6. etapa cesty kolem republiky (Starý Hrozenkov - Javorník)

Šestá část našeho pochodu kolem republiky měla původně být o víkendu 10. a 11. října. Bohužel o tomhle víkendu zasáhla republiku sněhová fronta a po ní zůstalo na horách půl metru sněhu. Takže jsme šli o týden později ...

Poslední etapu jsme ukončili pro nás v "nepřátelském" Starém Hrozenkově. Tentokrát jsme nevyužili kvůli špatnému spojení vlak ani bus a do Uherského Brodu jsme jeli autama. Dojeli jsme tam všichni včas, i když cesta místy připomínala Rally Valašská mlha, a netrpělivě jsme počkali na bus do Kopanic. Pěkně jsme se v něm uvelebili, akorát nás zarazilo, že kousek před

Hrozenkovem řidič zapnul stěrače. Zřejmě nejen pro nás je to nepřátelské město. My jsme se na zastávce rychle zorientovali a v mlze a za stálého mrholení (pláštěnka poprvé zůstala doma) vyrazili po naučné stezce směr Mikulčin vrch, což je turistické a rekreační středisko Kopanic. Zezačátku se stoupalo  mírně, pak prudce, pak znovu mírně až se o 3 na deset před náma z mlhy vynořila horská chata Valmont, lákající nás na Starobrno. Vešli jsme dovnitř, doufajíce, že se během občerstvovací pauzy počasí zlepší. Přivítání od odborného personálu však předčilo naše nejčernější obavy. S úderem desáté se však nálada obsluhujícího číšníka zdvihla asi o 1200 procent, a protože na Valmontu ten den nevařili, zajistil nám oběd na horské chatě Jana a holkám jedněm zapomnětlivým věnoval tři sáčky čaje. Při tom jsme si vyslechli z rádia hlášení meterologů, že se počasí neočekávaně zhoršilo a že čekají během dne zlepšení. No aspoň jsme nebyli sami kdo čekal zlepšení počasí. Po chvilce jsme vyrazili podél vleků k chatě Jana. Cestou jsme potkali skupinu, která šla z chaty Jana a ptala se nás na cestu na chatu Valmont. Že by náhoda? Na chatě Jana jsme z jídelníčku vybrali Cikánku z čuníka a u Budějovického Budvárku se bavili navzájem různými historkami a zajímavostmi. Mezi nima byla i Nadina poznámka o tom, že muži, kteří se denně dívají deset minut do výstřihu, omládnou. Nepíšu to tady proto, že jsem to okamžitě uvedl do

praxe, nýbrž proto, že tahle historka měla zítra gradovat. Na úplný závěr jsme všichni až na jednoho sabotéra ochutnali místní specialitu Lopenický likér a vyrazili (i se sabotérem) zpátky na Mikulčin vrch. Po půl kilometru jsme si chybu naštěstí uvědomili a stále s dobrou náladou klesali do Lopenického sedla a pak jsme byli nuceni stoupat na Malý Lopeník. Zde jsme pochopili, odkud čerpalo duo Svěrák & Smoljak námět ke hře Dobytí severního pólu (jdu na Lopeník = chata, vrchol, rozcestí, dědina a Frištenský ví co ještě … ). No a pak jsme vyrazili do stále houstnoucí mlhy zdolat čtvrtý nejvyšší vrchol Bílých Karpat – Velký Lopeník (911 mnm). Na Lopeníku je rozhledna, odkud je prý krásný kruhový rozhled na moravská i slovenská pohoří. Přestože jsme na rozhlednu vylezli, tak jsme neviděli vůbec nic. Po vrcholovce a malém občertvení nás čekala nepříjemnější část cesty – prudký sestup z Lopeníku k obci Březová, nepříjemné stoupání na Novou Horu (552 mnm) a pak už jen klesání do obce Květná, kde jsme měli zajištěné ubytování.

Ráno nás po probuzení čekala vrchařská prémie první

kategorie – Velká Javořina (970 mnm). Na pěti kilometrech jsme museli zdolat asi 600 výškových metrů. Největší záhul nás čekal hned na začátku, to se šlo kolmo na vrstevnice snad pod úhlem 30 stupňu. Stoupání se zvolnilo v místech, kde jsme vyšli z mlhy a mohli se konečně kochat azurem a skrz stromy jsme se mohli i podívat na ostrov Velký Lopeník v mlhovém moři. Když jsme došli na hřeben, tak jsme se rozdělili – holky šly rovnou na Velkou Javořinu a chlapi na 600 metrů vzdálenou rozhlednu na vrchu Jelenec (925 mnm). Je to bývalá vojenská kovová rozhledna, dnes už chátrá, nicméně Jura, Peťan a dokonce i já jsme vylezli do druhého patra a za odměnu se nám naskytly parádní rozhledy. Pak už jsme šli dobýt nejvyšší vrchol Bílých Karpat – Velkou Javořinu. Holky na nás čekaly na Holubyho chatě pod vrcholem, tak jsme se na jeho zdolání

