Dvě věže (Beethoven)
...v prvním díle si uděláte solidní obrázek o problému a o hlavních protagonistech příběhu a v posledním díle se dozvíte jak to všechno dopadlo. Na druhé straně ale musíte uznat, že divák fajnšmekr bude u obrazovky citelně ochuzen. Prostřední díl je místem kde zápletka houstne, postavy se vyhraňují, konfliky prohlubují. Ano, v principu můžeme Pána prstenu pochopit i bez shlédnutí druhého dílu, ale přijdeme tím nejen o jemné tkanivo logických souvislostí, ale i o přirozenou dynamiku celého příběhu.
Podobné je to s Beethovenovou Devátou symfonií. Kdykoliv ji poslouchám, znovu a znovu žasnu nad obrovským rozdílem mezi perspektivou prvních tři vět a perspektivou finále. Jako bych slyšel začátek a konec epické trilogie, jejíž prostřední díl byl z dramaturgických důvodů vypuštěn. Ten rozdíl v charakteru vyprávění a v jeho celkovém tónu má jednoduchou příčinu. Devátá vznikala souběžne s dalším chorálním veledílem, Slavnostní mší D dur (Missa solemnis). Podle mého soudu je Missa solemnis tím scházejícím prostředním dílem - je duchovním očistcem, pozvedávajícím umělcovo vnímání na vyšší hladinu prožitku.
Ve starém americkém filmu Desatero přikázání (Cecil DeMille - 1956) je slavná scéna, ve které Mojžíš vystoupí na horu Sinaj, kde se mu zjeví Bůh v podobě hořícího keře. Charlton Heston, představující Mojžíše, skvěle zahrál ten hluboký spirituální přerod, který se během scény v jeho duši odehraje. Na horu vystoupí Mojžíš jako obyčejný muž - silný a černovlasý - ale z hory se vrátí jako vyvolený prorok - osvícený a lehce prošedivělý. Při návratu ze Sinaje ho pozoruje jeho žena Sephora a přítel Joshua a z jejich úhlu pohledu se Mojžíšova proměna musí jevit jako mystérium. Stejně tajemná jako by viděli jen první a třetí díl trilogie (výstup na horu a sestup z ní), ale díl prostřední - Mojžíšovo setkání s Bohem - zůstal jejich zraku zcela skryt. Jenže právě v něm je uschován klíč k jeho transformaci.
Podobným vývojem prošel Beethoven v průběhu Deváté symfonie. Když sedíte v koncertním sále, vidíte Mojžíše stoupat nahoru (první tři věty) a posléze scházet dolů (finále), ale neslyšíte nic z toho, co se odehrálo na hoře Sinai. Ten vyrovnaný nadhled, který čiší z Ódy na radost, nevyvěrá z vnitřní logiky předchozích tří vět, jak by se na první pohled mohlo zdát. Vyvěrá z obrovského myšlenkového zápasu, který Beethoven svedl v sesterské Misse solemnis. Existuje totiž jediný způsob jak takovou nadpozemskou perspektivu získat. Musíte se - stejně jako Michelangelo - na několik let připoutal řetězem ke stropu Sixtinské kaple a tam si to za pomoci štětce vyříkat se svým Bohem.
Tato vokální díla jsou siamská dvojčata. Je-li Missa solemnis křížovou cestou do hlubin lidské duše, je Devátá symfonie jejím vzkříšením a vykoupením. Missa je bez Deváté jen samoúčelnou disputací; Devátá bez Missy je toliko líbivou pouťovou atrakcí, fanfárou zavěšenou do vzduchoprázdna. V Misse solemnis bojuje Beethoven o nalezení sebe sama v Bohu a Boha v sobě samém. Jeho hluboce prožitá a osobní výpověď je kronikou dlouhé vnitřní války, jejíž poslední a vítěznou bitvou je právě Finále Deváté. Závěrečná zkouška dospělosti.
Ona i obyčejná maturita je ale víc než jen půlhodinka na potítku a pár minut zápasu s jednotlivými otázkami. Maturita znamená také hodiny strávené nad učebnicemi, zmatené tápání ve vlastní neurovnané mysli, náhlá probuzení uprostřed noci s pocitem intelektuálního zmaru i mihotavou záři pochopení probleskující na obzoru. Je-li Devátá závěrečnou zkouškou, je Missa solemnis přípravou na ni.
Každý správný chrám má mít dvě věže. Pro příklady nemusíme chodit daleko - Týnský chrám na Staroměstském náměstí, chrám svaté Ludmily na Náměstí míru (úvodní snímek) nebo katedrála Notre Dame v Remeši jsou dostatečně známé. Nemá smysl dohadovat se, která z věží je pro výsledný architektonický dojem důležitější. Jedna bez druhé je jen neúplným torzem. A tak je tomu i s oběma chorálními díly Ludwiga van Beethovena. Mše i symfonie jsou jedním tělem. Severní a jižní střelkou téhož morálního kompasu.
Před několika lety se u nás v jednom místním kině hrála kompletní Tolkienova trilogie. Trvala s přestávkami skoro celý den, ale přesto se na ní sešel dostatek diváků. Mám podobný sen. Více než polovinu života si přeji slyšet obě Beethovenova díla v jednom koncertním provedení. Konečně vidět tuto velkorysou katedrálu v její úplnosti a přirozené kráse. A není to až tak za vlasy přitažené, jak si možná myslíte. Při prvním provedení (7. května 1824) se společně s Devátou hrály i tři části z Missy: Kyrie, Credo a Agnus Dei.
Představoval bych si to představení asi takhle:
1. Devátá (první věta - Allegro)
2. Devátá (druhá věta - Scherzo)
3. Devátá (třetí věta - Adagio)
x. přestávka
4. Missa solemnis (Kyrie)
5. Missa solemnis (Gloria)
6. Missa solemnis (Credo)
7. Missa solemnis (Sanctus)
x. přestávka
8. Missa solemnis (Agnus Dei)
9. Devátá (Finále - Óda na radost)
Takový pořádek by měl výhodu, že fanfára hrůzy ze začátku čtvrté věty (Schreckensfanfare) by nás nevytrhla ze sladkého snění Adagia, což mi vždycky připadlo poměrně brutální a neorganické, ale rozezněla by se nad doutnajícím bojištěm Agnus Dei - v jeho nejvypjatějších místech skoro slyším Beethovenův hlas: "Eloi, Eloi, lama sabachthani" (Bože, bože, proč jsi mne opustil?). Ochromující disonance této fanfáry jako by byla ozvěnou přízraků z Agnus Dei. Má-li být nějaká hudební věta rozdrásána jejím zubatým ostřím, poslední oddíl Mše je skvělý kandidát. Partitura je od prvního do posledního taktu naplněna sžíravými pochybnostmi - jako by právě zde Beethoven dospěl k poznání, že radost nenalezneme v liturgickém rozjímání, ale ve společenství lidí. Óda na radost je tak přirozenou odpovědí na bolestné tápání Agnus Dei a současně logickým završením obou děl. Nejistý závěr Missy a rezolutní začátek finále Deváté do sebe zapadají jako pobřeží Afriky a Jižní Ameriky.
Svou třetí knihu Ód zakončil starořímský básník Horatio větou "Postavil jsem pomník trvalejší bronzu" (Exegi monumentum aere perennius). Myslím, že pro dvě hudební věže, které Beethoven v letech 1822-23 vlastníma rukama vystavěl, platí ta slova dvojnásob.
Někdy si představuji, že jednou v daleké budoucnosti se zástupci naší planety dostaví na Intergalaktický Sněm, aby byli přijati mezi vyspělé civilizace. A až budou kráčet přijímacím sálem po červeném koberci k inauguračnímu podiu, jeho mramorovým sloupovím bude otřásat Quoniam z Beethovenovy Slavnostní mše. A naši reprezentanti v nablýskaných uniformách budou procházet špalírem tleskajících bytostí z mlhoviny Andromedy, z Alfa Centauri, z Aldebaranu i z Tau Ceti a s Beethovenovou majestátní hudbou v zádech se nebudou muset cítit jako banda úplných pitomců z nějakého zapadlého spirálního ramene Mléčné dráhy. Naopak, zaplněným auditoriem projdou s hrdě vztyčenou hlavou.
Welcome, People of the Earth!
Ludwig van Beethoven: Missa solemnis, op. 123 (Quoniam tu solus sanctus)
Jan Řeháček
Za devatero fotkami (Washingtonské třešně)

