Výprava na Špicberky aneb do země věčného sněhu.

Je to přesně rok, co jsme se se ženou stali součástí úžasné výpravy daleko za polárním kruhem, na ostrov Špicberky. Po návratu jsem si slíbil, že zkusím tuto výpravu shrnout v pár kapitolách, jen co k tomu najdu dostatek času. Jak už to tak chodí, pořád bylo něco důležitějšího, navíc většině přátel jsem tento příběh odvyprávěl osobně. Teď poslední dobou mám docela dost času a stále se ještě někdo zeptá na pár informací, tak se pokusím s ročním zpožděním přepsat své poznámky z deníku do strojové podoby pro všechny, které by to mohlo zajímat.

Vítejte na Špicberkách

Část 1. - Poprvé za polárním kruhem.

Je pozdní odpoledne na začátku července, sedíme na letišti v hlavním městě Norska, v Oslu a čekáme na odbavení, abychom se mohli přepravit do naší cílové destinace, na ostrov Špicberky – zemi věčného sněhu.

Z Prahy jsme vzlétli brzo ráno, odlet z Osla má být před osmou večer, což nám dalo dostatek času zajet si vlakem na prohlídku města, zejména krásně upraveného Vigelands parku, který mne osobně zaujal svojí výzdobou a obrovským množstvím lidských soch v životní velikosti zaujímajících nejroztodivnější krkolomné polohy. Z parku jsme se pak vydali okruhem k nábřeží, které rozhodně stojí za vidění. Počasí nám přeje. Sluníčko se od rána do nás opíralo a teplota v Oslu na slunci překročila 30°C. Za pár hodin si už o teple budeme moci nechat jen snít.

Vzlétáme vstříc sytě modré, téměř čisté obloze, sem tam se objeví nějaký mráček. Po pár minutách letu se však obloha pod námi zatahuje a po chvíli vytváří celistvou bílou pokrývku. Po dvou hodinách letu přistáváme již za polárním kruhem na severu Norska v Tromsø. Vrcholky kopců jsou pokryty sněhem, letiště hlásí 8°C.

Ve 23.00h nastupujeme na další přípoj, který nás po dalším dvouhodinovém letu přes moře donese až do očekávaného cíle naší cesty. Mraky pod námi jsou velmi nízko, není absolutně nic vidět, přestože světlo je stále jako za pravého poledne. Až při klesání u ostrova se mraky začínají mírně trhat a nás vítají oblé černé, zasněžené hory Špicberk, které na pohled připomínají haldy z uhelných dolů. Z příručních zavazadel vytahujeme zimní svetry a bundy.

Sestupujeme po schodech z letadla na malinké otevřené letiště, je 5°C nad nulou a fouká studený vítr. Přestože je jedna hodina po půlnoci, mezi trhlinami mraků na nás svítí polární slunce a v člověku vyvolává zvláštní pocit úžasu. Je to to stejné slunce, které znám z našeho podnebného pásu, přesto vypadá a působí jinak. Je mírně nad obzorem a jeho snaha zahřát nemá proti větru nejmenší šanci. Procházíme odbavovací halou a míříme z kopce na pláž do kempu pod letištěm rozdělat stany. Všichni se ihned choulí do spacáků a jdou spát. Já se ještě kochám na pobřeží zálivu a vychutnávám úžasnou atmosféru okolí. Kromě letištní haly cca dvě stě metrů nad námi a správcovské chaty v kempu, kolem nic není. Oblé zasněžené hory, hejna vřeštících racků, šumící moře, sem tam trs trávy a nějakých mechů s fialovými kvítky.

Přemlouvám Verču, aby se mnou chvíli postála na břehu. Skláním se k vodě a zkouším teplotu - je ledová. Dáváme si kousek chleba k večeři, ale na tom ledovém větru od moře nám je za pár minut oběma pořádná zima, tak se jdeme raději schovat do stanu. Tady je příjemně a ve spacácích teplo.

Snažím se usnout, avšak marně. Tlačím víčka na oči a přetahuji si spacák přes hlavu, přesto mě stále ruší to denní světlo. Každou půlhodinu koukám na hodinky. Hodinu na to navíc začíná foukat opravdu silný vítr, který lomcuje se stanem, jakoby ho chtěl odnést. Racci venku se jej snaží za každou cenu překřičet. Přijde mi, že mám jednoho přímo ve spacáku.

V šest hodin definitivně vzdávám boj se spánkem a protože se vítr uklidňuje, lezu ven ze stanu. Slunce je stále ve stejné výšce, pouze se posunulo o čtvrt kruhu po směru hodinových ručiček. Procházím se po cestě kolem kempu a nacházím několik druhů malinkých kytiček a několik druhů ptáků. Všichni mají společné to, že jsou malí a na pohled pořádně tlustí. Kousek za chatou je velká informační cedule, která upozorňuje na rybáky (druh racka), kteří útočí na člověka, pokud se přiblíží k jejich hnízdu. Čtu si ceduli, když v tom kousek za mnou proběhne něco většího. Otočím se a vidím polární lišku, jak si to míří ke stanům.

Po snídani vyrážíme pěšky do 6 kilometrů vzdáleného města (jestli se tak dá nazvat) Longyearbyenu. Má necelé dva tisíce stálých obyvatel a vede k němu po břehu z letiště jediná asfaltová silnice na ostrově. Mám na sobě několik vrstev oblečení a chvílemi je mi při chůzi horko. Když si však rozepnu bundu, ledový vítr ihned profoukne až na tělo a nezbývá mi, než se opět zapnout až ke krku. Jsou 2°C, ovšem v kombinaci s vysokou vlhkostí a severním větrem se zdá být mnohem méně.

