Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo (skutečně) tlačí na elektromobilitu?

Existuje v této zemi (nejen v této zemi) utkvělá představa, že hlavním hnacím motorem světové elektromobility je Evropská unie. Nu, samozřejmě zevnitř EU to tak může i vypadat. Ale úplná pravda to není.

Reálným a opravdovým lídrem elektromobility je Čína. A částečně USA, ale ve skutečnosti Čína. To platí historicky, není to nějaká úplná novinka. My jsme někteří opojeni a někteří deptáni neustálou evropskou diskusí o emisních normách, které znamenají konec spalovacích motorů, konec konců máme zde i relativně nedaleký zákaz prodeje aut se spalovacími motory, jsme pod tlakem médií, která to rozebírají s oblibou ze všech stran, především ale ze strany ztráty technologické převahy.

Ta teze zní: vyrábějme dál spalovací motory, ty umíme. Elektromobilita se buď prosadí sama a bude ji to dlouho trvat nebo zanikne. A nám bude svět rvát naše auta na benzín či naftu rovnou z linek.

Jen máloco je tak vzdáleno realitě.

Tedy kromě jednoho bodu, který je naprosto pravdivý: V produkci elektromobilů je Evropa pozadu. Nejen, že nenastoupila do ujíždějícího vlaku, ale mává mu z nástupiště ještě v době, kdy tento již mizí kdesi na obzoru v tunelu.

Je to takhle. Největší producent elektromobilů: Čína (ovšem včetně gigafaktory Tesla v Šanghaji). Největší prodeje elektromobilů: Čína. Největší exportér elektromobilů: Čína.

Pro Čínu je elektromobilita dar z nebes, na kterém roky usilovně pracovala. Ze dvou důvodů. Za prvé má pod kontrolou většinu těžby a primární produkce surovin, které jsou (v danou chvíli) pro elektromobilitu specifické (to znamená to, co je třeba pro baterie). Za druhé se ji nabídnul obrovský prostor pro využití technických a inovačních schopností čínských inženýrů a ti se chopili možnosti s příznačnou usilovností a pílí. Výsledek: Neodvratně směřujeme (jako Evropa) k závislosti, která je a bude větší než závislost na ropě a plynu.

V roce 2021 bylo v Číně vyrobeno 2,3 milionu kusů elektromobilů, což v daném roce bylo 58 procent z celkových 4 milionů (Evropa 22 procent, USA 12 procent). Čína vyvezla 500 tisíc elektromobilů, z toho 230 tisíc do Evropy, z toho 100 tisíc byla značka Tesla (jaká to ironie!). Vtipné je, že to funguje i opačně. Německo vyvezlo v onom roce 2021 do Číny auta za 16,7 miliardy eur. Z toho ale 12,6 miliardy eur představovaly hybridy a elektromobily.

U toho posledního údaje stojí za to se zastavit. Co by dělaly evropské automobilky s těmi hromadami skvělých aut na benzín či naftu, když i Čína z Německa dováží převážně hybridy a elektromobily?

Šedivé vlasy musí mít každý strategicky přemýšlející ekonom z toho, jaké jsou stávající podíly producentů toho klíčového, co je v elektromobilech (a v jistém smyslu slova i v budoucí ekonomice) – tedy baterií.

Kdo vyrábí baterie? No přiznejme si, že Evropa to není. A ani nebude.

 

Obrázek to ostatně ukazuje vcelku pěkně. A asi není úplně špatně, že jde o produkci nejen automobilových baterií, ale obecně energetických úložišť.

Ono stojí za to se podívat i na produkci baterií přímo pro automobily podle domovské země výrobce.

Tady je asi vcelku dobře vidět, kde je soustředěna technologická převaha v oblasti elektromobility - zde jde konkrétně zase o baterie.

 

A abychom se ještě chvíli mohli drásat tím, jak zaostáváme, podívejme se na suroviny a díly autobaterií podle toho, „kdo je má pod kontrolou“.

Dominance Číny v produkci komponentů baterií pro elektroauta je skoro absolutní. A bude trvat roky, než se to změní. Pokud to ještě je vůbec možné.

 

Ne a ještě jednou ne, Evropa skutečně není „na čele vývoje“ a není „hnacím motorem změny“. To se děje úplně jinde a má to úplně jinou dynamiku, než naše diskuse „chci jezdit s benzíňákem a Brusel mi to zakazuje“.

Problém Evropy je, že to asi vzala za špatný konec. Že nyní již jenom trochu zoufale dobíhá něco, co se vzdaluje rychlostí šinkansenu ve srovnání s posázavským expresem. Evropa nezačala strategicky myslet o surovinách, nezačala včas přemýšlet o výzkumu a vývoji – raději vedla svoje války mezi producenty a Evropskou komisí na téma skutečných emisí dieselových motorů. Když evropští lídři automobilového průmyslu přemýšleli, jak vyzrát na testy, jejich kolegové v Číně či v Jižní Koreji pracovali na inovacích a výzkumu o jedno, dvě či tři patra výše.

