Čtenost a karma

Čtenost a karma jsou docela důležité údaje, které většinu blogerů dost zajímají. Není divu, koho by nepotěšilo, když zjistí, že jeho články lidé čtou a že se jim navíc líbí. Vysoká čtenost nemusí nutně ukazovat na vysokou kvalitu

Pojmy

Čtenost článku, potažmo karmu můžete ovlivnit i vy sami. Zde naleznete pár dobrých rad, jak si zvýšit čtenost vašich příspěvků a nespoléhat se jen na iDNES.cz.

Čtenost je na internetu relativním pojmem. Kliknutí neznamená, že čtenář článek dočetl do konce, a proto vysoká čtenost může svědčit pouze o dobře zvoleném titulku.

Poněkud objektivnějším měřítkem kvality blogu je karma článku a zejména pak diskuze (troufneme-li si předpokládat, že je vedena slušně, korektně a se zájmem o věc).

Čtenost

Jak si čtenost zvýšit Je zřejmé, že každého blogera a blogerku vysoká čtenost potěší. Server iDNES.cz pomáhá svým blogerům a blogerkám přilákat relativně velké množství čtenářů - už z toho prostého titulu, že je jedním z nejčtenějších zpravodajských serverů v Česku. Na titulní stranu blogu se však vejde pouze 20 článků a vzhledem k vysoké produktivitě blogerů idnes.cz články na titulce blogu častokrát nevydrží ani několik hodin. Proto je dobré umět přilákat další čtenáře i vlastními silami.

Zde je několik rad, jak na to:

  • Přidejte si adresu svého blogu do vašeho elektronického podpisu. Dejte si ji i na vizitku, pokud váš zaměstnavatel nebude mít nic proti tomu.
  • Posílejte odkazy na vaše články svým známým a rodinným příslušníkům, které by dané téma mohlo zajímat.
  • Vkládejte odkazy na svoje blogy do svého facebookového účtu.
  • Máte-li ještě nějaký jiný blog či webovské stránky, uveďte svůj blog.idnes.cz i na nich
  • Pokud na jiných webovských stránkách píšete komentáře, nezapomeňte uvést adresu svého blogu.
  • Diskutujte se svými čtenáři. Tím je budete motivovat k opětovné návštěvě vašeho blogu. Můžeme hrdě prohlásit, že tento jev se u některých blogerů idnes.cz již vyskytl a doufejmě, že i vyplatil.
  • Zařaďte své oblíbené blogy do svých odkazů k informacím o sobě "O autorovi". Třeba udělají totéž i oni...
  • Pravidelným a dobrým psaním naučíte čtenáře vyhledávat vaše články. V lepším případě si vás čtenář vloží do své čtečky RSS - ta ho pak na vaše nové články bude sama upozorňovat.

Jak vám se čteností pomáháme my Na titulní straně iDNES.cz dole najdete box, v němž poutáme zajímavé články daného dne. Čtenáři tu také okamžitě vidí n, nejčtenější články za poslední týden.

Na titulní straně blogu iDNES.cz pak v horní části najdete v boxu "Zaujalo nás" další pětici článků, které adminy blogu během dne zaujaly. Tipy na zajímavé články nám můžete beze všeho posílat i vy.

Box Zaujalo nás má dvě záložky, ta druhá se jmenuje Zaujalo vás a vznikla z popudu blogerů. Do této rubriky články nevybírají administrátoři, ale články se sem generují automaticky - podle výše tzv. karmy2. Více o této karmě níže.

Karma

Článků na blogu iDNES.cz je přiliš mnoho na to, abyste stihli přečíst úplně všechny. Karma vás může nasměrovat na ty, které se již jako dobré či zajímavé jevily čtenářům před vámi.

K čemu je karma? Vyšší karma znamená, že bloger(ka) a jeho(její) články se líbí čtenářům. Berte karmu jako pomůcku, která vás upozorní na zajímavé texty.

Jak hlasovat a zvýšit blogerům karmu? Klikněte na tlačítko "Zvyšte článku karmu!" (je pod každým článkem). Ale hlasujte jen tehdy, pokud vás text potěšil, zaujal či ho považujete za nadprůměrný. Karma se počítá automaticky podle vzorce, který naleznete na konci tohoto článku.

Můžu karmu autorovi snížit? Jestli se vám články některého z blogerů nelíbí, nejlepší je přestat je číst. Jinou cestou karmu snížit nelze.

Kolikrát můžete kliknout na karmu? Pro každý článek můžete hlasovat jen jednou - i kdyby se vám pokaždé zobrazilo oznámení "váš hlas byl zaznamenán", ve skutečnosti se zaznamená jen první kliknutí.

Jak se vypočítá karma blogera? Karma blogera je aritmetickým průměrem karem všech jeho článků, s výjimkou těch s karmou 0, zveřejněných za posledních 90 dní. Bloger však musí v tomto období mít minimálně 3 články s karmou vyšší než 0. Jinak se karma nepočítá, jinak řečeno, bude mít hodnotu nula. Proto se také karma autora pohybuje - jakmile některý z článků zestárne nad 90dní od uveřejnění, z výpočtu karmy "zmizí" a karma může skokem stoupnout, ale také klesnout.  

