Jak Čína předběhla Západ
Je to paradoxní. Na jedné straně EU a USA tvrdí, že Čína v oblasti klimatu nic nedělá. Na druhou stranu se EU a Spojené státy brání dovozu zelených technologií, které Čína vyvinula. Důvody pochopitelně nejsou ekologické, ale byznysové.
Brusel tento týden ústy Usuly von der Leyen zahájil vyšetřování čínských dotací na elektromobily, jejímž zamýšleným cílem mají být výrazně vyšší cla, vedlejší důsledkem však bude obchodní válka s asijským hegemonem.
Projev předsedkyně Evropské komise otevřeně odhaluje důvodnou obavu, že po desetiletích růstu, reálně hrozí, že Evropa ztratí svůj technologický a hospodářský klenot: automobilový průmysl.
Západ dlouhá léta tvrdí, a to oprávněně, že Čína je něco jako klimatický Sauron, který těžbou uhlí v obřích dolech v Šan-si a produkcí ošklivého CO2 ničí planetu. Čína však mezi tím napřela obrovskou sílu své ekonomiky do subvencí pro obnovitelné technologie. Samozřejmě, že tak nečiní z ušlechtilých ekologických důvodů.
Z hlediska čínské politiky jde o ekonomickou „atomovku“, jíž nyní vysílá na evropský trh, který si sám vytvořil zelené regulativy, kterých nedokáže svou současnou technologickou kapacitou dosáhnout, minimálně v určených termínech. Ty technologie však v potřebné kapacitě, a zdá se že i kvalitě, existují, a dokonce za přijatelnou cenu. Ale vlastní je Čína.
Dnes je zřejmé, že bez vlastního rozvinutého dodavatelského řetězce průmyslu produkce baterií, který by adekvátně nahradil řetězec výroby klasických spalovacích motorů, bude klimatická politika EU i nadále hrát ve prospěch Číny. Čínský run na Evropu přitom pohání praktický zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v EU od roku 2023.
Čínské společnosti nyní mají 60procentní podíl na světovém trhu s výrobou bateriových článků, a to včetně rozsáhlých závodů na kontinentu, které slouží evropským výrobcům automobilů. Číňané tedy vlastní celý dodavatelský řetězec, což je pro evropský automotive minimálně nepříjemné.
„Von der Leyenová si teprve nyní uvědomuje, že celý režim (snižování emisí) CO2 je ve skutečnosti programem podpory čínské ekonomiky, tedy čínské politiky“ konstatoval pod podmínkou anonymity pro server Politico jeden z bývalých manažerů evropského automobilového průmyslu.
Ostatně – už jsme to zažili. Pamatujete na evropský boom podpory výstavby solárních elektráren v uplynulých dekádách? Většina technologií pocházela z čínské produkce. Za evropské peníze, ovšem.
Von der Leyenová ve středu prohlásila, že Evropa se musí vyvarovat toho, aby se opakovala ztráta jejího solárního průmyslu ve prospěch Číny. Čínská dominance v oblasti elektromobilů však trvá již více než deset let.
Kromě toho, že Čína podpořila vývoj technologií pro elektromobily mnohem dříve, než se k němu Evropa vydala, také prakticky ovládla dodavatelské řetězce mnoha nerostných surovin používaných v bateriích pro tyto vozy.
Podle průzkumu Centra pro strategická a mezinárodní studia z roku 2018 vynaložila čínská vláda v letech 2009 až 2017 na dotace pro elektromobily 60 miliard dolarů. Brusel podle svých oficiálních představitelů stále věří, že pro Evropu ještě není pozdě, že ještě stihne vybudovat průmysl, který bude zejména v oblasti elektromobilů, schopen konkurovat Číně, sebevědomě v tomto smyslu hovoří i Washington.
No nevím, pokud není boj už prohraný, bude vyžadovat maximální soustředění a disciplinovanou a masivní dotační politiku, kombinovanou se sebevědomou celní politikou vůči Číně. Nejsem si vůbec jistá, že toho budeme schopni.
Kateřina Kešnerová
Bude se Síkela líbit Leyenové?

Nominace na eurokomisaře schvaluje staronová předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Může jí český ministr průmyslu a obchodu vyhovovat? Bezpochyby ano.
Kateřina Kešnerová
Nerudová chce další společné zadlužení EU

Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že jeho zrušení by napáchalo škody. Co ještě ukázala debata kandidátů do Evropského parlamentu?
Kateřina Kešnerová
Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?

Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.
Kateřina Kešnerová
Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu

Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.
Kateřina Kešnerová
Komu slouží ekoaktivisté?

Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?
Další články autora |
Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?
Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové...
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Američané nevěří Trumpově ekonomické politice, podpora klesla na 37 procent
Americký prezident Donald Trump se od svého druhého nástupu do Bílého domu letos 20. ledna v...
Za výbuch v Íránu zřejmě mohly chemikálie k výrobě raketového paliva, mrtvých je už 18
Počet mrtvých po sobotní explozi v přístavu u íránského města Bandar-Abbás vzrostl na 18, dalších...
Opět bez Trumpa. Prezident chyběl na tradiční večeři oslavující nezávislá média
Jako obvykle bez prezidenta Donalda Trumpa se konala slavnostní večeře ve Washingtonu, kterou...
Při dopravních nehodách ve Středočeském kraji přišli o život tři lidé
Tři lidé přišli v noci na dnešek o život při dopravních nehodách ve Středočeském kraji. Muž a žena...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...
- Počet článků 40
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1272x