posilnili zabijačkovou kapustnicou, kávou, kofolou a točeným plechovým Zubrem. Na vrcholku jsme se opět pokochali pohledem, který opravdu stál za to a kolem vysílače zamířili k pomníčku setkání Čechů a Slováků, je na něm nápis, že v roce 2018 budeme znovu v jednom státě, tentokrát se snad už nebudeme hádat o pomlčku. Kousek od tohoto pomníku je pomník bývalého ministra životního prostředí federální vlády Josefa Vavrouška, který zahynul pod lavinou ve Vysokých Tatrách. Zatímco jsme vedli debatu o tom, že kvůli délce trati bylo lepší rozdělení republiky, cesta začla prudce klesat, Na konci tohoto prudkého klesání nás zastavila značka, že se silnice v zimě neudržuje. No řekl bych, že ani na podzim se neudržuje …  Stále jsme pozvolna klesali po červené značce a po chvíli jsme potkali (když nepočítám ty kočárkáře a kravaťáky na Javořině) jediné dobrodruhy, kteří se snažili vyjet až na vrchol na kolích. U pomníčku partyzánského velitele Ilji Alexandroviče Dibrova jsme opustili červenou značku a dali  přednost zelené. Kousek před Kubíkovým vrchem ( 684 mnm) jsme na louce dali občerstvovací pauzu a stále jsme klesali přes chatu Megovka až k Liščí boudě, kde nás zarazilo, že na nádraží v Javorníku je 23,5 km. Po půl kilometru – u hotelu Filipov – už to bylo jen 2,5 km. Inu, překlep se občas vloudí i na cedulky. Kousek za hotelem jsme narazili na kozí stádo, Peťan zde navrhoval čtvrt hodiny zůstat a dívat se na kozy, abychom omládli  :D   Po nezbytné chechtací pauze jsme po asfaltu mířili do Javorníku nad Veličkou, kde nás čekala Javornická hospůdka s lidovými cenami a taky vlaková zastávka, která ukončila naše chodící trápení. S dvěma přestupama jsme dojeli do Uherského Brodu a odsud autama zpátky do svých domovů.

Autor: Josef Procházka | čtvrtek 20.10.2011 9:48 | karma článku: 9,61 | přečteno: 788x

Josef Procházka

27. etapa cesty kolem republiky (Rumburk - Višňová)

O prvním prodlouženém květnovém víkendu nastalo pro některé z nás páté roční období – období pochodu kolem naší republiky. Vyrazili jsme 128. den roku 2019 a ... a zážitky z pochodu jsou v textu níž

27.11.2021 v 13:59 | Karma: 11,07 | Přečteno: 187x | Diskuse| Cestování

Josef Procházka

26. etapa cesty kolem republiky (Dolní Žleb - Rumburk)

Dlouho v této divné době nebyl na některé věci čas a vlastně i možnost. Zůstala jen možnost zavzpomínat si na akce minulé - třeba na dobytí severního pólu v rámci pochodu kolem republiky na jaře 2018 ....

16.11.2021 v 20:47 | Karma: 11,79 | Přečteno: 207x | Diskuse| Cestování

Josef Procházka

25. etapa cesty kolem republiky (Nová Ves v Horách - Dolní Žleb)

Další pochod kolem republiky proběhl ve dvou termínech. A oba dva pochody začínaly poslechem rádia či čtením článků s názvem "Meteorologové varují ..." - tahle věta je snad povinná pro každý náš pochod :)

10.7.2018 v 22:00 | Karma: 14,08 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Josef Procházka

24. etapa cesty kolem republiky (Boží Dar - Nová Ves v Horách)

Protože chodit po horách je mnohem zábavnější než chodit do práce, tak jsem naplánoval další část našeho příhraničního pochodu. A tak mohla naše osmičlenná skupinka původem téměř z Krušnohoří = z Moravy :) vyrazit za zážitky.

19.5.2017 v 22:18 | Karma: 14,52 | Přečteno: 371x | Diskuse| Cestování

23. etapa cesty kolem republiky (Františkovy Lázně - Boží Dar) - část 2/2

Protože na Božím Daru má svůj úřad Ježíšek, tak se rozhodl dát čtenářům tohoto blogu předčasný vánoční dárek o (zatím) poslední části pochodu kolem ČR. Pokračování bude někdy koncem května, až dojdeme do dalšího cíle :)

12.12.2016 v 8:15 | Karma: 17,60 | Přečteno: 265x | Diskuse| Cestování

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Hrůzný nález v Paříži. V hořícím kufru bylo rozčtvrcené tělo kvadruplegika

13. května 2024

V pařížském dvanáctém obvodu vyšetřují brutální vraždu handicapovaného muže. Jeho rozčtvrcené tělo...

Češi souloží méně často. Každou šestou ženu donutili k sexu násilím, zjistil průzkum

13. května 2024  11:19,  aktualizováno  14:46

Češi mají sex méně často než v roce 2013, většina je se svým sexuálním životem spokojena. Vyplývá...

Motorkář, který způsobil nehodu a napadl záchranáře, skončil ve vězení

13. května 2024  14:33

Policisté obvinili z několika přečinů a pokusu o ublížení na zdraví dvaatřicetiletého motorkáře,...

Duhová ano a naše ne? Na Eurovizi nesměly být vlajky EU, Brusel zuří

13. května 2024  14:19

Evropská komise kritizovala zákaz vlajek Evropské unie na sobotním finále písňové soutěže Eurovize....

Jsme skupina, která se snaží obejít naši republiku. Jdeme co nejblíže hranicím, ale občas nevynecháme nějakou zajímavost blízko státních hranic. Teď je naše "konečná" Rumburk a máme našlapáno 1569 příhraničních kilometrů.