Proč jsi tak svůdné, baroko? Část 1 - Ideál českého národa.
České dějiny nejsou žádná romantika ...
Všimla jsem si, pokud jsem zavedla řeč na baroko a české dějiny mezi mými přáteli, že odpovídali rezervovaně a bez jakéhokoliv obdivu a nebo snahy se o něm bavit. A tak jsem nabyla dojmu, že obecně Čechové mají spojené údobí tohoto uměleckého a duchovního směru i politického směru s bitvou na Bílé hoře, hanebným útěkem armád z již vyhrané bitvy (Anhaltův úspěšný útok proti císařským vojskům a nepochopitelný zvrat), zradou a ponížením, kterého se dostalo na Staroměstském náměstí našim pánům, rytířům a měšťanům (potrestání za vzpouru proti císaři). A také jsem si všimla, což mne dost překvapilo, že většinou mají lidé v Čechách, kteří se příliš sami sebou nezabývají a nemají potřebu přemýšlet nad dějinným vývojem a kontinuitou, romantizující pohled na vlastní dějiny, což bylo dílem specifického výkladu obrozeneckých autorů a do jisté míry i Masarykovým vlivem byl romantický pohled korigován na otázku ospravedlnění české existence, vytvoření koncepce malého národa s posláním. Masarykův pohled na české dějiny a odůvodnění existence "malého národa" směřoval k ideálům, jistě i vlivem herderovské filozofie. Masarykova filozofie českých dějin nutně, pod sílou takového vlivu, směřuje k "ideálu pravé a dokonalé lidskosti".
Smysl českých dějin podle Masaryka
Nemohu ani souhlasit s Masarykem, který udělil českým dějinám smysl, kterým měl být přínos univerzální lidské humanitě, opírající se o dobu, po vzoru Františka Palackého, husitské reformace, oproti Palackému však o krátkou dobu existence Jednoty bratrské, která měla být, podle Masaryka, hlavním českým příspěvkem světové civilizaci a všelidské humanitě. Cituji: " Humanitní ideál, čistá člověckost, všecek smysl národního života, skutečně není než ideál naší jednoty bratrské, ideál vpravdě český."
Dva vrcholy
Masaryk tedy nachází dva vrcholy českých dějin v období husitské reformace a v existenci Jednoty bratrské, které na které mělo navázat národní obrození a i česká přítomnost. "Naše národní snahy," cituji dále jeho myšlenky z díla Ideály humanitní, "a tužby musejí se brát směrem zahájeným naší reformací, Svobodomyslné hnutí české přirozené společnosti odkazovalo k reformaci české reformaci, tradicím bratrským a husitským." Cituji dále z Ideálů humanitních: „Svobodomyslné hnutí české přirozené odkazovalo k reformaci české, k tradicím bratrským a husitským. Naši buditelé pokračovali tam, kde reakce přervala vývoj. Tím překlenuli propast způsobenou protireformací…
Josef Pekař kontra TGM
Masaryk a Pekař byli ve výkladu českých dějin v rozporu. Jaký však náhled na české dějiny a českou mysl měl praktický dopad, který nasměroval trendy české politiky a národního smýšlení? Do jaké míry jsme i dnes ovlivněni tímto pohledem a jak se cítíme v rozporuplném osudu, před který jsme byli mnohokrát postaveni? Masaryk pochopitelně hájil vyšší smysl českých dějin a nemohl přijmout přízemní nacionalistickou koncepci organického vývoje českého národa, formulovanou především Josefem Pekařem.
Česká otázka jako otázka náboženská?
Masaryk, ve snaze dobrat se „vyššího principu mravního“ v českých dějinách – prohlásil českou otázku za otázku náboženskou: „…jádro našeho národního charakteru je a musí být náboženské. Palacký představil nám úhelní ideu českých dějin: Náboženský ideál bratrský… a tento ideál prohlásil za ideál svůj i českého usilování národního… Problém náboženský je problém českého života, je to problém český, proto je otázka česká otázkou náboženskou.“ Masaryk se nechal „unést“ a český národ (a jeho věc) o němž sám dobře ví, že „Křesťanství naše je přec jen matrikové“, „zaslíbil“ tak, jako kdysi Boleslav Chrabrý pánu Bohu. S tím rozdílem, že TGM tak činí tisíc let po polských událostech a údajně hodnotnějšímu protestantismu zaslibuje tehdy většinově katolický národ…!