Longyearbyen tvoří jedna hlavní ulice lemována obchody a pár bočních ulic s obytnými domy. Budovy jsou typicky severské, dřevěné, nádherně barevné. Na protější straně města koukáme na malý kostel – nejseverněji postavený kostel na světě. Všechno kolem nás je tu nej. Nejsevernější hospoda, nejsevernější krytý bazén, nejsevernější univerzita. Jsme nad 78° severní šířky.

Pár členů naší výpravy dokupuje chybějící potraviny a plynové láhve k vařičům, já musím pořídit i vařič, který jsme si nepřivezli. Ceny jsou zde proti ČR asi trojnásobné, což hned na začátku zatěžuje náš rozpočet. Snažíme se také vypůjčit kulovnici na případnou obranu proti ledním medvědům, nemáme však štěstí, jelikož již nezůstala žádná k dispozici. Jeden místní chlapík nás navíc od toho odrazuje, že bychom ji v případě ohrožení stejně nedokázali použít, pokud někdo z nás nemá patřičné zkušenosti. Vzhledem k nízkému průměrnému věku a počtu modrých knížek musíme uznat, že má pravdu.

Na zpáteční cestě k letišti poprvé spatříme soba. Relaxuje hned vedle silnice, pár metrů od nás a nejeví žádné známky plachosti, takže máme možnost si jej v klidu několik minut prohlédnout.

Po návratu do kempu, jdeme naproti pár zbývajícím členů expedice, kteří měli přiletět dalším letadlem po obědě. Balíme stany a batohy, v chatě ještě v klidu v závětří pojíme, ve varné konvici ohřejeme vodu na čaj na cestu a v 15,00 h. vyrážíme s plnou polní západně podél pobřeží, do údolí Bjørndalen vstříc desetidennímu pochodu arktickou tundrou, bažinami, sněhem a ledovcovými morénami....

Pokračování  příště....

Autor: Roman Hanáček | čtvrtek 2.7.2009 9:45 | karma článku: 17,35 | přečteno: 1729x

Roman Hanáček

Konec demokracie. Je čas na novou revoluci....?....!

Včera, při jízdě hromadnou dopravou, jsem nechtěně vyslechl, jak si jedna starší paní stěžuje druhé, že ji opět nepřizpůsobiví skoro-sousedé okradli. Na dotaz, co na to policie, odpověděla, že tam ani nešla, že to stejně nemá cenu, protože s tím stejně nikdo nic neudělá a naopak, že má strach, aby se to potom náhodou neobrátilo proti ní.

30.7.2009 v 8:05 | Karma: 32,26 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Politika

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie II. pokračování

...Ubytování je velmi skromné, ale pro nás dostačující; v malém, otevřeném domku, kousek od silnice, za kterou je pláž. Odhazujeme batohy na postele a běžíme se podívat k moři. Čeká nás nádherně průsvitná azurová voda, relativně klidná, neboť je v dálce obehnána korálovým útesem. Nad námi se sklání kokosové palmy. Pláž je z černého písku, v kterém jsou velké kusy rozlámaných kamenných vyvřelin. Skáčeme do vody a hned u břehu pod hladinou si prohlížíme různobarevné korály.

29.7.2009 v 8:16 | Karma: 14,53 | Přečteno: 750x | Diskuse| Cestování

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie

Přestože je to již spoustu let, co jsem s průvodcem Lonely planet v podpaždí podnikl cestu do samého středu Tichého oceánu, zanechaly ve mně ostrovy Francouzské Polynesie tak hluboký zážitek, že jej zatím žádná další místa neměla šanci vytlačit do pozadí.

28.7.2009 v 8:05 | Karma: 15,21 | Přečteno: 1051x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (8.část - Zpět do civilizace )

....Je 7.00 ráno předposledního dne pochodu. Celou noc pršelo a tím pádem nám nic neuschlo. Boty, ani ponožky, ale snad už nám to na cestu akorát vyjde. Už se všichni těšíme do civilizace. Na čerstvé pečivo, na suché oblečení, na pořádnou sprchu.... Za nehty mám takovou vrstvu špíny, že bych z toho mohl vysypat květináč. Z vlasů mám jen chuchvalec drdů, jak se pod čepicí již druhý týden neustále potí. O stokrát propoceném těle nemluvím a o otlačených zádech také ne. V žádném případě toho však vůbec nelituji.

22.7.2009 v 15:31 | Karma: 12,50 | Přečteno: 712x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (7.část - Přechod ledovce)

.....Je další den ráno. Sluníčko svítilo celou noc, ještě teď vykukuje z mraků, ale větší část oblohy se zatahuje. Tak si říkáme, že jsme v noci ani neměli chodit spát a raději se přes noc opalovat, když bylo tak hezky. Vychutnáváme si na boso snídani před stanem, je pořád kolem deseti stupňů. Koukám na vytažené vložky z bot, které se působením vody a našlapaných kilometrů pomalu rozpadají. Použiji tedy alobalová víčka od paštik a lepící pásku k jejich zpevnění. Dvoje tlusté ponožky pak mají částečně změkčit, aby mě tolik netlačily zespodu do noh.

16.7.2009 v 10:21 | Karma: 15,38 | Přečteno: 841x | Diskuse| Cestování

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Máš jiný názor? Tak tohle je výsledek. Kaliňák o zákulisí atentátu na Fica

18. května 2024

Premium Je jedním z nejbližších lidí premiéra Roberta Fica ve straně Smer-SD. Byl ve všech Ficových vládách...

Se samopalníky šli svrhnout komunisty. Proč největší Prokešův puč nevyšel

Premium Před 75 lety, v polovině května 1949, se měl odehrát vůbec nejvážnější ozbrojený pokus o svržení...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...