Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 3.1 - Maharal
Jak se Aria narodil
Doufám, že přispěji k vaší nedělní pohodě pověstí o rabbim, který stvořil Golema a že mi židovští bloggeři nebudou mít za zlé, že jsem možná někde použila chybně přepis hebrejských slov. Dokonce bych byla vděčná i za čtenáře, kdyby text doplnili svými vlastními poznatky. Tak začneme. Rabbi Löw pocházel rodem z Wormsu, kde, podle bin Gortonova pojednání »der Born Judas« se narodil roku 5273 od stvoření světa, (t.j. r. 1512-13 našeho letopočtu) o velikonoční noci. Jeho otcem byl rabbi jménem Bezalel. Bylo to v dobách 16. století, kdy nejvíce zuřila nenávist proti židům, ztělesněná v podezření t. zv. krevního rituálu. V té době se obecně říkalo, že židé používají k přípravě velikonočních nekvašených chlebů, zvaných macessy, krve křesťanských dětí, ukradených v nestřeženém okamžiku jejich rodičům ...
Důvody pomluv
Častěji, než náboženský fanatismus podněcovali lidi k této pověře ti, kteří doufali, že v nastalém zmatku, který v Ghetu vyvolají, budou moci kořistit z majetku napadených. A tak se činili. Za tím účelem nastražili často mrtvolky dětí na různých místech židovské čtvrti, zinscenovali jejich náhodné nalezení a pak už stačilo málo, aby poštvali lidi k útoku na židy.
O jednom podobném případu vypráví také legenda
Je to legenda o narozeni syna rabbiho, zvaného Aria (Lva). Když byla matka napadena byla v noci Passach porodními bolestmi a domácí spěchali pro pomoc, přistihli v noci na ulici několik ničemů, kteří měli s sebou mrtvolu malého dítěte a chystali se ji pohodit v židovské čtvrti, majíce s sebou dětskou mrtvolku, chystali se ji pohoditi v židovském městě, aby na jeho obyvatele uvrhli podezření. Rabbi Bezalel se o tom případu dozvěděl a prohlásil, že jeho právě narozený syn se stal zachráncem svých krajanů.
»Tento bude naší záštitou a vysvobodí nás ze soužení obviňování z rituální vraždy. Jeho jméno bude tudíž mezí Israelem Juda (Jehuda) Aria, podle blahořečení Jakubova, jenž děl: Juda jest mladý lev (= aria); když byly moje děti roztrhány, povznesl se vzhůru!«
– Aria bylo tudíž jméno ben (= syna) Bezalelova, Löw po česku s německou výslovností a způsobem psaní.
Maharal - me - Prag
Mladý Aria rostl a vzdělával ve vědách, a vynikl v nich nad všechny své vrstevníky. Ovládal všechny jazyky a žádný obor Kabbaly nebyl mu tajemstvím. Stal se nejprve rabínem v Poznani a konečně se přestěhoval trvale do Prahy, kde nabyl brzy ve zdejší izraelské obci největší vážnosti a stal se jejím nejvyšším soudcem. Jeho osobu obestírají legendy velikého kouzelníka a jež mu vynesly titul Maharal-me-Prag.
Císař Rudolf II. a Maharal
Císař Rudolf II. byl nadšeným stoupencem okultních věd a Maharal z jeho rukou obdržel šlechtický titul a znak lva, který si podle svého jména přisvojil. Vypráví se o něm, že zvítězil nad smrtí , která jen lstí mohla se konečně zmocniti mágova života, ukryla se, v podobě jedovatého hmyzu do kytice, kterou mu přinesla pravnučka "prý o stých jeho narozeninách". Je mnoho legend, které určitě znáte a nebo o kterých se dozvíte, pokud se budete o ně zajímat.
A co tedy Golem? Jak to s ním bylo?
Slyším hlásek svého syna, když jako malý chlapec se zajímal o všechno, co mu znalo jako pohádka a já si uvědomuji, až nyní, když se vracím do barokní doby v myšlenkách, jak přitažlivé příběhy vytvořila a jak hluboce se v nás usadily. Proč jsi tak svůdné baroko? Vyprávíme svým dětem a vnukům o Žitu kouzelníkovi, o magistru Kellym, o dvoře císaře Rudolfa II. se samozřejmostí, neboť to patří do českých dějin, do umění a do pohádek zároveň. A díky panu Werichovi (Císařův pekař a Pekařův císař), v nás znovu budí zájem ta doba plná tajemných podnětů k fantazii, podkreslená hloubkou lidské touhy odkrýt tajemství vlastní existence. A k tomu patří i pověst, kterou budu nyní vyprávět.
Proč byl Golem stvořen?
