Kolumbie - 10. díl: Amazonskou džunglí

Jdeme do finále. Při sobotním ránu je v Leticii třicet stupňů a my vyrážíme na dvoudenní výpravu do amazonské džungle. Ale zase takový fofr to nebude, protože se do rána zřítil most do přístavu.

A proto je první výzvou se dostat vůbec do přístavu. Protože chybí most přes kanál široký zhruba 5 metrů, je třeba využít jedné z malých loděk, které teď pendlují mezi městem a přístavem. Je to hotová anarchie. Mezi sebou proplouvají vratké dřevěné čluny dlouhé až deset metrů ale široké stova metr a půl. Na konci člunu je malý motor s vrtulí na metrové tyči, vrtulí, která při troše neopatrnosti může poškodit jiný člun tak, že se potopí.

Příjezd k Amazonce

Zhruba po půlhodině jsme z toho venku a sedáme do plnohodnotného člunu a vyrážíme na Amazonku.

Amazonka v plné šíři

Po hodině cesty jsme v La Libertad, odkud jdeme ještě 2 kilometry do vnitrozemí do nově budovaného areálu s chatkami a jezírkem.

Na ubytování v džungli

Je to kouzelné místo uprostřed ničeho. V jezírku domácí chovají kajmany a pirarucu. Zatímco pirarucu se sotva ukáže, kajmani jsou akčnější. Zvláště pak, když je začneme krmit rybami.

Kajmani jako domácí mazlíčci

Vyrážíme na první túru. Našim průvodcem je Laurito. Neumí ani slovo anglicky, má zádumčivý výraz a mačetu v ruce. Působí trochu děsivě, zvlášť když si něco zabrumlá poté, co narazíme na viditelně poškozené stromy, patrně od vandalů. Navzdory jazykové bariéře si v zásadě rozumíme. Hned na začátku ukazuje obrovské stromy, do kterých stačí zlehka udeřit kůlem a rozduní se. Laurito naznačuje, že se používaly místo telefonu.

Flora Amazonie

Všude kolem je spousta života a pomalu na každém kroku něco, co by se dalo sníst - od banánů, přes ananas až po inga (někdy taky guaba), což je taková sladká koudel kolem velké pecky.

Fauna Amazonie

Ananas

Banány

Inga – to co se jí je sladká koudel kolem tvrdé pecky

Trochu jiná show propukne, když jdeme na noční výpravu, která začíná už krátce po šesté. Noční procházka je o poznání kratší, ale intenzivnější. V pralese najdete klid spíše v přeneseném smyslu, sám prales je naopak velice hlučný, především v noci.

Noční výprava do pralesa

Po výpravě dostáváme amazonskou večeři. Podává se pikantní dorado (latinsky Salminus brasiliensis, jedna z nejrozšířenější sladkovodních ryb v Amazonii) s bramborami.

Pikantní dorado s bramborami

V 8 je po večeři a jde se spát. Jsme na rovníku a den má jen o trochu víc než 12 hodin. Protože má kolumbijská Amazonie bogotský čas, východ i západ slunce je dříve než byste čekali. Jsme uprostřed džungle, proto když domácí vyplne agregát, všude je rázem tma. Když ale dáte očím šanci, aby si zvykly, není problém se orientovat na volném prostranství i bez měsíčního světla a po čase je opět vidět, podobně jako v Bolívii, že i Mléčné dráha vrhá stín.

Ráno vyrážíme zpět do Leticie. Za dobu naší nepřítomnosti postavili nový most.

Příjezd zpět do leticie

V Leticii navštěvujeme Tierras Amazonicas, podnik specializující se na místní kuchyni. Je to přesně to místo, kde začít nebo zakončit svoji cestu. Nabízí pirarucu i dorado a k tomu ohromný výběr džusů z ovoce, o kterém jste patrně nikdy neslyšeli, například capuacu nebo yuca. K tomu placky z casavy.

V Tierras Amazonicas, restauraci specializující se na amazonskou kuchyni

Pirarucu Tropico

Dorado Pupeca o Patarasca

Co nám nakonec trochu zkazí den, je odlet. Letenky máme koupené přes Mytrip. V Jižní Americe jde mnohdy agentura schůdnější (i levnější) cestou než nákup přímo přes aerolinku. V těchto situacích obvykle check-in zajistí zprostředkovatel, který si koneckonců kvůli tomu žádá informace. V Bogotě s tím není problém, jenže v Leticii píše Mytrip, že letenka není k dispozici, neb se odbavení nepovedlo, proto je potřeba udělat odbavení na letišti. A za to si Viva Air nechá zaplatit. Není to žádný ranec, v přepočtu zhruba šest set korun, horší je, že Mytrip od toho dává ruce pryč, že toto není jejich povinnost a proto nic neproplatí. Během třítýdenní cesty tak máme špatné zkušenosti s Expedii i s Mytrip. V obou případech je komunikace tragická a ochota převzít zodpovědnost za smluvní partnery nulová. I to ale k cestování patří a je třeba se nastavit tak, abychom předcházeli podobným situacím a když nastanou, aby nebyl problém je přejít.