Jednou z tradičních jarních aktivit ve washingtonské aglomeraci je návštěva Festivalu kvetoucích třešní (Cherry Blossom Festival), který se koná každoročně koncem března a začátkem dubna v oblasti národních památníků.
Jan Řeháček
Kupujeme Grónsko!

Na včerejší tiskové konference si minulý (a potenciálně budoucí) premiér České Republiky na nicnetušící novináře připravil opravdový šrapnel. Andrej Babiš v rámci geopolitické sekce prohlásil, že ČR pod jeho vedením koupí Grónsko.
Jan Řeháček
Zavařené barvičky

Letošné drsná zima má na svědomí zpoždění jarního rychlovlaku o bratru 2-3 týdny. A protože venku to zatím stále barvami moc nehýří, otevřel jsem si jednu lahvinku zavařenin z podzimu.
Jan Řeháček
Kosa Zvostra

Letošní leden byl v severní Virginii (a potažmo na většině území USA) mimořádně mrazivý - kvůli arktickým podmínkám se musela mimo jiné přesunout i inaugurace dole v DC. Tady je pár fotek z našeho parku.
Jan Řeháček
Houbaříme za oceánem

Malé ohlédnutí za houbařským rokem v našem parku. Rok to byl sice rekordně suchý, ale tu a tam se něco v houštině objevilo. A když ne v houštině, tak na tlejícím kmeni.
Další články autora |
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident
Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty
Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...
Dan Bárta si traumaticky poškodil sluch, J.A.R. přesouvají vyprodané koncerty v Lucerně
Populární kapela J.A.R. musela přesunout na jiný termín dva vyprodané koncerty v Lucerna Music Baru...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Nejméně za čtvrtstoletí. O Velikonocích zemřel na silnicích jeden člověk
Na silnicích v Česku během prodlouženého velikonočního víkendu zemřel jeden člověk, což je nejméně...
Na Rakovnicku hoří hromada plastů, těžká technika ji likviduje unikátní metodou
Hasičům likvidují obří požár skládky lisovaných plastů u Rynholce na Rakovnicku. Zasahuje přes 200...
Poslanci mění trestní zákoník, utkají se o podobu dětského certifikátu
Přímý přenos Poslanci mají pokračovat v projednávání reformy trestního práva. Od změny si ministr spravedlnosti...

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...
- Počet článků 419
- Celková karma 19,56
- Průměrná čtenost 912x