- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Abychom poznatky převedli z krátkodobé a řádně uložili v dlouhodobé paměti, je nutné opakování v relativně pravidelných intervalech. Zde si na pomoc beru výsledky experimentů německého psychologa a učitele cizích jazyků: Hermanna Ebbinghause, který se na konci 19. století zabýval právě tím, jak často je nutné naučené opakovat. Dle jeho teorie můžeme obecně říci, že zhruba za 1 hodinu po učení už bez opětovného opakování zapomeneme cca 50% látky, po 24 hodinách již 70% procent, po 48 hodinách cca 75% a po 6 dnech skoro 80% veškerých naučených informací a po 1 měsíci nám v hlavě zůstane asi 10% z veškeré naší šprtací snahy…. Šílené a smutné, že?
K tomu, aby procenta zapomínání nešla takto razantně dolů, je třeba řádného opakování, opětovného procvičení a připomenutí si obsahu dané učební látky. Nemalou roli při zapomínání a nezapomínání hraje samozřejmě i řada jiných faktorů, jako provázanost nových informací s těmi, které jsou již uložené v dlouhodobé paměti, tedy na našem předchozím vědění, jakož i na našem logickém myšlení, zainteresovanosti do daného tématu i na emocích a celkovému vztahu k dané látce či předmětu.
Určitě nebude na škodu, když si naučenou látku v den učení večer před spaním znovu zopáknete, dále pak během následujícího dne a pak cca necelý 1 týden od prvního učebního dne. V učebním plánu byste neměli opomenout zařadit pravidelné větší opakování slovíček i gramatiky – např. vždy po ukončení 3 a pak 6 lekcí si udělejte čas na detailní teoretické i praktické opakování.
Sami uvidíte, že se vyplatí opakování věnovat dostatek času, nejde přeci o to, strhat rekordy v počtu projitých lekcí.
Další články autora |
Dr. Foustky, Kladno - Kročehlavy
3 790 000 Kč