Co dělaly národní vlády evropských zemí v době, kdy v Číně probíhaly rozsáhlé průzkumy (placené centrální vládou) s úkolem objevit možnosti těžby příštích strategických surovin?

To jsou problémy Evropy. Ostatně: A jak daleko jsme s tou těžbou lithia?

Samozřejmě stojí za to se podívat, kde je nejvíce nových registrovaných elektrických osobních aut a lehkých dodávek (plus hybridů, rozdíl s údaji o světové produkci v daném roce je dán statistickou metodou a právě hybridy)...

Což není tak podstatné, protože poměry to nemění. Výsledek asi nepřekvapí.

Když to zjednodušíme, tak v Ćíně je registrována polovina celosvětového počtu nových elektroaut.

 

Autor: Eva Kislingerová | úterý 23.5.2023 8:37 | karma článku: 23,07 | přečteno: 1023x
  • Další články autora

Eva Kislingerová

Porodnost důchody nezachrání

Některé politické strany se v otázce řešení důchodového problému uchýlily k nové formě konejšení veřejnosti. Místo reforem, nesporně bolestivých a nepříjemných, přicházejí se „zvýšením porodnosti“.

14.5.2024 v 23:27 | Karma: 29,37 | Přečteno: 1739x | Diskuse| Ekonomika

Eva Kislingerová

Se zataženou ruční brzdou zázraky neuděláte

Kterákoliv rozsáhlejší analýza české ekonomiky sepsaná v posledních desetiletích obsahuje pasáž nadepsanou nějak jako „limity rigidního trhu práce“. Nejen mezititulek, ale i obsah se až děsivě opakují.

18.4.2024 v 8:08 | Karma: 19,69 | Přečteno: 614x | Diskuse| Ekonomika

Eva Kislingerová

Kam a jak mizí české miliardy

Veřejnost to vždycky spolehlivě rozruší, když se někde ve sdělovacích prostředcích objeví věta, že z republiky odešly do zahraničí stovky miliard korun. Obvykle s douškou „mateřským firmám“ a ze „zisků podniků“.

2.4.2024 v 7:17 | Karma: 39,60 | Přečteno: 6192x | Diskuse| Ekonomika

Eva Kislingerová

Budeme válčit se Slovenskem?

Z vyjádření některých politiků může nezúčastněný pozorovat nabýt dojmu, že diplomatické vztahy se Slovenskem jsou na bodu mrazu. Z médií to vypadá, že válka začíná a u Hodonína bude tanková bitva.

18.3.2024 v 13:24 | Karma: 25,50 | Přečteno: 801x | Diskuse| Společnost

Eva Kislingerová

Je libo 1138 litrů benzínu?

Poslední roky jsou těžké a mnoha lidem se snižuje jejich životní úroveň. Tak to je, nelze to popřít. Je to znervózňující a výsledkem je, že i někteří nesporně gramotní lidé začínají trochu podléhat představě, že dříve bylo lépe.

16.2.2024 v 12:07 | Karma: 36,00 | Přečteno: 4348x | Diskuse| Ekonomika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Bylo za útokem na Fica víc lidí? Podle Slováků se chystal i masakr jako v Praze

19. května 2024  16:33,  aktualizováno  18:53

Aktualizujeme Slovenské bezpečnostní složky pracují při vyšetřování středečního atentátu na premiéra Roberta Fica...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v horské mlze, Raísí je v ohrožení života

19. května 2024,  aktualizováno  18:45

Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...

VIDEA TÝDNE: Atentát na Roberta Fica nebo pohřeb Postlerové

19. května 2024  18:23

Událostí číslo jedna tohoto týdne byl na Slovensku, ale i v Česku atentát na premiéra Roberta Fica....

Policisté skončili cestou za případem na střeše. Havarovali v křižovatce

19. května 2024  18:05

K ohlášenému napadení spěchali v neděli odpoledne policisté v pražských Modřanech. Po cestě na...

Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky
Zkraťte si čas v kuchyni: Vyhrajte kořenící pasty od Podravky

Zrychlete vaření s kořenícími pastami Podravka Natur. Usnadní a zjednoduší přípravu pokrmů, protože zeleninu nemusíte čistit ani krájet, ale...

  • Počet článků 103
  • Celková karma 28,54
  • Průměrná čtenost 1363x
Profesorka ekonomie a vysokoškolská pedagožka dříve na Vysoké škole ekonomické v Praze, nyní na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích. V letech 2014 až 2018 členka Zastupitelstva hlavního města Prahy a radní pro finance a rozpočet. Autorka mnoha vědeckých publikací, mezi které patří monografie, sborníky a odborné články v domácích i zahraničních časopisech.

Seznam rubrik