Vyzrajte nad zapomínáním!

Stále se trápíte tím, že se pilně drtíte a např. po 6 hodinách zjistíte, že už z toho nadrceného víte jen maličko? Zkuste mezi nově naučenými a „staršími“ informacemi vytvořit určité vazby. Např. při učení slovíček je dobré se učit slova, která spolu mají třeba nějakou významovou souvislost. Uvedu příklad – právě v učebnici probíráte téma bydlení. Představte si tedy svůj obývák a zkuste si ho opakovaně popsat a dané slovíčko spojte s nějakou další pro Vás a Váš obývák typickou vlastností: křeslo – staré, potřebuji nové, koberec – barevný a fajn, gauč – starý ale pohodlný i na spaní, knihovna – plná napínavých kriminálek atd.  Dejte si slovíčko do krátkých vět a souvislostí, spojte je s Vašimi osobními pocity, vazbami k dané věci či zážitky a hned se Vám lépe uloží i vybaví.

Abychom poznatky převedli z krátkodobé a řádně uložili v dlouhodobé paměti, je nutné opakování v relativně pravidelných intervalech. Zde si na pomoc beru výsledky experimentů německého psychologa a učitele cizích jazyků: Hermanna Ebbinghause, který se na konci 19. století zabýval právě tím, jak často je nutné naučené opakovat. Dle jeho teorie můžeme obecně říci, že zhruba za 1 hodinu po učení už bez opětovného opakování zapomeneme cca 50% látky, po 24 hodinách již 70% procent, po 48 hodinách cca 75% a po 6 dnech skoro 80% veškerých naučených informací a po 1 měsíci nám v hlavě zůstane asi 10% z veškeré naší šprtací snahy…. Šílené a smutné, že?

K tomu, aby procenta zapomínání nešla takto razantně dolů, je třeba řádného opakování, opětovného procvičení a připomenutí si obsahu dané učební látky. Nemalou roli při zapomínání a nezapomínání hraje samozřejmě i řada jiných faktorů, jako provázanost nových informací s těmi, které jsou již uložené v dlouhodobé paměti, tedy na našem předchozím vědění, jakož i na našem logickém myšlení, zainteresovanosti do daného tématu i na emocích a celkovému vztahu k dané látce či předmětu.

Určitě nebude na škodu, když si naučenou látku v den učení večer před spaním znovu zopáknete, dále pak během následujícího dne a pak cca necelý 1 týden od prvního učebního dne. V učebním plánu byste neměli opomenout zařadit pravidelné větší opakování slovíček i gramatiky – např. vždy po ukončení 3 a pak 6 lekcí si udělejte čas na detailní teoretické i praktické opakování.

Sami uvidíte, že se vyplatí opakování věnovat dostatek času, nejde přeci o to, strhat rekordy v počtu projitých lekcí.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Irena Houdková | pátek 13.2.2015 17:47 | karma článku: 8,99 | přečteno: 176x