Jaká karma je "dobrá"? Karma se pohybuje přibližně v rozpětí od 2 do 50 - čím větší číslo, tím lepší karma. 

Proč je u některých článků napsané Karma: krátký? Pro články, které nemají druhou část, ale jen perex, se karma vůbec nepočítá - takové články neovlivní celkovou karmu autorů. Mimochodem, články, kde je celý text jen v perexu, nepatří na hlavní stranu a může se stát, že je z ní administrátoři vyřadí.


Co znamená karma pro blogera? Je-li vaše karma v porovnání s ostatními vysoká (hodnoty nad 20), pravděpodobně to znamená, že píšete dobře - pokračujte v tom. Je-li mimořádně nízká (okolo 1-3), téměř určitě jsou vaše texty slabší. Je-li někde uprostřed, neznamená to pravděpodobně vůbec nic.
Autorům doporučujeme, aby se hodnotou karmy svých článků i svou celkovou karmou nijak neřídili. Žádný dobrý autor nepíše kvůli dobré karmě. Pokud vás psát baví, pište, co hrdlo ráčí.

Slušná nebo vysoká karma autora potěší. Ale velmi často vůbec nevypovídá o kvalitě textu. Vypovídá spíš o tom, jak se autor sešel se svými čtenáři - volbou tématu, způsobem zpracování ap. Ne náhodou mají vysokou karmu články na kontroverzní témata. Někdy oprávněně, někdy ale ne... Proto karmě nepřisuzujte příliš důležitou roli.  

Nespravedlivosti hodnotícího systému karma Co dělat, když má můj oblíbený autor mnohem nižší karmu než si zaslouží? Nic, čtěte ho dále a číslo jeho karmy ignorujte - to, že se váš názor neshoduje s většinou, berte třeba jako potvrzení vlastní výjimečnosti. A nepřestávejte klikat na jeho karmu, jestli chcete, aby si ho všimlo víc lidí, posílejte jeho články přátelům, odkazujte na ně na facebooku.

Zdá se mi, že karma vůbec nevyjadřuje kvalitu článků! To je v pořádku. Karma vyjadřuje popularitu článků - to, co se líbí většině. Jde o "většinový vkus", karma si tedy nedělá nárok hodnotit kvalitu.

I když my blogeři rádi zdůrazňujeme, že nám na karmě nezáleží, mnoho z nás má potřebu vědět, zda a jaký ohlas jejich článek vzbuzuje. Většina čtenářů nemá potřebu diskutovat pod článkem a kliknout na „karmu“ je celkem jednoduché. To samozřejmě také neznamená, že každý kdo četl a nekliknul, byl nespokojen. Někdo klikne, jen když je nadšen, jiný klikne skoro každému. Ale aspoň jakés takés vodítko získáváme.

Jak se vypočítá karma článku? Pokud vás zajímá, jak se karma nějakého článku vypočítává, zde je vysvětlení. Karma je součtem dvou čísel, říkejme jim „karma za čtenáře“ a „karma za hlasy“.

Obě karmy se počítají skoro stejně, jen první vychází z počtu čtenářů článku a druhá z počtu udělených hlasů. A pak je rozdíl zásadní - obě karmy se nakonec vynásobí koeficientem, a ten je různý. U karmy za čtenáře je to 5, u karmy za hlasy je to 45. Z toho je vidět, že na hlasech záleží daleko víc.

Základní výpočet je celkem jednoduchý: x / (x + 100),

kde x je buď počet čtenářů nebo počet hlasů.

Přečte li si váš článek např. 400 čtenářů a dostane 100 hlasů, získáme karmu takto:

za čtení: koeficient 5 x 400 / (400 + 100) = 4,00

za hlasy: koeficient 45 x 100 / (100 + 100) = 22,50

Sečtením zjistíme celkovou karmu 26,50.

Zkusme se ještě trochu zamyslet, jak se naše karma chová.

Za prvé není pravda, že karmu ovlivňuje podíl hlasů k počtu čtenářů. Závisí jen na absolutních počtech čtenářů a hlasů. I ti, kdo jenom čtou a nehlasují, vám tedy karmu zvyšují. Bohužel jen málo.

Každý si může dále vyzkoušet, a někdo si toho už všiml, že karma jednoho článku roste pořád pomaleji a pomaleji, ale nikdy neklesá. To vyplývá z charkteru použité funkce - hyperboly. I kdyby se vaši čtenáři přetrhli, nikdo nezíská vyšší karmu než 50. Za čtenáře 5 a za hlasy 45, to je prostě maximum.

A poslední „zajímavost“ - protože karma se na tomto blogu počítá až poté, co si váš článek otevřelo 100 čtenářů, nemůže být nikdy menší než 2,50. To je taková cena útěchy nebo povzbuzení pro začátek.

O karmě se můžete poučit také v blogu Petra Závladského

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Blog Info | čtvrtek 3.5.2007 16:24 | karma článku: 37,39 | přečteno: 63653x