Slavný tvůrce Golema odpočívá už pár století na starém židovském hřbitově. Zemřel v r. 1609 podle nápisu na náhrobním kamenu. Bin Gorton, pokud pravdivě uvedl ve svém spisu datum jeho narození, pak Maharal dovršil svůj živit v 96 až 97 letech. Na důvody stvoření Golema existují dva pohledy. Jeden, který vytvořil bin Gorton, který má příliš fantastický nádech (uvádí příčinu Golemova příchodu na svět v pomoci, již měl podávat židům hlavně v boji proti pověrám o prolévání křesťanské krve o slavností Passach, a dochází ovšem i historického, (třebas nepřímého) zdůvodnění daty), druhý pohled je ve shodě s obecnou tradicí. Golem byl stvořen magickou cestou jako sluha. On to nebyl první počin, kdy byl Golem stvořen. Již v dávných dobách se tato myšlenka uplatňovala, například u staroegyptských figurek v hrobkách. Proto náhled, že byl Golem stvořen jako sluha, by odpovídal funkci, podobné jako u starých národů. Ale názor, který vyslovil bin Gorton, totiž že šlo o vzkříšení androida z hliněného spánku, měla by své plné oprávnění jen a pouze tehdy, kdyby vystoupení pražského Golema bylo jediným toho druhu v historií. Ale, jak jsme řekli výše, není tomu tak. S tímto dvojím pohledem na účel stvoření Golema se rozcházejí se i pověsti do dvou proudů, které se liší líčením jeho závěrečného osudu.
Vraťme se k fantastičtějšímu důvodu stvoření Golema
Podle pramenu »Born des Judas« prosil Maharal Löw Boha, aby mu seslal ve snu vnuknutí, a skutečně jej také ve spánku poučil Hlas, který pravil: »Vytvoř z hlíny podobu člověka a překazíš obmysly nepřátel.« – Podle druhé a možná pravděpodobnější tradice našel moudrý rabbi jako znalec kabbalistické literatury nějakou písemnou zprávu o Golemovi a návod, jak jej vytvořiti. Na existenci podobného pramene by ukazovala znalost Golema i mimo Prahu, a vůbec nepřetržitý řetěz tradice, jejíž význačné stopy sahají až k mágům starého Egypta. Konečně, odborník na magii, jakým byl Löw, znal určitě zprávy o homunkulech, androidech a mandragorách v současné, neb i dřívější literatuře (Paracelsus, Albertus Magnus, Agrippa). A neméně pravdivou může býti také domněnka, že rabbi Jehuda přišel sám vlastní spekulací na myšlenku stvořiti Golema, protože tuto myšlenku tuto lze zjednodušit na dva, všem kabbalistům známé prvky: Tradici Písma o tom, jak Bůh stvořil Adama, a konečně víru ve všemohoucí působnost jména božího. Ostatní podrobnosti již poskytla všeobecná znalost okultismu a Kabbaly.
Tradice zákazu vstupovat na půdu synagogy
Pověst o tom, jak Golem zemřel na půdě synagogy, se udržovala dlouhá léta. Až v 18. století, byla zase vydána kniha, obsahující pověsti o rabbi Lvovi (Megilath Jochasin od Maiera Perla, aktuára a assessora rabbinátu v Praze, 1718), bylo psáno o zákazu přístupu půdy synagogy podrobně v úvodu. Tam je také zmíněn pokus lvovského rabbína Josefa Saula Nathansona získat svolení pro návštěvu tohoto zakázaného místa. Tehdejší vrchní rabín Ezechiel Landan zákaz potvrdil a obnovil. A o rabbim Landanovi se vypráví, že po delším půstu, oblečen do modlitebního pláště a s řemínky »tefilím« kolem hlavy sám vystoupil do tajemného podstřeší templu, zatím co se jeho žáci modlili dole žalmy. A když po delší době rabbi opět sestoupil, byl jeho obličej změněn a on prohlásil slavnostně: »Nikdo nechť se již tam nahoře neopováží rušiti klid Golemův!«
Dovětek
Dne 10. září r. 1920 si vymohl konečně podnikavý židovský žurnalista Egon Ervín Kisch povolení k návštěvě podstřeší pražského templu. Pomocí žebříku, přistaveného z Mikulášské třídy, vystoupil kolem 10. hodiny dopolední k prvním skobám a po nich vylezl až k železným dveřím nahoru ke štítu. Své dojmy vylíčil v nedělní příloze Prager-Tagblattu ze dne 12. září 1920...
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude
Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Traktor je po střetu s vlakem na dva kusy, řidič zničeného stroje se zranil
Traktor a osobní vlak se odpoledne srazily u Sovětic na Královéhradecku. Při nehodě se zranil řidič...
A z nebe padaly peníze. Akce tiktokera v Curychu se zvrtla, v davu se zranilo dítě
Švýcarský tiktoker Oracle o víkendu vyvolal rozruch v Curychu, když ohlásil, že na tamní louce...
V cele hornoslavkovské věznice hořelo, trojice odsouzených zapálila matraci
Při požáru vybavení jedné z cel v areálu věznice v Horním Slavkově na Sokolovsku zasahovaly v...
Prima a Nova se domluvily s provozovatelem dalšího úložiště
Komerční televizní vysílatelé sdružení v Asociaci komerčních televizí udělali další krok k ochraně...
Prodej rodinného domu 93 m2, pozemek 179 m2
Podhájek, Veselí nad Lužnicí - Veselí nad Lužnicí I, okres Tábor
2 770 000 Kč
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016