Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Jak Čína předběhla Západ

Brusel oficiálně zahajuje vyšetřování pekingských dotací na elektromobily na jehož konci se očekávají cla na jejich dovoz ve výši kolem 40 %.

Je to paradoxní. Na jedné straně EU a USA tvrdí, že Čína v oblasti klimatu nic nedělá. Na druhou stranu se EU a Spojené státy brání dovozu zelených technologií, které Čína vyvinula. Důvody pochopitelně nejsou ekologické, ale byznysové.

 Brusel tento týden ústy Usuly von der Leyen zahájil vyšetřování čínských dotací na elektromobily, jejímž zamýšleným cílem mají být výrazně vyšší cla, vedlejší důsledkem však bude obchodní válka s asijským hegemonem.

Projev předsedkyně Evropské komise otevřeně odhaluje důvodnou obavu, že po desetiletích růstu, reálně hrozí, že Evropa ztratí svůj technologický a hospodářský klenot: automobilový průmysl.

Západ dlouhá léta tvrdí, a to oprávněně, že Čína je něco jako klimatický Sauron, který těžbou uhlí v obřích dolech v Šan-si a produkcí ošklivého CO2 ničí planetu. Čína však mezi tím napřela obrovskou sílu své ekonomiky do subvencí pro obnovitelné technologie. Samozřejmě, že tak nečiní z ušlechtilých ekologických důvodů.

Z hlediska čínské politiky jde o ekonomickou „atomovku“, jíž nyní vysílá na evropský trh, který si sám vytvořil zelené regulativy, kterých nedokáže svou současnou technologickou kapacitou dosáhnout, minimálně v určených termínech. Ty technologie však v potřebné kapacitě, a zdá se že i kvalitě, existují, a dokonce za přijatelnou cenu. Ale vlastní je Čína.

Dnes je zřejmé, že bez vlastního rozvinutého dodavatelského řetězce průmyslu produkce baterií, který by adekvátně nahradil řetězec výroby klasických spalovacích motorů, bude klimatická politika EU i nadále hrát ve prospěch Číny. Čínský run na Evropu přitom pohání praktický zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v EU od roku 2023.

Čínské společnosti nyní mají 60procentní podíl na světovém trhu s výrobou bateriových článků, a to včetně rozsáhlých závodů na kontinentu, které slouží evropským výrobcům automobilů. Číňané tedy vlastní celý dodavatelský řetězec, což je pro evropský automotive minimálně nepříjemné.
„Von der Leyenová si teprve nyní uvědomuje, že celý režim (snižování emisí) CO2 je ve skutečnosti programem podpory čínské ekonomiky, tedy čínské politiky“ konstatoval pod podmínkou anonymity pro server Politico jeden z bývalých manažerů evropského automobilového průmyslu.

Ostatně – už jsme to zažili. Pamatujete na evropský boom podpory výstavby solárních elektráren v uplynulých dekádách? Většina technologií pocházela z čínské produkce. Za evropské peníze, ovšem.

Von der Leyenová ve středu prohlásila, že Evropa se musí vyvarovat toho, aby se opakovala ztráta jejího solárního průmyslu ve prospěch Číny. Čínská dominance v oblasti elektromobilů však trvá již více než deset let.
Kromě toho, že Čína podpořila vývoj technologií pro elektromobily mnohem dříve, než se k němu Evropa vydala, také prakticky ovládla dodavatelské řetězce mnoha nerostných surovin používaných v bateriích pro tyto vozy.
Podle průzkumu Centra pro strategická a mezinárodní studia z roku 2018 vynaložila čínská vláda v letech 2009 až 2017 na dotace pro elektromobily 60 miliard dolarů. Brusel podle svých oficiálních představitelů stále věří, že pro Evropu ještě není pozdě, že ještě stihne vybudovat průmysl, který bude zejména v oblasti elektromobilů, schopen konkurovat Číně, sebevědomě v tomto smyslu hovoří i Washington.

No nevím, pokud není boj už prohraný, bude vyžadovat maximální soustředění a disciplinovanou a masivní dotační politiku, kombinovanou se sebevědomou celní politikou vůči Číně. Nejsem si vůbec jistá, že toho budeme schopni.

 

Autor: Kateřina Kešnerová | pondělí 18.9.2023 11:34 | karma článku: 25,71 | přečteno: 741x
  • Další články autora

Kateřina Kešnerová

Bude se Síkela líbit Leyenové?

Nominace na eurokomisaře schvaluje staronová předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Může jí český ministr průmyslu a obchodu vyhovovat? Bezpochyby ano.

25.7.2024 v 14:01 | Karma: 23,32 | Přečteno: 420x | Diskuse | Ekonomika

Kateřina Kešnerová

Nerudová chce další společné zadlužení EU

Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že jeho zrušení by napáchalo škody. Co ještě ukázala debata kandidátů do Evropského parlamentu?

28.5.2024 v 8:30 | Karma: 33,59 | Přečteno: 901x | Diskuse | Politika

Kateřina Kešnerová

Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?

Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.

26.11.2023 v 18:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 708x | Diskuse | Společnost

Kateřina Kešnerová

Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu

Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.

15.11.2023 v 18:00 | Karma: 38,13 | Přečteno: 1399x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie

Kateřina Kešnerová

Komu slouží ekoaktivisté?

Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?

26.9.2023 v 10:38 | Karma: 31,04 | Přečteno: 747x | Diskuse | Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 40
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1267x
Slunce, moře a vítr ve vlasech. Klid, pohoda a uvolnění. Sklenka dobrého vína a společnost milých lidí. Děti a rodiče. Víc toho člověk k životu většinou nepotřebuje. A pardon, ještě zdraví.

Seznam rubrik