V zajetí ráje - Francouzská Polynesie

Přestože je to již spoustu let, co jsem s průvodcem Lonely planet v podpaždí podnikl cestu do samého středu Tichého oceánu, zanechaly ve mně ostrovy Francouzské Polynesie tak hluboký zážitek, že jej zatím žádná další místa neměla šanci vytlačit do pozadí.

Kapitola 1: Návrat v čase

Je neděle, dvacátého, sedíme s Vikym na posledním dvousedadle letadla ze Sydney směr Auckland a neustále zastavujeme kolem procházející stewardku, s prosbou o další dvě piva. Holky s Janem sedí někde vepředu. Sluncem nasvícené mraky pod námi vytváří téměř souvislou pokrývku, která připomíná obrovské zasněžené pohoří, propletené mohutnýma řekama, to v místech, kde se protrhává. Občas se dole v moři něco zableskne.

V Aucklandu máme kratší pauzu, neboť přesedáme do dalšího letadla AIR TAHITI NUI, které nás má dopravit do našeho cíle, do Papeete, hlavního města na ostrově Tahiti. Už při vstupu do letadla na nás dýchá exotická atmosféra. Tahitští stewardi mají na sobě nádherné modré kytičkované košile a všichni mají za uchem rozkvetlou rostlinu. Letadlo je zvláštně uspořádáno tak, že se v něm na první pohled zdá být více prostoru pro cestující. Sedadla mají vzorované potahy a na zdech visí Gauginovy obrazy.

Chvíli po startu začínají v uličkách procházet stewardi s tácky a všem cestujícím rozdávají malé bílé květy, které nádherně a velmi pronikavě voní. Tak trochu mi svým tvarem připomínají prvosenky. Na večeři dostáváme výborně zpracovanou rybu a tahitské pivo Hinano, kterým si s Vikym připíjíme na překročení datové hranice. Posouváme čas na hodinkách o 24 hodin nazpět, což znamená, že dnes máme opět teprve včera, tedy sobotu, devatenáctého. Vrátili jsme se do minulosti a jsme tak o den mladší.

Je 21:30 tahitského času, letiště hlásí 24°C a vysokou vlhkost. Kolíbeme se po schodech z letadla na přistávací dráhu a během pár sekund jsme všichni zcela propocení. Jdeme k hale, kde nás u vchodu hlasitě vítá stylově oblečená místní kapela a nádherné tahiťanky v dlouhých modrých šatech, které nám z košíků dávají za uši další kytičky. Všichni se usmívají od ucha k uchu. Procházíme dál, podávám celníkovi svůj pas a příletovou kartu, kde mi chybí místo pobytu. Chvíli si prohlíží můj pas - Česká republika mu očividně nic neříká. Na dotaz, kde máme ubytování, odpovídám, že chceme cestovat mezi ostrovy a že si ubytování zajistíme vždy až na místě. Nakonec za mne do karty vypisuje „guesthouses on Tahiti, Moorea, Bora-Bora..." a bez řečí nás pouští dál. Uděláme tři kroky brankou s nápisem Nic k proclení a jsme na Tahiti.

Celým prostorem letiště se line živá ostrovní hudba, kousek od nás je velký hlouček lidí, který pozoruje místní taneční soubor. Přidáváme se k divákům a hodinu se kocháme. Blíží se půlnoc, tak vyrážíme z letiště směrem k pláži hledat místo, kde by se dalo nerušeně přespat. Jakou jsme měli představu, těžko říct. Pochodujeme rychlou chůzí více než půl hodiny nočním městem mezi domy a ploty, bez šance dostat se k moři. Po cestě potkáváme skupinky místních obyvatel, tak se zkoušíme ptát, jak se dostat k moři, ovšem neumíme francouzsky a anglicky se tu očividně nedá domluvit.

Po chvíli narážíme na jednoho přiopilého chlápka, s kterým se rukama, nohama nějak dohodneme na směru k pláži a dokonce startuje svůj pickup a pobízí nás, abychom si vylezli na korbu, že nás tam odveze. S Vickym se ženeme k autu, holky nás však zastavují, že s opilým chlapem nikam nejedou. Šlapeme tedy dál asi 20 minut po silnici. Kolem nás projíždí policejní vůz, který se otáčí a bedlivě si nás prohlíží. Vzdáváme hledání pláže po tmě a vracíme se zpět k letišti. V hale je zhasnuto a klid, tak si na podlaze tiše rozděláváme karimatky a uleháme k spánku. Nejsme sami.

Kolem páté hodiny se hala rozsvěcuje a letiště se připravuje na provoz. Zaměstnanci kolem nás chodí potichu, nikdo nám nic neřekne. Přesto se už pod světlem nedá spát, tak se pomalu balíme a čekáme na rozednění. Jano kouká na hodinky, kde má opět dvacátého. Koukáme na letenky a smějeme se - za chvíli nám poletí letadlo na Tahiti.

Po rozednění vyrážíme z letiště do města, do prvního obchodu, pořídit nějaké potraviny na snídani. Všechno je tu ještě dražší než v Sydney, které patří mezi nejdražší města světa, ale počítali jsme ještě s vyššími cenami, takže nás to nepřekvapuje. Kupujeme pravé francouzské bagety, sýr, vodu - ta je tu opravdu drahá, lahev 1,25 L stojí 136 franků (tehdy to bylo v přepočtu asi 45 Kč).

