Budoucnost osobní mobility v EU je jako špatný sen
Například Škoda Enyaq je jedním z těch elektromobilů, které lze označit za vhodné pro rodiny: dostatek prostoru, vysoká úroveň cestovního komfortu a v závislosti na verzi dojezd 340 až 500 kilometrů. Když však přijde na řadu dlouhá prázdninová cesta, mnozí řidiči elektromobilů znejistí. Navigační systém například odhaduje pro cestu do Itálie 5 až 8 zastávek na nabíjení při době jízdy 11 hodin. Pokud se nedaří, musíte ke každé zastávce přidat půl hodiny čekání na volné nabíjecí místo nebo hledání (pravděpodobně také obsazených) alternativních nabíjecích míst. Pokud byste jeli v běžném benzinovém autě, zvládnete totéž za podstatně kratší dobu s jedním dotankováním v podstatě bez čekání na pumpě.
A to jsme v situaci, kdy například v Německu jezdí čistě na elektřinu pouhá dvě procenta aut. Co se asi stane, pokud se skutečně v roce 2035 začnou prodávat pouze vozy čistě elektrické?
Odborník na automobilový průmysl profesor Michael Bargende, dříve působící v Institutu automobilového inženýrství ve Stuttgartu, upozorňuje na zoufale podhodnocenou infrastrukturu dobíjecích míst v rámci EU. Bargende porovnal výkon klasického benzinového čerpadla s výkonem nabíjecí stanice a došel k závěru, že aby nabíjecí stanice mohla obsloužit elektromobily jako to umí benzinová či naftová pumpa ve stejné kapacitě přinejmenším v době špičky, například na rušné čerpací stanici během prázdnin, muselo by být na místě k dispozici 50 rychlonabíječek. U typické dálniční čerpací stanice s dvanácti čerpadly by to teoreticky vyžadovalo použití 600 nabíjecích sloupků.
Jedno je jisté: Pokud EU nezmění svůj přístup ve smyslu totálního přechodu k elektromobilitě, budou muset provozovatelé čerpacích stanic masivně investovat do nových technologií. Nejde přitom jen o místo pro stojany vlastních nabíječek, ale také o vlastní transformátory a přístup k sítím středního napětí. Jde o úkol, který z dnešního pohledu působí přinejmenším fantasmagoricky.
Dodavatelé energie a provozovatelé sítí, kteří dlouhou dobu na téma proveditelnosti všech plánů v oblasti Green Dealu spíše mlčeli, si pomalu uvědomují, že by se nakonec mohlo stát, že vina za pravděpodobný kolaps osobní, ale i nákladní dopravy padne na ně. Generální ředitel společnosti E.ON Leonard Birnbaum například nedávno prohlásil: „30megawattová plnicí stanice je totéž jako město s 30 000 obyvateli. Jestliže nyní musíme vybudovat 30megawattové přípojky každých 60 kilometrů podél dálnice, je to jako postavit podél všech dálnic v Německu asi 400 malých měst po 30 000 obyvatelích.“ To vše v době energetické krize, kterou si ještě při nedostatku zemního plynu „vylepšujeme“ vypínáním fosilních a jaderných zdrojů.
Je jasné, že pokud se má sen EU o úplné elektrifikaci dopravy stát skutečností, bude to vyžadovat mnohonásobně větší prostor a množství energie, surovin a materiálů, než jaké v současnosti vyžaduje infrastruktura pro spalovací motory. Obávám se, že tento plán je odsouzen k nezdaru, zejména pokud má být skutečně realizován nejpozději do roku 2023.
Zdroj: focus.de
Kateřina Kešnerová
Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?
Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.
Kateřina Kešnerová
Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu
Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.
Kateřina Kešnerová
Komu slouží ekoaktivisté?
Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?
Kateřina Kešnerová
Jak Čína předběhla Západ
Brusel oficiálně zahajuje vyšetřování pekingských dotací na elektromobily na jehož konci se očekávají cla na jejich dovoz ve výši kolem 40 %.
Kateřina Kešnerová
Proč Brusel tlačí soláry a větrníky hlava nehlava?
Evropský parlament schválil nový cíl pro obnovitelné zdroje energie. Do roku 2030 by měl být jejich podíl na celkové spotřebě v EU ve výši 42,5 procenta oproti dosavadním zhruba 22 procentům. Podle odborníků je to neproveditelné.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Prokurátor soudu v Haagu požádal o zatykače na Netanjahua a lídry Hamásu
Hlavní prokurátor Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karim Khan v pondělí požádal o vydání...
Slovenská koalice po atentátu brojí proti satiře na Zomri, prý šíří nenávist
Od chvíle, kdy útočník v Handlové postřelil slovenského premiéra Roberta Fica, se jeho koaliční...
Vadná krev zabila v Británii tisíce lidí, vlády to chtěly utajit, tvrdí vyšetřování
Kvůli kontaminované krvi se v Británii mezi lety 1970 a 1991 infikovalo HIV či žloutenkou přes 30...
Jsme na dostřel ANO, řekl Vondra. Chce porazit „Putinovy užitečné idioty“
Europoslanec a místopředseda ODS Alexandr Vondra řekl, že koalice SPOLU je „na dostřel“ hnutí ANO....
- Počet článků 38
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1295x