Za dveřmi je nová maturita.....

Stojí za nimi, vytrvale na ně klepe a politici se předstihují v jejím podporování či odporování. Ono to v jejich podání vyjde nastejno. Obě strany zřejmě vůbec netuší, která bije.

Byla jsem vždycky příznivcem celostátního důkladného testování za rovných podmínek. Ani jedno mi zřejmě nakonec nová maturita nesplní. Bude to určitě  celostátní, ale rovné podmínky a důkladnost tam nikde nenacházím. Opravovat  státní písemky budou sami učitelé, a jak vysoko svou laťku nasadí, tak vysoko bude. A důkladnost? Ta už tam nebude vůbec. Představte si, že student gymnázia odmaturuje na vyšší maturitní úrovni z češtiny z rozboru Dobrodružství Toma Sawyera, Malého prince či Robinsona Crusoa? Srovnejte to se svou otázkou Česká poezie mezi dvěma světovými válkami, popř. Světový romantismus a jeho představitelé. Jistě lze namítnout, že vám stačilo se něco „nazupat“ a u matury odvykládat, zatímco dnešní student musí oněch 30 děl přečíst a poradit si s jejich analýzou. Většině z nich k oné analýze postačuje Školní četba jako na dlani a analýzu si představují jako převyprávění obsahu a  sdělení, „jak se jim kniha líbila“. A obávám se, že velká část učitelů se s tím nakonec i smíří, protože vědí, že ze svých studentů víc stejně „nevyrazí“. Navíc velké množství studentů si vybralo nižší úroveň, a to ne proto, že by na vyšší neměli, ale proto, že jim vyšší k ničemu není.

Ale co mně vadí nejvíce, je to, že studenti mají oficiální pracovní listy k dispozici. Ti, kteří si vytáhnou z pracovních listů Cermatu, budou ve výhodě, neboť je znají předem. Ty ostatní čeká překvapení. Pan ministr tvrdil, že školy tyto listy  nemusí využívat, ale asi nechodil do školy ani nenahlédl do tajů kombinatoriky, neboť si nespočítal, kolik pracovních listů bude třeba jen v jedné jediné třídě, mají-li studenti k dispozici seznam o 120 knihách, z nichž si 30 studentů vybere po 30 dílech. Není v silách chudáků učitelů nyní – po prozrazení pracovních listů – ony „cermaťácké“ nahradit novými, neokoukanými. U nás to „hodí“ cca. stovečku pro každou třídu a  ani v oněch třech třídách, jež máme, není absolutní shoda.

A když to všechno shrnu. Po školách se potácejí unavení učitelé, kteří finišují k nové maturitě, shora přicházejí nové a nové „doplňující“  informace a studenti – maturanti se rozdělili do dvou skupin. V té první jsou pilňousi, kteří se pilně připravují, a v druhé ti, kteří to „mají na háku“, protože tuší, že si ministerstvo nemůže dovolit nastavit hranice tak, aby jich moc propadlo. Byl by to totiž propadák nejen jejich, ale propadly by celé maturity. A navíc testy jsou obvykle sestaveny tak, že průměrně inteligentní, jednoduchý, nekomplikovaný a „nepřeučený“ student něco zaškrtne a ono to je často dobře. Ten, který se naopak pilně učil a má plnou hlavu vědomostí, nad zadáním testu bádá, není si jistý, vše mu připadá možné (přiznávám, že mně osobně často taky :-)) a nakonec často správnou odpověď škrtne a zakroužkuje chybnou.

Má pak taková maturita smysl?  Ode mě, jež nové maturity do poslední chvíle podporovala, to panečku zní!!! Stále přesto tvrdím: chce to změnu, ale tohle není ono.

 

P. S. Omlouvám se všem, s nimiž jsem se "hádala" a přesvědčovala je, že to bude dobré. Teď už vím i já: takhle to dobré nebude.

Autor: Jaroslava Indrová | středa 6.4.2011 19:08 | karma článku: 28,12 | přečteno: 3443x