Já si myslím a taky to tak cítím. Úvaha.
I naše doba má své pojmy, které vycházejí z běhu života, ale ne každý si je umí vysvětlit. Důvod je jasný – my máme pocity a naše vysvětlování začíná větou „já si myslím a taky to tak cítím“, že je to tak a tak, nebo snad ne? Postmodernismus sází na diskusi. Diskutujme o tom, každý se k tomu vyjádří a diskutující se snad shodnou na tom, že některý z názorů je tím, co může diskutovaný pojem znamenat a závěr je nakonec to vysvětlení, na kterém stavíme v konci platnost závěru diskutované myšlenky.
Jenže v současné evropské kultuře, v níž se to pojmy jen hemží, nemůže být jednotný názor, protože každá společnost má své pocity, za nimiž stojí tradice jako studna poznání, opředená mýty a již vyčerpaná a v dnešní době opotřebovaná, protože se současný svět mění a nabírá nové poznatky vyvěrající z ad hoc názorů a momentálních pocitů zda určitá událost, o které se diskutuje v rámci přijatých etických společenských norem, je odsouzeníhodná, jako že to nemůže tak dělat, protože to poškozuje společnost a nastavuje vzorec nepřípustného jednání a vede to až na hranu zákona, pak je nutné vyslovit skutkovou podstatu, která je obsažena v právní normě. Nepsané etické normy pojmou událost tak, že společnost nepřipouští takové chování, jednání a činy a právní norma, pokud čin vyhodnotí, se opře o skutkovou podstatu, soud ji soudí jako porušení právní normy jako trestný čin, platné pro všechny případy, které nastanou.
Za prvé jde o nepsané mravní normy, které vycházejí z aktuálního mínění společnosti, co je dobře a co špatně a když dojde společnost k jednotnému názoru, že odmítá takové chování jako nepřípustné a škodlivé, obrátí se na právo, a tak nastupuje další fáze, soudní jednání, které vynese rozsudek, z kterého se vyvine judikát a všechny tomu podobné činy se budou soudit analogicky, nebo se od analogie odstoupí, a tím se aféra dotkne nejen všech, kteří ji způsobili, ale též společenského mínění a právním případem. To jsou kleště, mezi něž by se nikdo nechtěl dostat a přesto se to mnohým daří zřejmě tím podle metody „já si myslím a taky to tak cítím“ jak se k tomu vyjadřují někteří lidé, veřejně známí, „že je to normální a že se to dřív taky dělo“. Jenže doba se posunula do současnosti a některé záležitosti byly společensky v běhu času zavrženy, odmítnuty a tím pozbyly platnost normálnosti a přípustnosti. Změnila se i výchova dětí, už není přípustné je fyzicky trestat, protože každý ví, že to probudí v dětech nenávist a pomstychtivost. Je třeba jim vysvětlovat, proč se některé věci nesmí dělat a proč to škodí a bez rákosky. Možná, že sázíme na to, že když děti dospějí do osmnáctého roku, jsou již zralé osobnosti, které dokáží rozlišit, co dobře a co špatně, ale o tom se dá pochybovat, protože oni jsou na té vlně „já si myslím a mám pocit“. Člověk dospěje tím, že plně pochopí, co je vlastní odpovědnost a tato fáze vývoje se může dostavit až mnohem později ve chvíli, kdy ho etické nepsané normy a společenské veřejné mínění i právní normy se sankcí dostihnou.
Společenské klima se může změnit tím, že lidé připustí, že i demokracie jako společenské zřízení má určité základy ve svých pilířích a že sází na zralost občana, který je ve věku dospělosti a tím i schopen odpovědnosti za své činy, které mají široký dopad na populaci a uvědomí si, že nastavené řády a pořádky nejsou jen proto aby byly, ale že se právem očekává, že je bude dodržovat a že o věcech, které se týkají občanských hodnot nebo jsou právními normami, které mají zabránit chaosu a útlaku, nemůže vždy uvažovat „já si myslím a taky to tak cítím“ a tím zpochybní to, co je chápáno jako společenský řád na dvou úrovních – etiky a práva. Cílem demokracie je zajistit rovnost občanů a hledat spravedlnost přednostně před bezprávím. Najít obsah pojmu spravedlnost, nerovnost a bezpráví, to bylo cílem předchozích civilizací, které ten obsah vyslovily, řešily a předali dlouhým kulturním transferem do budoucnosti. Doufejme, že budoucí správci státu a udržovatelé řádu a po pořádku budou ve svých volebních programech překládat své návrhy pro udržení demokracie a obohatí a upevní její pilíře jako její zastánci.
Irena Aghová
Stát a právo.
Život je vzácný dar a naší povinností je ho naplnit a přinést druhým lidem ty talenty, které se během života objevily jako vzácné a přinesly do světa radost, štěstí, zdraví, pokojnou mysl a obohacení. Všechno má svůj smysl.
Irena Aghová
Antičtí Řekové besedují o lásce.
Platonovo dílo Symposion (zřejmě míněna hostina bohů) je snad nejpozoruhodnější mezi těmi dialogy, které směřují ke štěstí, blaženosti, dobrému životu pro jedince a též obec. Jde o dosažení šťastného života skrze vědění.
Irena Aghová
Antičtí Řekové si vyprávějí o Atlantidě.
Jedno z nejpozoruhodnějších vyprávění z Platónových. spisů patří mezi důkazy o existenci Atlantidy. A pokud to někdo neuznává, přesto je to krásný příběh.
Irena Aghová
Depresivní doba má své příčiny a oběti.
Říká se, že žijeme v době informací a ty kolem nás víří jako zrovna drhané peří v náhle zvednutém větru, a to peří přistává všude, lidem na oděv, do vlasů, do mysli, do stromů a na střechy domů .
Irena Aghová
Kam všichni odešli - část druhá.
Občas je dobré přeskládat knihovnu a oprášit knihy, které byly někým zastrčené v druhé řadě. A najednou se vrátí chvíle, na které dnes už nemyslíte, protože přišla jiná doba - bez poezie. Vzpomínka na brněnské básníky.
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...
Srovnání průzkumů: Lidovcům umřeli voliči, Konečná v eurovolbách sráží ANO
Volební modely českých agentur, srovnané redakcí iDNES.cz za celý rok, mají jasno. Hnutí ANO si od...
Bitvu o zlato sleduje plný Staromák. Fanoušci kolabují, policie řeší konflikty
Česko v neděli zažívá hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Útočník v metru ve francouzském Lyonu zranil nožem čtyři lidi
Čtyři lidé v neděli odpoledne utrpěli zranění po útoku nožem v metru ve městě Lyon ve...
ANALÝZA: Boj s korupční chobotnicí. Kyjev vede dvě války, s Rusy a úplatky
Premium Na frontě je jasným nepřítelem Rusko, v Kyjevě úplatkářství. Ukrajinské vedení se tak chtě nechtě...
Programátoři z Úřadu práce. Kvalifikaci změnilo 15 tisíc lidí, chválí si jeho šéf
Zvýšit svou kvalifikaci nebo se naučit úplně nový obor. Úřad práce má projekt za více než 5 miliard...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016