států, a ještě jeden člen, jinak se kvalifikovaná většina považuje za dosaženou." Trojblok Francie – Německo – Itálie tak nemůže blokovat, byť ostatní země dosahují jen 59% obyvatelstva a nikoli 65%: musí najít čtvrtou zemi, která je podpoří.
Naše trojice velkých zemí může jen využít tzv. ioanninského mechanismu – který jí dává možnost získat více času k dalšímu jednání s většinou Rady. Zatímco v dnešním systému může natvrdo rozhodnutí zablokovat.

Chcete-li mít lepší přehled o systému kvalifikované většiny podle Lisabonské smlouvy, můžete se podívat na 
stránky www.lisabonska-smlouva.eu.

Autor: Lukáš Macek | středa 18.2.2009 9:55 | karma článku: 21,15 | přečteno: 2603x
  • Další články autora

Lukáš Macek

Pochybná Vondrova obrana aneb předsednictví bylo předražené celé...

Podle časopisu Respekt se ministr Vondra v kauze Promopro mimo jiné brání i argumentem, že celkové výdaje na naše předsednictví byly srovnatelné s výdaji srovnatelně velkých zemí, které Unii předsedaly před námi. To je velmi překvapivé tvrzení...

4.2.2011 v 9:03 | Karma: 35,98 | Přečteno: 5689x | Diskuse| Politika

Lukáš Macek

Při manipulaci s žárovkami se člověk snadno spálí, pane Fajmone…

Že se lze o žárovku pěkně spálit, ví každé malé dítě. Ne tak europoslanec Fajmon, který si na svému blogu přisadil v nadávání proti zákazu prodeje žárovek v Evropské unii. Nerad se opakuji a o tomto tématu už jsem zde psal. Ale když vidím, co si ostřílený europoslanec troufne napsat, nelze nereagovat...

6.1.2011 v 9:10 | Karma: 35,75 | Přečteno: 9029x | Diskuse| Politika

Lukáš Macek

ODS 2010: jeden krok vpřed, dva kroky zpět?

Nikdy jsem neskrýval svou skepsi ohledně schopnosti ODS stát se stabilní a silnou stranou přijatelnou pro široký okruh voličů pravice a středu. Nástup Petra Nečase a vznik středopravé vládní koalice jsem přesto sledoval s nadějí, že jsem se mýlil a že i u nás se snad konečně dožijeme vzniku názorově pluralitní silné pravicové strany, jako je známe ze zavedených demokracií. Co zbývá z této naděje po událostech uplynulých dní?

23.12.2010 v 20:30 | Karma: 20,20 | Přečteno: 2484x | Diskuse| Politika

Lukáš Macek

Pražský podraz: zneužitý Tůma, otestovaný Nečas a Schwarzenberg

Doposud jsem byl přesvědčen, že obroda „Nečasovy“ ODS je iluze a Schwarzenbergova TOP09 geniálním marketingovým tahem Miroslava Kalouska a jeho někdejšího (klausovského) křídla u lidovců. Ale byly to jen hypotézy na základě pozorování minulosti a aktuálního složení obou stran. Nyní přišel test v podobě konkrétních rozhodnutí.

30.10.2010 v 12:38 | Karma: 32,29 | Přečteno: 3717x | Diskuse| Politika

Lukáš Macek

Proč má smysl jít k senátním volbám

Za pár dní se bude volit třetina nových senátorů. Jak už bývá zvykem, většina voličů asi zůstane doma. A pokud přijdou, tak hlavně kvůli volbám komunálním. Lze se divit? Senát dodnes nedokázal přesvědčit o své nezbytnosti. Zažil pár chvil slávy (např. obrana ústavy za „opoziční smlouvy“, zamezení podezřelému nákupu Gripenů, serióznější přístup k evropským tématům, vítězství nad prezidentem ve střetu o charakter Ústavního soudu), poslední dobou však ničím moc nezaujal. Navzdory tomu – či právě proto – stojí za to k senátním volbám 2010 jít.

13.10.2010 v 10:05 | Karma: 13,20 | Přečteno: 2225x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí

2. května 2024  10:56,  aktualizováno  17:53

V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  17:45

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Kalifornská policie vtrhla na univerzitu, pozatýkala propalestinské studenty

2. května 2024  8:11,  aktualizováno  17:41

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  17:35

Přímý přenos Poslanci začali projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 103
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2820x
Ředitel evropského kampusu Sciences Po (Pařížský institut politických věd) v Dijonu.

Lídr kandidátky SNK ED ve volbách do Evropského parlamentu 2009.