- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kdybychom však vzali v úvahu i různé mosty, můstky a lávky, spojující vltavský břeh s nějakým ostrovem a k tomu přidali ty přes Čertovku, Botič, Rokytku a další menší pražské toky, určitě bychom se k té stovce dobrali.
Zvu vás nyní k prvnímu článku z volné minisérie o pražských mostech, ve kterém začneme u vyšehradského Železničního a skončíme u nejvzácnějšího Karlova. Jenom vás maličko varuji, články nebudou turisticky či technicky popisné, už vůbec ne fotograficky umělecké, nabídnou vám spíš obrázky nenáročně náladové, posbírané z různých ročních období.
Železniční most
Tomuto mostu, spojujícímu pražský Vyšehrad se Smíchovem, se občas říká Vyšehradský, i když žádné oficiální pojmenování nemá. Dvoukolejný most tvořený třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metrů, s lávkami pro pěší byl vybudován v létech 1900 až 1901 jako součást takzvané Pražské spojovací dráhy. Nahradil svého jednokolejného předchůdce, který už nevyhovoval zvýšeným provozním potřebám.
Palackého most
Kamenný most se sedmi oblouky (střední o průměru 32 metrů) z let 1876 až 1878 je třetím nejstarším dochovaným mostem přes Vltavu v Praze. Stojí v místě mezi Palackého náměstím a Lidickou ulicí. K jeho stavbě bylo poprvé použito kesonové založení pilířů, které provedla Ringhofferova továrna na Smíchově. S trochou představivosti lze říct, že most byl původně vyvedený v národních barvách, které však časem zanikly působením exhalací. Zhlaví pilířů a klenbové kvádry byly z modré žuly, zábradlí z bílého kararského mramoru a poprsní zdi z červeného pískovce.
Jiráskův most
Železobetonový most, jehož stavba započala v roce 1929 podle projektu architekta Vlastislava Hofmana a Ing. Františka Mencla, spojuje Jiráskovo náměstí na Novém městě pražském a Dienzenhoferovy sady na Smíchově. Je dlouhý 310,6 metrů, rozdělený na 6 obloukových polí o rozpětí 45 až 51 metrů. Do provozu byl uveden ve dvou etapách v létech 1931 a 1933.
Most legií
Kamenný most, spojující novoměstskou Národní třídu s Újezdem na Malé stranou s odbočkou uprostřed na Střelecký ostrov, byl postaven v letech 1898 až 1901 podle projektu architekta Antonína Balšánka a inženýra Jiřího Soukupa. Most se skládá z devíti oblouků ploché klenby, která je nad Střeleckým ostrovem provedená z kruhových segmentů. Na obou stranách jsou umístěny vždy původně mýtné věže.
Karlův most
Karlův, původním názvem Kamenný most je nejstarší stojící most přes Vltavu v Praze. Byl postaven na místě předchozího Juditina mostu, strženého roku 1342 při jarním tání ledů. Stavba nového mostu začala v roce 1357 pod záštitou krále Karla IV. a byla dokončena v roce 1402. Karlův most spojuje Křížovnické náměstí na Starém Městě s Malostranskou ulicí na Malé Straně. Je dlouhý 515 metrů, tvořený šestnácti oblouky o délce 16 až 23 metrů a doplněný dvěma Malostranskými a jednou Staroměstskou mosteckou věží.
Závěrem mi dovolte ještě malý „dezert“ v podobě mostku přes Čertovku u starého mlýna na Kampě.
Zdroje věcných a technických informací: Wikipedia, stránky hlavního města
Další články autora |
Artistů, Praha
14 900 000 Kč