Masarykova koncepce českých dějin je romantická
Aby prokázal význam reformace i Českých bratří, vyloučil z kontinuálního toku českých dějin jen to skrovné minimum, a podle mého názoru neoprávněně, které považuje pro svoji filosofii za vhodné a přetváří si jej ku obrazu svému. Vědecká pravda jde TGM stranou. Dějiny celých generací pomíjí. České dějiny mají tento konečný obraz v jeho osobitém podání: „…bojovná povaha Germánů vedla k dělení národa v pány a otroky …krátce feudalismus, kdežto slovanská nebojovnost vedla k ústavě demokratické, k osobní svobodě, rovnosti, volnosti, bratrství. Česká svéráznost bránila se dlouho … ale národ byl pozápadněn, zfeudalizován…ale myšlenka demokratická ještě nezanikla, oživla znovu ve válkách husitských, když pak poražen u Lipan … staroslovanský duch demokratický pak neměl již jiného útočiště, nežli k náboženské sektě bratří českých.“ Masaryk tak nalézá tu nejlepší, podle svého názoru, odpověď na palčivé Schauerovy otázky o smyslu české přítomnosti a českém přínosu světu.
Český příběh II.
Já bych šmahem nezatracovala Masarykovu snahu o pozvednutí české mysli a i když jeho koncepce neodpovídala pravdě, třeba byla i účelově zmanipulovaná, aby prodchnula pozdější, i krátkodobý vývoj Československa do vypuknutí II. světové války, nelze mysl české společnosti oprostit od důležitého období, které Masaryk vyzdvihnul a které možná již nyní hraje malou roli v celosvětovém dění. Je velmi ošidné, a já si to uvědomuji, cokoliv, vzhledem k osudovým zvratům v našich novodobých dějinách, nyní popírat a nebo zatracovat. I když bychom měli čas od času provést jakousi inventuru filozofie a z ní vycházejících postojů, činů a jednání, ve vlastním počínání směrem ke světu, kterému se přibližujeme a k Evropě, ve které hrajeme svou roli. Vím, že najdu jak odpůrce, tak i přívržence a možná i diskutéry, kteří mne obviní z jednostranného pohledu na problém, který se snažím nastínit.
Ale nyní, v této první části, jsem se dotkla důležité doby, zastíněné tragickým vývojem v barokním a pobarokním světě. Je však pravda, a to nemůže nikdo popřít, že jsme se vrátili, po dlouhé době spánku v totalitě k demokracii a není to masarykovská demokracie, neboť jsme více či méně opustili ideály, které nám vložil do vínku. Táhneme zavazadla minulosti a víme, že je musíme překonat, protože koncepce, o které jsem výše mluvila, citujíc jedno z významných Masarykových děl, není nyní pro nás aktuální, ale přeci, v hloubi duše cítím, že je v nás. A proto znovu tvrdím, že Čechové jsou národ stále ještě prodchnutý humanismem a ještě neopouští historickou kontinuitu, ovšem ne takovou, jakou ji vyhradil Masaryk, ale svou přirozenou.
Příště: Reformace a protireformace v Evropě a vliv na české dějiny
http://www.youtube.com/watch?v=qp85XwTyMeQ&feature=related
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média
Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...
S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti
Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Při hromadné nehodě na Karlovarsku zemřel člověk, další čtyři se zranili
Vážná dopravní nehoda dvou osobních a nákladního vozidla uzavřela silnici I/6 u Čichalova na...
VIDEO: Bouřka strhla na lidi v Bombaji obří billboard. Desítky jich uvěznil
Nejméně osm lidí zahynulo v indické Bombaji po pádu obřího billboardu, který v pondělí strhla...
Američana zadrželi v Istanbulu s 1 500 štíry a pavouky, přitom měl povolení
Turecká policie zatkla muže, který se podle ní pokoušel ze země propašovat vzácné jedovaté pavouky...
Že necítíš prsty? Nevadí. Decimovaná Ukrajina drží ve službě nezpůsobilé muže
Mnoho ukrajinských vojáků, kteří utrpěli v boji trvalé poškození zdraví, považují armádní lékaři za...
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016