První sériový obrněný automobil s náhonem všechny kola
Továrna, již pod vedením jeho syna, začala v roce 1913 vyrábět automobily s náhonem i brzdami na všech čtyřech kolech Jeffery Quad 4017 a tím se dostala po počátku Velké války do hledáčku ozbrojených sil několika států, které je začaly používat jako zásobovací vozidla do těžkého terénu.
Jako první se myšlenky podvozek obrnit tento podvozek se z vlastní iniciativy chopil velitel 26. automobilové roty št.kpt. Viktor Poplavko, který na vlastní náklady v roce 1915 vozidlo obrnil a odjel sním na testy před Výzbrojní automobilní komisi. Druhý vůz na stejném podvozku byl opancéřován na počátku roku 1916 v USA a zaslán gen. J.J. Pershingovi do Mexika jako podpora jednotek, bojujících proti Pancho Villovi.
V Rusku za tím úspěšně proběhly petrohradské zkoušky "Čaroděje" (jak vozidlo nazvali pro jeho průchodnost) a byla akceptována i Poplavkova vize "Hanibalových slonů" - rychlá jednotka, vyzbrojená těmito vozidly, na zadní části schopných převážet 10 vojáků vyzbrojených karabinami, ručními granáty a bajonety a tato vozidla v patnáctičlenných oddílech doplnit průzkumnými motocykly, nákladními vozy se zásobami a palivem a pojízdnou dílnou. 8.8.1916 v Ižorském admiralitním závodě v Kolpinu objednáno 30 ks těchto vozidel. Tyto jsou v říjnu předvedeny členům Generálního štábu a je z nich vytvořen Obrněný automobilní oddíl zvláštního určení, velitel mjr. Poplavko, ve složení 30 obrněných automobilů (tři roty po třech četách po třech vozidlech + jedno každý velitel roty), 9 motocyklů, 4 lehké automobily, 4 nákladní automobily, 4 autocisterny a pojízdná dílna. Divizion byl zařazen na konci roku 1916 do sestavy 11. armády. V plánu bylo vytvoření ještě tří takových jednotek, k tomu však nedošlo pro nedostatek podvozků.
Vozidlo mělo hnané obě nápravy a poháněl ho zážehový vodou chlazený čtyřválec Buda o objemu 4 780 ccm a výkonu 32 HP. Mechanická převodovka měla čtyři stupně dopředu a jeden dozadu. Maximální rychlost činila 35 km/h. Vozidlo mělo panceřovaný motorový prostor, kabinu osádky a valníkovou zadní část bez bočnic se 7 mm pancéřového plechu. Vpředu byla přinýtována trojúhelníková konstrukce pro překonávání zákopů a ničení drátěných překážek. Čtyřčlenná osádka (velitel, řidič a dva střelci) byla vyzbrojena dvěma, v předním a zadním pancíři, lafetovanými (konstrukce Sokolov) kulomety 7,62 Maxim 1910. Vozidlo o délce 4 520 mm, šířce 2 000 mm a výšce 2 140 mm vážilo necelých 8 tun.
Jednotka se ukázala v boji jako velice efektivní, bohužel s rozkladem ruské armády byly její vozidla po dvojicích používány na "hašení požárů" a nakonec se doslova rozplynula.
Tato vozidla se po Brest-litevském míru zapojila do občanské a sovětsko-polské války, jedním z nich disponoval i Čs. sbor na Rusi (Jánošík). Po ukončení těchto konfliktů v roce 1922 evidovala DRRA 13 těchto vozidel, Reichswehr 3 kusy a Polská armáda 2 vozidla.
Luděk Kratochvíl
Sovětsko-japonské poměřování svalů II. - Nomonchan/Chalchyn-gol 1939

Po několikaměsíčním relativním klidu byl japonskou stranou vybrán druhý zkušební prostor - sporné území u řeky Chalchyn-gol pod horou Nomonchan-burd-obó v oblasti Barga s příhodnějšími logistickými podmínkami pro japonské jednotky
Luděk Kratochvíl
Ruská garda

V roce 1683 jedenáctiletý Petr Alexejevič, syn cara Alexeje Michajloviče, založil v zábavní vesnici pro carskou rodinu a vyšší šlechtu Preobraženskoje u Moskvy zábavní vojenský pluk pro dětské vojenské hry ...
Luděk Kratochvíl
Před 79 lety začala Zimní válka, ...

válka, která v plné nahotě ukázala slabiny DRRA - nevhodnou výstroj, špatný výcvik, neschopnost velitelů velet svým jednotkám a silně drhnoucí logistiku a ale také velice efektivně vedenou finskou obranu
Luděk Kratochvíl
8.11.1948 - černý den československého hokeje

V rámci přípravy na Mistrovství světa v hokeji 1949 se československá reprezentace v listopadu 1948 účastní přátelských zápasů ve Francii a Velké Británii.
Luděk Kratochvíl
První obrněný transportér, který upadl v zapomnění ....

Po studiu prací Penningtona, Dvinického a Simmse a po prvních zkušenostech z rusko-japonské války přišel v roce 1904 kozácký velitel, esaul M.A.Nakašitze s návrhem výroby nebo nákupu obrněného auta s kulometem v otočné věži ...
Další články autora |
Nesnesitelná fotka. Mrtvý pasažér z boeingu vykolejil i otrlého reportéra
Seriál Kde je úcta k obětem? K pozůstalým? Snímky mrtvých cestujících ze sestřeleného letu MH17 vyvolaly...
Zemřel hrdina vítězného dokumentu z Varů, policie ho našla v rybníce u Prahy
V rybníku v Ohrobci u Prahy našli svědci v neděli ráno mrtvého muže. Příčinu jeho smrti určí soudní...
Sucho na Orlíku. Hladina Vltavy je o deset metrů níž a odhalila starý jez, mlýn i bunkr
Ve vodní nádrži Orlík je kvůli suchu až o deset metrů méně vody. Kvůli nedostatku vody ve Vltavě...
Propadl jí syn, obula se politička Stačilo! do Nerudové. Hnus, říká europoslankyně
Kandidátka hnutí Stačilo! Petra Rédová zaútočila na syna europoslankyně Danuše Nerudové (STAN). Na...
Nevinný záběr Kiss Cam odhalil nevěru šéfa velké firmy, video je hitem internetu
Neškodný okamžik na koncertě skupiny Coldplay se změnil v PR katastrofu. Video, které se momentálně...
Její zadek milovala celá Británie. Tenistka z lechtivého plakátu nedostala ani libru
Seriál Stala se popkulturní ikonou, její pozadí v 80. letech obdivoval každý britský teenager, po celém...
Česko by mělo Ukrajině pomáhat tam, kam se ostatní bojí, míní zmocněnec Kopečný
Premium Americký prezident Donald Trump v pondělí oznámil, že pokud se Rusko do 50 dnů nedohodne s...
CIA měla spojení s Kennedyho vrahem. Její agent dokonce vyšetřoval sám sebe
Premium Americká zpravodajská služba CIA víc než šedesát let tvrdila, že moc neznala Lee Harvey Oswalda...
V Los Angeles najel řidič autem do lidí před klubem. Zraněných jsou tři desítky
Přes 30 lidí utrpělo zranění, když v noci na sobotu auto vjelo do skupiny lidí čekající před klubem...

Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor
Jeseníky, to jsou horské túry, kola a krásná příroda. Jenže málokdo tuší, že přímo pod Králickým Sněžníkem vznikl areál, který opravdu myslí na...
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 968x