Naskakujeme na Le Truck (místní hromadná doprava - něco mezi náklaďákem a malým autobusem a jedeme do centra Papeete. Na korbě je ze dřeva vyrobené zastřešení, lavice jsou dřevěné, dvě naproti sobě, podél boků auta. Cedulka udává počet 20 cestujících. Jedou s námi 3 místní, nás pět a dva Australané se surfovacími prkny a už se k nám nikdo další nevejde. Chlapík, který chtěl ještě přiskočit, to vzdává. Podle mě by se vešel :o). Klasické zastávky tu nejsou, řidič nám zastavuje, kde si řekneme a stejně tak nabírá i cestující v místech, kde na něj zamávají.

Ve městě kupujeme pohledy (nejlevnější za 75 franků) a přemýšlíme o zakoupení telefonní karty, abychom mohli obvolat nějaké ubytování, když v tom se nás jeden francouz anglicky ptá, jestli něco nepotřebujeme. Po krátkém rozhovoru zjišťujeme, že je majitelem jednoho guesthouse, 18 kilometrů za městem, kam chceme volat. Cena nás trochu zaskakuje, ale nakonec se domlouváme na jedné místnosti pro všechny za 2500 franků na osobu, včetně snídaně. Navíc nás do místa odveze zdarma. Všichni, i s batohy, jsme se namačkali do stařičkého maličkatého peugeota, bez pásů a téměř stokilometrovou rychlostí si to fičíme městem. Dopravní pravidla se tu asi moc nedodržují, což je ostatně vidět na potlučených autech. Snad žádné není bez oděrky. Většina lidí také jezdí na korbách dodávek a pickupů.

Opouštíme město po úzké silnici, po obou stranách lemované palmami, po levé straně se tyčí vysoké hory (zbytky sopečných kráterů), po pravé straně prosvítá mezi stromy Tichý oceán.....

Pokračování v přípravě...

Autor: Roman Hanáček | úterý 28.7.2009 8:05 | karma článku: 15,21 | přečteno: 1051x

Roman Hanáček

Konec demokracie. Je čas na novou revoluci....?....!

Včera, při jízdě hromadnou dopravou, jsem nechtěně vyslechl, jak si jedna starší paní stěžuje druhé, že ji opět nepřizpůsobiví skoro-sousedé okradli. Na dotaz, co na to policie, odpověděla, že tam ani nešla, že to stejně nemá cenu, protože s tím stejně nikdo nic neudělá a naopak, že má strach, aby se to potom náhodou neobrátilo proti ní.

30.7.2009 v 8:05 | Karma: 32,26 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Politika

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie II. pokračování

...Ubytování je velmi skromné, ale pro nás dostačující; v malém, otevřeném domku, kousek od silnice, za kterou je pláž. Odhazujeme batohy na postele a běžíme se podívat k moři. Čeká nás nádherně průsvitná azurová voda, relativně klidná, neboť je v dálce obehnána korálovým útesem. Nad námi se sklání kokosové palmy. Pláž je z černého písku, v kterém jsou velké kusy rozlámaných kamenných vyvřelin. Skáčeme do vody a hned u břehu pod hladinou si prohlížíme různobarevné korály.

29.7.2009 v 8:16 | Karma: 14,53 | Přečteno: 750x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (8.část - Zpět do civilizace )

....Je 7.00 ráno předposledního dne pochodu. Celou noc pršelo a tím pádem nám nic neuschlo. Boty, ani ponožky, ale snad už nám to na cestu akorát vyjde. Už se všichni těšíme do civilizace. Na čerstvé pečivo, na suché oblečení, na pořádnou sprchu.... Za nehty mám takovou vrstvu špíny, že bych z toho mohl vysypat květináč. Z vlasů mám jen chuchvalec drdů, jak se pod čepicí již druhý týden neustále potí. O stokrát propoceném těle nemluvím a o otlačených zádech také ne. V žádném případě toho však vůbec nelituji.

22.7.2009 v 15:31 | Karma: 12,50 | Přečteno: 712x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (7.část - Přechod ledovce)

.....Je další den ráno. Sluníčko svítilo celou noc, ještě teď vykukuje z mraků, ale větší část oblohy se zatahuje. Tak si říkáme, že jsme v noci ani neměli chodit spát a raději se přes noc opalovat, když bylo tak hezky. Vychutnáváme si na boso snídani před stanem, je pořád kolem deseti stupňů. Koukám na vytažené vložky z bot, které se působením vody a našlapaných kilometrů pomalu rozpadají. Použiji tedy alobalová víčka od paštik a lepící pásku k jejich zpevnění. Dvoje tlusté ponožky pak mají částečně změkčit, aby mě tolik netlačily zespodu do noh.

16.7.2009 v 10:21 | Karma: 15,38 | Přečteno: 841x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (6.část - Sobí údolí)

.....Ráno svítí místy sluníčko a skoro třetina oblohy je krásně světle modrá. Teplota se drží mezi 7 až 8 stupni, vítr téměř nefouká a vlhkost klesla na 57%, což je velice příjemné. Balíme věci a chystáme se přes údolí Semmeldalen do největšího údolí naší cesty Reindalen. Verča má však hned po ránu problém pokrčit koleno. Mast, ani ibuprofen moc nepomáhají. Odebírám z jejího batohu všechny těžší věci a snažím se je nacpat k sobě. Když nás vidí ostatní, jak přerozdělujeme batohy, někteří se nabídnou s pomocí. Hned od startu jsme však nejpomalejší a držíme se na konci skupiny.

13.7.2009 v 11:02 | Karma: 13,34 | Přečteno: 655x | Diskuse| Cestování

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...