Ukliďte si stůl a Váš mozek bude výkonnější, Vy koncentrovanější a eliminujete chyby

Máte problém se při práci soustředit, jste roztěkaní a nejste spokojeni se svou výkonností? Dnes mám pro Vás několik doporučení týkajících se pracovního stolu, která Vám pomohou zvýšit Vaši koncentraci a zároveň snížit chybovost.

Asi už víte, že jsem nadšený obdivovatel našeho mozku, proto se většina informací tradičně opírá o neurovědecké výzkumy. Ale nejen o ty.

Ukliďte si stůl - toto pravidlo se může zdát jako banalita, ale neurověda ví své. Mozek pro maximální výkon potřebuje pořádek a klid. Chaos v mozku vyvolává stresovou reakci. Ve Vás strach a roztěkanost i vyšší chybovost.

Například neurovědci z Princeton Neuroscience Institute (týmy kolem Stephanie McMains a Sabine Kastner) v roce 2011 magnetickou rezonancí i jinými metodami zkoumali, jak probandy ovlivní organizované a neorganizované prostředí při řešení různých úkolů a jejich závěr byl, že mozek má rád pořádek – je pak méně náchylnější k rozptýlení i chybám, lépe zpracovává informace a my jsme tak produktivnější, koncentrovanější a více v klidu. 

Nepořádek v  našem mozku  vyvolává strach, že nás každou chvíli může někdo za haldou papírů na stole překvapit a ohrozit. V neuklizeném i rušném a na podněty bohatém prostředí je ve střehu a neustále naše okolí scanuje, kontroluje. Tím se rapidně snižuje naše koncentrace i mentální energie.. Zároveň musí pracně všechny podněty vytěsňovat, aby Vás nerušily. Což Vás zase obírá o mentální energii a jste pak rychle unavení. Znáte ten pocit, kdy jste kolem 15 hodiny pořádně vyšťavění  a bez kafe nedáte ani ránu? Tak to je přesně ono…

Z Vašeho zorného pole tedy odstraňte maximum věcí.

Zajímavým závěrem jejich studie bylo i to, že pro mozek je přijatelnější organizovaný nepořádek než totální chaos. Na mozek lépe působí pokud jsou věci podobného charakteru na jednom místě – tužky u tužek, papír na papíru atd. než když je na stole páté přes deváté.

 K obdobnému závěru došla i doktorka Kathleen Vohs z Univerzity v Minesotě. Z jejích studií dokonce vyplynulo, že uklizený stůl má za následek i tíhnutí ke zdravější stravě a větší kreativitě.

 Abych ale byla férová, najdou se i vědci, kteří došli i k jiným závěrům.

  • Další zcela logický argument je, že neuklizené pracovní místo může na šéfy i klienty působit ne zcela profesionálně a důvěryhodně. 
  • Důležitým bonusem uspořádaného pracovního stolu je čas, který ušetříte při hledání založených dokumentů a jiných potřebných věcí. Prostě vše na stole by mělo mít své místo.
  • Pokud Vám úklid stolu přijde jako „velký projekt“, a Vy potřebujete rychlý dopaminek a s ním spojené příjemné pocity, rozdělte si reorganizaci na menší kroky a začněte třeba uklizením jednoho šuplíku. Druhý den přejděte na další. Tak se postupně propracujete k uklizení celého stolu a dopřejete si přitom denně dopaminový rauš.

Feng Shui zase říká, že stůl by měl být zaplněný maximálně z 50 %, měla by na něm být květina - ideálně s kulatými hladkými listy, pro aktivaci energie kariéry si pořiďte něco černého nebo modrého, co se pojí např. s vodou – třeba si dejte patřičnou podložku pod PC, pro podporu kreativity stůl doplňte něčím bílým nebo stříbrným. Feng Shui pracovní stůl rozděluje do 9 segmentů závislých na orientaci světových stran. Každý z nich je symbolem pro určitou oblast, např. kariéra, vztahy, sláva a úspěch, zdraví a rodina atd. Jakou část chcete více rozvinout, do té byste si měli pořídit patřičné předměty. Kdo má zájem se dozvědět více, zajděte do knihkupectví či jukněte na web.

Hlavní “mozkové” argumenty pro uklizený stůl jsem "vystřílela". Takže zda a co s Vaším stolem uděláte, nechám na Vašem selském rozumu. ˘

Pokud byste se chtěli dozvědět více, o pořádku a jeho vlivu na myšlení píše např. Daniel Levitin, behaviorální neurovědec z McGill University a autor knihy The Organized Mind a řada dalších autorů.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Irena Houdková | středa 22.3.2023 6:57 | karma článku: 5,91 | přečteno: 170x