Dost diktátu češtinářů?!? ;)

Se zájmem jsem si přečetl článek kolegyně blogerky Jaroslavy Indrové "Dost diktátům učitelů!!!". Má zcela určitě mnoho pravdy a ve většině věcí s ní souhlasím. Proč ale vyzdvihuje češtinu nad matematiku nebo angličtinu, to jsem opravdu nepochopil...

Jsem původem také učitel, matematik a fyzik. Sice už pěkných pár let neučím, ale v kontaktu se současným školstvím jsem neustále. Kolik let jsem byl předsedou školské rady na gymnáziu, kde jsem dříve působil; pracuji v nakladatelství, ve kterém vydáváme učebnice pro základní i střední školy.

Musím souhlasit s tím, že úroveň českého školství vesměs upadá. V mezinárodních srovnáních občas, a mám pocit, že čím dál tím častěji, nedopadáme moc dobře, státní maturity leckdo považuje za „Kocourkov“. Když jsem přišel za kamarádkou a kolegyní češtinářkou na gymnázium a ukázala mi některé práce žáků výběrové třídy, byť ne těch nejlepších, zježily se mi vlasy hrůzou. Když jsem přišel na střední školu za kamarádem a kolegou matematikem a ukázal mi některé práce svých žáků, zježily se mi vlasy rovněž. Musím souhlasit i s tím, že kompenzovat nižší úroveň studentů snižováním nároků, abychom udrželi formálně stejné výsledky, je cesta do pekel. Jsem sice matematik, ale snižování nároků v češtině, které ve svém článku kolegyně popisuje, prostě dobře v žádném případě není. Souhlasím i s tím, že mi také není jasné, proč je dnes maturita takovým vytouženým cílem, proč ten, kdo má šikovné ruce, nevystačí s výučním listem.

Nemohu ale souhlasit s tím, jak vyzdvihuje češtinu nad ostatní předměty. Tak to prostě není! Součástí vyváženého vzdělání musí samozřejmě být solidní znalost češtiny, aby žáci nedělali elementární hrubé chyby, aby byli schopni napsat nějaký souvislý text. To v žádném případě nezpochybňuji.

Součástí vyváženého vzdělání musí ale být také solidní znalost matematiky. Proč? Mimo již léty otřepaný argument, aby si žáci byli schopni spočítat výplatu, mohu pokračovat. Aby vůbec věděli, co to znamená sleva 30 %, a dokázali ji spočítat, aby třeba věděli, že když něco zlevním o těch 30 %, a pak zase o 30 % zdražím, že se nedostanu na původní cenu, aby tušili, jak si spočítat potřebné množství podlahové krytiny o šířce 1,5 metru do místnosti 3,5 m x 6 m a tak dále, a tak dále. Proč se neustále matematika staví do role nějakého strašáka, se kterým si normální (= negeniální) žák neporadí?

Součástí vyváženého vzdělání musí ale být také solidní znalost cizího jazyka, dnes můžeme říct zejména angličtiny. Proč? Aby byli mladí schopni se v dnešním čím dál tím provázanějším a globalizovaném světě domluvit, aby byli schopni komunikovat po síti sítí – internetu, nebo třeba, aby se obyčejně domluvili na dovolené v zahraničí.

Ano, je správné umět dobře česky, ale to samotné nás nespasí. Je zároveň třeba umět počítat, umět mluvit cizím jazykem. Hlavně by se ale někdo kompetentní měl zamyslet, kam naše školství v poslední době spěje a něco s tím konečně začít dělat. Poctiví kantoři se sice snaží, ale bez podpory školských institucí to sami nezvládnou.

PS: A teď se zase ozvou geografové, biologové a historici... ;)

Autor: Václav Kohoutvaclav | neděle 18.3.2012 20:38 | karma článku: 16,32 | přečteno: 841x