Jak motivačním dopisem sundat personalisty ze židle!!!!

Cover Letter Motivační dopis se často posílá spolu s životopisem, když se ucházíme o práci. Zatímco životopis, dnes již hlavně strukturovaný, je od uchazeče o zaměstnání vyžadován téměř vždy.

Motivační dopis (někdy také „průvodní dopis“) zaměstnavatel často nevyžaduje. Motivační dopis ale zaměstnavateli podá bližší informace o Vás způsobem, který životopis nenabízí – představí Vás jako člověka a ne jen jako shluk informací na papíře. Dobře napsaný „cover letter“ může přesvědčit zaměstnavatele, aby si vybral Vás a ne „toho druhého“ :).             

Následující rady a tipy se dají použít při psaní motivačního dopisu ať už v češtině nebo angličtině, nicméně psaní v angličtině vyžaduje jistou úroveň jazyka, abyste se vyhnuli gramatickým chybám – hrubky moc dojem neudělají, takže pokud si nejste jisti, požádejte o kontrolu kamaráda, který je v angličtině vážně dobrý, nebo kontaktujte překladatelské služby – třeba ty naše :).

Takže jak na to :)?

Motivační dopis buď posíláte poštou, nebo mailem. Rozdíl v jejich struktuře není, pouze emailové motivační dopisy bývají kratší – často jen dva až tři odstavečky, každý o zhruba dvou až třech větách, píše se ale přímo do těla emailu, neposílá se jako příloha!  Poštou posílané motivační dopisy mají stejný počet odstavců, jen se v každém můžete více rozepsat.

Začátek

Pokud posíláte dopis v tištěné formě, měl by v hlavičce obsahovat vaše jméno, adresu a mobilní, popřípadě i emailový kontakt na Vás. Dopis samotný by měl začít datem, kdy ho píšete a dále by měla být adresa zaměstnavatele. Například:

Eva Zdatná

Motivační ulice 10

Praha 5, 3100

Phone: 123 456 789                                                                                       Email: abcdefg@gmail.com

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

October 5, 2014

Peter Boss

XYZ Company

987 Small St.

NYC 5006

(Oslovení...)

 

Pokud posíláte motivační dopis emailem, poštovní adresy se neuvádějí. Místo toho uveďte do pole Předmět (Subject) například pozici, o kterou se ucházíte – možností je více, ale tato je asi nejjednodušší a nejrozšířenější. Pokud si chcete šplhnout už na začátku, můžete napsat do Předmětu nějakou krátkou větu, která Vás vystihuje, např.: „Experienced sales team leader seeks new interesting job“. Do předmětu se také v závorce uvádí referenční číslo (pokud je k dispozici), které se většinou nachází v inzerátu. Hlavně nikdy nenechávejte kolonku „předmět“ prázdnou, ale vážně – nikdy! Takové maily často schramstnou spamové filtry a tudíž je nikdo nečte a i v případě, že dojdou, nepůsobí to vůbec dobře.

 

 

Oslovení

Pokud znáte jméno člověka z personálního oddělení, který bude váš dopis číst, ideální oslovení je například:

Dear Mr. Downlow

 

Nezapomeňte, že ve formálním oslovení by neměl chybět titul onoho člověka – Mr., Ms., Dr. atd.

 

Pokud nevíte, kdo bude dopis číst, pak se dají použít univerzální oslovení jako třeba:

Dear Hiring Manager

Dear Recruiting Team

Dear (jméno společnosti) Team

Dear Sir or Madam

 

Pokud jste vážně v úzkých, dá se také použít oslovení:

To whom it may concern,

Snažte se toho ale vyvarovat, protože toto oslovení může působit dojmem, že jste si stáhli vzor a nezměnili oslovení :/.

 

Po oslovení

Zde by se měla nacházet nějaká úvodní věta - maximálně dvě větičky. Skutečně jen krátce jako například:

I wish to apply for the position of English Language Tutor, currently being advertised on JobsForYou.com. Please find enclosed my CV for your information.

 

Stručně, jasně ;).

 

Druhý odstavec

V této části postačí dvě až tři věty. Očekává se, že uvedete, proč si myslíte, že jste pro danou práci ten pravý/ ta pravá. Jelikož se jedná o dopis motivační, měli byste hlavně vyzdvihnout svou kvalifikaci, své kladné vlastnosti a dosavadní zkušenosti, které s danou pozicí souvisí. Můžete také zmínit, proč tu nebo onu společnost chcete pracovat.

I‘ve spent the last two years working full-time as a lecturer at the local University, where my classes were mostly focused on grammar and literature. During that time I learnt how to teach and work with people, I learnt about the benefits and downsides of several teaching methods and approaches as well as the skills involved in class management. At the moment I am looking for a more challenging job as a tutor in the private sector and your company interests me.

 

Třetí odstavec

Zde můžete zmínit své úspěchy a tím naznačit, co může firma získat, pokud si Vás vybere:

My responsibility in my classes was to pass on all the required knowledge to my students in order to prepare them for the final state examination. At the state examination, the success rate of students attending my classes was on average 94% over the two years, which was higher than any other teacher has achieved in last five years.

 

Poslední odstavec

V posledním odstavci stručně připomeneme náš zájem o pozici a zopakujeme, co můžeme firmě přinést:

I believe I can bring this success rate with me to your company and ensure that your clients are satisfied with the progress they will be making in their English studies, and through their recommendations further improve the status of your company in this city.

 

 

Závěr dopisu

V závěru je dobré poděkovat za přečtení Vašeho dopisu, a pokud píšete email, uveďte zde in kontakt n sebe – telefon i email (jasně, Váš mail je vidět v políčku „odesilatel“, ale je lepší ho přidat i do závěru :) ). Na úplný konec pak přijde rozloučení, kde nejběžnější je „Best“ nebo  „Sincerely“ a pak vaše jméno.

Thank you for your time and consideration. I look forward to discussing my qualifications further. I can be reached by email at abcdefg@gmail.com or by phone at 123 456 789.

 

Sincerely

Eva Zdatná

 

Ještě pár tipů na závěr :).

Pokud posíláte dopis poštou, měl by být napsaný v počítači, abyste se vyhnuli možnosti, že Váš rukopis adresát nepřečte. Nicméně podepsat byste ho měli osobně.

Všeobecně dopis moc neprotahujte, protože daná osoba má určitě také dost práce, takže ji nechceme zbytečně zdržovat slohovou prací :). Rozhodně byste neměli přesáhnout jednu stránku. Příliš dlouhé motivační dopisy odrazují adresáta od čtení – nedělám si legraci, potvrzují to i průzkumy!

Ještě jedna věc - zbytečně nemluvte, nebo spíš nepište :), o svých nedostatcích – popravdě, pokud je to možné, vůbec se o nich nezmiňujte, mohlo by se stát, že se dopis změní v „demotivační“ ;).

Tolik ke psaní motivačních dopisů. Doufám, že se Vám nové vědomosti budou hodit a získají Vám nějaké zajímavé pracovní místo :).

Autor: Irena Houdková | úterý 1.9.2015 10:26 | karma článku: 20,61 | přečteno: 1752x