Metro IV.B - Českomoravská - Černý most - Nová rakouská tunelovací metoda NRTM
Trasa metra IV.B vede ze stanice Českomoravská do stanice Černý Most. Poslední část od stanice Černý most je povrchový, nebo hloubený. Od stanice Českomoravská je trasa provedena štíty různě upravenými. Ražby byly prováděny jako jednokolejné. Po zhodnocení NRTM, zvláště v Rakoukých budovaných tunelech se dohodlo o vyzkoušení NRTM na úseku metra IV.B. Opět se provedla technická, ekonomická i riziková posouzení než se k realizaci přistoupilo. Pro výstavbu dalších tras metra touto metodou to byl jeden z klíčových okamžiků ražeb. V době rozpracovanosti trasy IV.B byl jediným možným úsekem , který navíc pomohl časovému HMG, úsek od portálu ražeb u stanice Rajská zahrada - v rámci stavby se jmenovala Černý Most I. - směrem ke stanici metra Hloubětín. Problém,který byl znám od počátku, byl že ražba bude probíhat úpadně. To znamená ražbu směrem dolů a tím veškerá podzemní voda, povrchová voda i další vlivy se neobjevují ve směru ven, ale vše se shromaždí u čelby. To byl problém, ale dal se řešit. NRTM spočívá úplně zjednodušeně v tom, že se razí klasickými zemními stroji dle zastižené horniny, nebo trhacími pracemi, ale nejprve se provádí prvotní zajištění ostění - rámy, sítě, stříkaný beton, kotvení - dle horniny. Dále pokračují práce a definitivní ostění se dělá nakonec.
V té době neexistovali v Česku větší zkušenosti z návrhů výztuže, ze stříkaných betonů, z chemických injektáží a nebyly vyzkoušeny. Pro metro toto byl základní vstup metody NRTM do podzemních prací. Takto byl následně vybudován i tunel Blanka. Jen pro zajímavost i návštěva politiků se neobešla bez hodně špinavých gumovek a mokrém ochranném obleku. Tenkrát první dvoukolejný tunel, kde jezdí dvě soupravy metra vedle sebe byla poučná záležitost pro všechny zúčastněné.
Stavba se povedla ekonomicky i časově a byl to další technický pokrok při provádění podzemních děl.
Trochu politiky
Vroce 2008 postihla svět finanční krize bankovního sektoru, na kterou jsme koukali hlavně přes oceán do USA. Její dopady jsme pak pocítily i u nás a to poměrně značně. Dnes je to trochu jiné. Inflace vyvolaná více prvky již ke konci roku 2021 je doprovázena od února 2022 válkou na Ukrajině. Dopady jsou vidět skoro ve všech sektorech ekonomiky. Těžko někomu radit, poslouchat rádoby "pomoc" okamžitých půjček a další ekonomicky do budoucna ničící věci. Budeme muset a už to mnozí děláme trochu rozumně někam přestoupit. Životní úroveň se nezlepšuje a v dohledné době nezlepší, ba naopak. Přestoupit do života, kde budeme zvažovat co koupit, co skutečně potřebujeme. Pořád si myslím, že nemusíme žít o rohlíku s máslem, ale že společnost je na tom lépe. Nevím jaká stát provede opatření. Nová vláda přišla na to, že za inflaci nemůže vláda, jak v opozici tvrdila. Překvapuje mne ale to, že pomoc se spíše přiškrcuje, oproti jiným i pravicovým vládám EU.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro I.D – práce před zahájením stavby (II)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/03/55594/w230/Bf774530.png)
Pracemi před zahájením stavby metra I.D jsem se zabýval již v minulém blogu. Byly to hlavně pasportizace a příprava monitoringu. Dnes bych se chtěl zaměřit na stavbu.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro I.D, práce před zahájením stavby
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/03/55594/w230/Bf774530.png)
Před každým zahájením, zvláště tak velké dopravní stavby, je nutné provést (mimo zajištění úředních povolení) řadu odborných činností. Myslím teď to skutečné zahájení stavby, ne to slavnostní.
Josef Kutil
Dopravní stavby – metro IV. B Českomoravská – Černý most
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/03/55594/w230/Bf774530.png)
Výstavba tohoto úseku metra začala v roce 1989 a potýkala se po celou dobu s finančními problémy a byla uváděna do provozu postupně.
Josef Kutil
Dopravní stavby - obklady za stanicí metra Smíchovské nádraží
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/03/55594/w230/Bf774530.png)
V roce 1985 se otevírala trasa metra I.B a architektura stanic byla tomuto přizpůsobena. Tím nejhorším byla stanice Moskevská, dnes Anděl. Stanice Smíchovské nádraží byla vyjímkou.
Josef Kutil
Dopravní stavby – povodně v metru 2002 (2. část)
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/22/03/55594/w230/Bf774530.png)
Jak se obnovovaly zatopené stanice metra po povodních v srpnu 2002 a zásadní problémy s tím spojené.
Další články autora |
Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč
Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...
Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“
Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...
IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě
Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...
Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě
Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...
VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho
Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...
Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová
Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....
Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie
Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...
Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu
Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...
Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce
Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...
![Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?](//1gr.cz/u/free.gif)
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...
- Počet článků 16
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 204x