Naše cesta po Jižní Americe končí nočním letem z Bogoty do Frankfurtu a následným krátkým letem do Vídně. Bylo to ohromujících 25 dní, na které věřím, že v příštích letech navážeme.

Autor: Jan Vaverka | pátek 31.5.2024 8:20 | karma článku: 13,87 | přečteno: 145x

Kolumbie - 9. díl: Na cestě do Amazonie

Pár týdnů před odletem do Kolumbie psala Lufthansa, že nám ruší let zpátky do Evropy a že můžeme letět o několik dní dříve nebo naopak později. Když to dříve nejde, co s časem navíc?

24.5.2024 v 8:20 | Karma: 11,11 | Přečteno: 152x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 8. díl: Do Bogoty za jídlem

Kulinářská Bogota má vše. Komorní podniky, i obrovskou čtyřpatrovou restauraci, zapadlé bistro s exotickým masem i místo, kam zajít na fermentovanou kukuřici.

17.5.2024 v 8:20 | Karma: 13,03 | Přečteno: 237x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 7. díl: Bogota v jedné fotce

Předešlý blog ukázal Bogotu z různých stran. Co si z toho vzít? Jak jí porozumět? Zkusím na to jít i trochu jinak.

10.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 175x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 6. díl: Poznáváme Bogotu

To takhle jednou v Bogotě.. Tak může začínat spousta našich historek. Ale vážně. Bogota je plná silných příběhů. Jak těch z historie, tak těch co tu napíšete. Začneme od zlata.

3.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 176x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 5. díl: Zpátky do Bogoty

Noční let z Bolívie a pak tak trochu jako bezdomovci v Bogotě, než nás vezmou na milost v hostelu. Plán na první den nemáme, o to zajímavější zážitky nám spontánní přístup nabídne.

26.4.2024 v 8:20 | Karma: 14,39 | Přečteno: 186x | Diskuse| Cestování

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Brusel zveřejnil 10 kroků pro přijímání migrantů, z nichž se Česko nevyzuje

12. června 2024  18:34

Evropská komise zveřejnila harmonogram, který má zajistit, aby v jednotlivých členských státech EU...

Pravda o střelbě na fakultě. Unikátní rekonstrukce, vrah přišel ve 13:23

17. června 2024

Premium Pravda o střelbě na filozofické fakultě se vynořuje postupně a některé detaily jdou proti tvrzením,...

Evropu čeká vlna veder, dorazí i do Česka. Ve Španělsku čekají 45 stupňů

11. června 2024  15:34,  aktualizováno  15:49

Teploty v Evropě od víkendu výrazně vzrostou. Od pondělí do čtvrtka příštího týdne bude letní až...

Centrem Prahy nejezdí dvě ze tří linek metra, policie řeší odložené kufry

18. června 2024  13:53,  aktualizováno  14:21

Aktualizujeme V úterý odpoledne policie uzavřela část Václavského náměstí kvůli nálezu podezřelého zavazadla....

Dodávka na pěší zóně srazila a usmrtila seniorku, zůstala zaklíněná pod autem

18. června 2024  14:19

Tragickou dopravní nehodu vyšetřovali dnes dopoledne olomoučtí policisté i hasiči na pěší zóně v...

Potyčka na ubytovně v Ústí skončila vraždou, podezřelého policie zadržela

17. června 2024  12:06,  aktualizováno  18.6 14:01

Policisté vyšetřují vraždu na ubytovně v Ústí nad Labem. V násilný trestný čin zřejmě vyústila...

„Ficovi pomohlo, že sám bojoval.“ Lékař poprvé popsal dny po atentátu

18. června 2024  13:11,  aktualizováno  13:50

Rychlé zotavování slovenského premiéra Roberta Fica po atentátu v Handlové souviselo s tím, že...

Máte starý fén? Přečtěte si, co vašim vlasům způsobuje.

Máte ve své koupelně starou žehličku na vlasy nebo fén? V oblasti vlasové péče došlo v poslední době k obrovským inovacím. Je ale opravdu nutné...

Jmenuju se Honza a jsu z Brna. Přiznávám, že někdy se to promítá i do mého stylu.

Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.

Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.

Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.

Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.