MHD klesají počty cestujících. Proč asi?
Spekuluje se například o tom, že lidé jezdí více autem. S podtextem, je třeba jim to znepříjemnit, šmejdům! Statistiky však ukazují, že i počet automobilů na cestách klesá, takže blahodárné zvyšování daně z pohonných hmot dělá své. Kdo jezdil městskou, asi na auto zrovna nepřesedlal. Ministerstvo financí se daňovou politikou efektivně postaralo o to, že jízda autem po městě je luxus pro stále více lidí. Zde únikovou cestu nehledejme.
Pak prý také za to může asi nezaměstnanost. Ale statistika říká, že nezaměstnanost přinejmenším stagnuje. Pokud je nová práce k nalezení, tak nejspíše ve velkých městech, takže ani tato teorie nedává logiku.
Nejpravděpodobnější bude asi varianta přesunu cestujících mezi černé pasažéry. Tj. cestující z MHD nezmizeli, pouze se zneviditelnili, neplatí jízdné. Ono totiž přes veškerou propagaci odpovědného cestování MHD pokračují magistráty velkých měst ve zdražování jízdného jako o závod. Tvrdí se, že MHD je prostě drahá a musí stát více. Přitom lístek na MHD v Praze je cenou srovnatelný nebo dražší než v mnoha světových velkoměstech (Washington, Londýn etc.). MHD je totiž u nás drahá především díky jejímu neefektivnímu řízení. Pokud se kilometrový úsek tramvajových kolejí opravuje za stovky mil. Kč opakovaně v rozmezí dvou let, musí asi lístek stát to, co stojí. Pokud se nové tramvaje div nerozpadají a opotřebovávají koleje dvakrát více, než ty 30 let staré, tak jsou holt investice třeba. Otázka je však, jestli je správné řešení ve zdražování jízdného.
Jako disciplinovaný občan jezdím na roční Opencard (další příspěvek efektivnosti pražské MHD). Z mé osobní statistiky mi však vychází, že jízda na černo je jednoznačně nejefektivnější. Za posledních 7 let jsem byl kontrolován celkem 2x. Kontroloři nemají zkrátka šanci černé pasažéry zinkasovat. Koncentrují se tedy především na mladé s batůžkem na zádech, ostatní mohou jezdit v naprostém klidu. Mnohdy se mi stane, že kontroloři vstoupí do vagonu, začnou kontrolu za mnou a skončí přede mnou. Nevím, zda mám tak neškodný vzhled či vyzařuji jistotu sňatkového podvodníka. Řekl bych ale, že muž/žena středního věku ve slušném obleku jsou pro ně nezajímaví. Pokud budou jezdit načerno, ušetří při dnešní výši pokut s přehledem několik tisíc korun ročně. Nesmyslně vysoké jízdné spolu se stagnací reálných mezd přinutily nejspíše tyto dobré občany přejít do ilegality. Jako u nafty se ukazuje, že vysoká cena nutí občany k „nákladové optimalizaci“ a výnosy prostě nezvyšuje.
Cestu k vyššímu využití, nebo spíše vyššímu výnosu z MHD mají tedy radní měst sami ve vlastních rukou. Není to nesmyslné zvyšování ceny jízdenek nebo slepá represe, ale odpovědné hospodaření. Od tendrů na dodavatele dopravní techniky, opravy tratí, přes úspory dalších nákladů (výdaje na marketing jsou rovněž přestřelené) až po optimalizace linek. Bohužel nápady typu tramvaje na Václavák / tramvaje z Václaváku, tendry na outsorcing opravárenských služeb za desítky miliard, nákupy tramvají od výrobců, kteří je nikdy nedělali, úvahy o dvou typech metra v jednom městě …. o tom, že hlavním smyslem MHD je sloužit přepravě občanů příliš nesvědčí.
Ladislav Dvořák
Slabinou demokracie je …. demokracie
Demokracie je nejspravedlivějším uspořádáním společnosti, které však selhává ve válkách a krizích. Už staří Římané dávali v této situaci přednost diktátorům. Covid nás bohužel o této skutečnosti dnes a denně utvrzuje.
Ladislav Dvořák
Čas na zavedení eura právě nastal
Z týmu pro přípravu nové vlády zaznělo, že euro zavedeme, až to bude pro Českou republiku výhodné. Bylo to asi myšleno tak, že nyní to výhodné není, nemusíme spěchat. Jenže ekonomická situace ukazuje, že včera bylo už možná pozdě.
Ladislav Dvořák
Podpoříme, zajistíme, ubráníme
Kdyby se neblížily volby, člověk by ani netušil, kolik dobrých spoluobčanů máme. Ta spousta lidí, co chtějí podporovat, pomáhat, zařizovat, bránit do roztrhání těla ....
Ladislav Dvořák
Osmdesát procent občanů chce přispívat na bydlení ostatním
Podle průzkumu si prý 80% občanů myslí, že stát by měl pomoci lidem s dostupností bydlení. A protože stát jsme my, tak tedy chtějí na bydlení ostatních platit?
Ladislav Dvořák
Důchody zvyšuje inflace a inflaci zvyšují důchody
Ve všeobecných nářcích nad rostoucími cenami zazněl také názor, že inflace zvýší alespoň důchody. Úvahy amatérských ekonomů jsou někdy opravdu obdivuhodné.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít
Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...
Prodej bytu v OV, 1 + kk, 35 m2, 1. patro
Kostomlátecká, Nymburk - Drahelice
2 200 000 Kč