Metro IV.B - Českomoravská - Černý most - Nová rakouská tunelovací metoda NRTM

V roce 1995 přišel i do metra nový způsob ražby podzemních děl. Nenavazuje na ražby tehdejšími štíty, ale ražby jsou zajišťovány prvotním zajištěním ostění.

Trasa metra IV.B vede ze stanice Českomoravská do stanice Černý Most. Poslední část od stanice Černý most je povrchový, nebo hloubený. Od stanice Českomoravská je trasa provedena štíty různě upravenými. Ražby byly prováděny jako jednokolejné. Po zhodnocení NRTM, zvláště v Rakoukých budovaných tunelech se dohodlo o vyzkoušení NRTM na úseku  metra IV.B. Opět se provedla technická, ekonomická i riziková posouzení než se k realizaci přistoupilo. Pro výstavbu dalších tras metra touto metodou to byl jeden z klíčových okamžiků ražeb. V době rozpracovanosti trasy IV.B byl jediným možným úsekem , který navíc pomohl časovému HMG, úsek od portálu ražeb u stanice Rajská zahrada -  v rámci stavby se jmenovala Černý Most I. - směrem ke stanici metra Hloubětín. Problém,který byl znám od počátku, byl že ražba bude probíhat úpadně. To znamená ražbu směrem dolů a tím veškerá podzemní voda, povrchová voda i další vlivy se neobjevují  ve směru ven, ale vše se shromaždí u čelby. To byl problém, ale dal se řešit. NRTM spočívá úplně zjednodušeně v tom, že se razí klasickými zemními stroji dle zastižené horniny, nebo trhacími pracemi, ale nejprve se provádí prvotní zajištění ostění - rámy, sítě, stříkaný beton, kotvení - dle horniny. Dále pokračují práce a definitivní ostění se dělá nakonec.
V té době neexistovali v Česku větší zkušenosti z návrhů výztuže, ze stříkaných betonů, z chemických injektáží a nebyly vyzkoušeny. Pro metro toto byl základní vstup metody NRTM do podzemních prací. Takto byl následně vybudován i tunel Blanka. Jen pro zajímavost i návštěva politiků se neobešla bez hodně špinavých gumovek a mokrém ochranném obleku. Tenkrát první dvoukolejný tunel, kde jezdí dvě soupravy metra vedle sebe byla poučná záležitost pro všechny zúčastněné.
Stavba se povedla ekonomicky i časově a byl to další technický pokrok při provádění podzemních děl.

 

Trochu politiky

Vroce 2008 postihla svět finanční krize bankovního sektoru, na kterou jsme koukali hlavně přes oceán do USA. Její dopady jsme pak pocítily i u nás a to poměrně značně. Dnes je to trochu jiné. Inflace vyvolaná více prvky již ke konci roku 2021 je doprovázena od února 2022 válkou na Ukrajině. Dopady jsou vidět skoro ve všech sektorech ekonomiky. Těžko někomu radit, poslouchat rádoby "pomoc" okamžitých půjček a další ekonomicky do budoucna ničící věci. Budeme muset a už to mnozí děláme trochu rozumně někam přestoupit. Životní úroveň se nezlepšuje a v dohledné době nezlepší, ba naopak. Přestoupit do života, kde budeme zvažovat co koupit, co skutečně potřebujeme. Pořád si myslím, že nemusíme žít o rohlíku s máslem, ale že společnost je na tom lépe. Nevím jaká stát provede opatření. Nová vláda přišla na to, že za inflaci nemůže vláda, jak v opozici tvrdila. Překvapuje mne ale to, že pomoc se spíše přiškrcuje, oproti jiným i pravicovým vládám EU.
 

Autor: Josef Kutil | pondělí 16.5.2022 9:28 | karma článku: 9,15 | přečteno: 263x

Další články autora

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)

Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.

22.11.2022 v 11:25 | Karma: 5,84 | Přečteno: 149x | Diskuse | Cestování

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby

Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.

17.11.2022 v 22:57 | Karma: 4,77 | Přečteno: 158x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most

Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.

26.10.2022 v 8:38 | Karma: 10,39 | Přečteno: 179x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží

V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.

4.10.2022 v 8:38 | Karma: 9,62 | Přečteno: 306x | Diskuse | Politika

Josef Kutil

Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)

Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.

26.9.2022 v 9:07 | Karma: 7,25 | Přečteno: 134x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším

20. května 2025  20:37

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký...

Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek

19. května 2025  12:44,  aktualizováno  13:37

V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...

Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení

19. května 2025

Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

20. května 2025  8:42

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....

Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka

18. května 2025  12:41,  aktualizováno  14:19

Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...

V Madridu zastřelili bývalého poradce ukrajinského exprezidenta Janukovyče

21. května 2025  22:14

Bývalý ukrajinský politik Andrij Portnov, který působil jako vysoký poradce proruského exprezidenta...

USA vyhostily migranty do Jižního Súdánu. Porušení práv, varuje soudce

21. května 2025  22:07

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa posílá migranty do Jižního Súdánu. Tvrdí to...

Češi nechtějí vyšší rychlost na dálnicích. S Motoristy souhlasí však 40 procent mužů

21. května 2025  21:34

Většina Čechů si nepřeje, aby došlo k úpravě maximální povolené rychlosti na dálnicích. Pro zvýšení...

Zachránce Viktorie Žižkov si odsedí pět let. Miliony, které vylákal, musí Čekan uhradit

21. května 2025  21:30

Někdejší privatizační podnikatel Vratislav Čekan půjde na pět let do vězení za podvod. Ve středu o...

Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie
Vyhrajte balíček stylových doplňků na svačiny od Hollandie

Poctivé jogurty, to je Hollandia. Věděli jste ale, že vyrábí také skvělé jogurtové nápoje a osvěžující smoothie? Zapojte se do soutěže a vyhrajte 5...

  • Počet článků 16
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 210x
Jmenuji se Josef Kutil a jsem ročník 1960. Absolvoval jsem stavební fakultu ČVUT. Víc jak deset let jsem strávil v Inženýringu dopravních staveb a.s. na přípravě a realizace velkých, převážně dopravních staveb v Praze. Na výstavbě metra pracuji dál a snažíme se zahájit stavbu metra D v Praze.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.