Výprava na Špicberky (6.část - Sobí údolí)

.....Ráno svítí místy sluníčko a skoro třetina oblohy je krásně světle modrá. Teplota se drží mezi 7 až 8 stupni, vítr téměř nefouká a vlhkost klesla na 57%, což je velice příjemné. Balíme věci a chystáme se přes údolí Semmeldalen do největšího údolí naší cesty Reindalen. Verča má však hned po ránu problém pokrčit koleno. Mast, ani ibuprofen moc nepomáhají. Odebírám z jejího batohu všechny těžší věci a snažím se je nacpat k sobě. Když nás vidí ostatní, jak přerozdělujeme batohy, někteří se nabídnou s pomocí. Hned od startu jsme však nejpomalejší a držíme se na konci skupiny.

Když se nám po pár krocích všichni vzdalují, Laďa zastavuje a vrací se k nám pro Verčin batoh. Ten si připevní přes ten svůj a s poznámkou, že má konečně tu správnou zátěž, vyráží opět do čela skupiny. K Verči se přidává Tereza, takže si při chůzi povídají a jde se jim o něco lépe. Přesto se držíme jako poslední, já uzavírám skupinu za holkama, fotím krajinu za námi a okolo pobíhající soby. Dorážíme k zálivu Kolesbukta, kde se držíme na bocích, tak v půli svahu, neboť pod námi se sbíhají desítky vodních toků. Jde se docela blbě, každá noha v jiné výšce, sypká kamenitá půda se navíc drolí a po došlápnutí ujíždí pod nohama. Jsme s holkama přes kilometr pozadu za prvními, ale v přehledném terénu krásně vidíme všechny před sebou, jak se jeden za druhým trousí. Celá skupina se schází až na začátku údolí Reindalen, kde je obědová pauza.

Reindalen, česky zřejmě sobí údolí, působí opravdu úchvatným dojmem. Ve svém vyústění do zálivu měří na šířku odhadem okolo 8 kilometrů a jeho délka je pak několikanásobná. Při pochodu zde strávíme celkem 3 noci. Téměř celou dobu nás provází početná stáda sobů, údolí tak tedy dostává svému názvu. Cestu volíme blíže ke středu, po rovině, místy mírně stoupající. Podloží je většinou relativně suché, mírný štěrk v půdě. Občas je třeba skákat z drnu na drn mezi mokřinami. Někde je třeba brodit řeku, která plyne údolím ze strany na stranu a která je nad kolena hluboká. Celkově se však jde příjemně, asi nejlépe od začátku cesty. Bohužel už mám za těch pár dní ve vodě a sněhu rozbité boty. Vnitřní vložky se mi rozpadají a já mám ke konci dne pocit, že jdu na jehlách. Navíc mám natažené obě achilovky, takže večer, po více než osmi hodinách chůze, se těším jen na to až padnu do spacáku.

Další den pokračujeme údolím až k moréně Kokbreen. Zpočátku dne je ještě zataženo, ale kolem oběda se obloha protrhává a během několika minut mraky definitivně mizí a nám se opírá do zad sluníčko na čistě modré obloze. Teplota se zvyšuje a během odpoledne se přehupuje nad 10 stupňů Celsia. Verča se statečně drží, přestože stále nemůže s kolenem moc hýbat, jde svižněji zhruba v druhé třetině skupiny. Večer, před rozděláním tábora, brodíme na druhou stranu údolí přes několik širokých ramen řeky tekoucích vedle sebe, abychom se vyhnuli obrovské kamenné moréně, kterou natlačil ledovec téměř do poloviny údolí. Je to několik desítek metrů vysoká hromada obrovských i menších balvanů, kterou by bylo velmi těžké zdolat. Laďa prý na ní předloni ztratil dva dny.

Ještě před večeří vybíhám do půli kopce, asi 300 výškových metrů nad tábor, abych si mohl prohlédnout údolí z výšky. Teploměr se mezitím šplhá na neuvěřitelných 13°C. Lezu nahoru jen na boso v sandálkách, neboť boty se mi suší u stanu, je mi však příjemně. Asi v půli kopce narážím na místo, kde se drží na velké ploše docela hluboká vrstva sněhu a při pár krocích mne napadá myšlenka, vyšlapat tam do sněhu obří srdce, aby bylo vidět z tábora. Po pár minutách mě zebou prsty u nohou, ale nevzdávám to. Zabere mi to necelou půl hodinu s přestávkami, za to výsledek, srdce cca 30 x 30 metrů sklízí úspěch a obdiv. Ovšem jen u ženské poloviny osazenstva. Radost má samozřejmě Verča, pro kterou jsem ho vyšlapal. Mužská část se pak se mnou po zbytek večera nebaví, kvůli narážkám jejich poloviček, že by oni něco takového pro ně neudělali :o)

Pokračování - přechod ledovce, příště.....

Autor: Roman Hanáček | pondělí 13.7.2009 11:02 | karma článku: 13,34 | přečteno: 655x

Roman Hanáček

Konec demokracie. Je čas na novou revoluci....?....!

Včera, při jízdě hromadnou dopravou, jsem nechtěně vyslechl, jak si jedna starší paní stěžuje druhé, že ji opět nepřizpůsobiví skoro-sousedé okradli. Na dotaz, co na to policie, odpověděla, že tam ani nešla, že to stejně nemá cenu, protože s tím stejně nikdo nic neudělá a naopak, že má strach, aby se to potom náhodou neobrátilo proti ní.

30.7.2009 v 8:05 | Karma: 32,26 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Politika

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie II. pokračování

...Ubytování je velmi skromné, ale pro nás dostačující; v malém, otevřeném domku, kousek od silnice, za kterou je pláž. Odhazujeme batohy na postele a běžíme se podívat k moři. Čeká nás nádherně průsvitná azurová voda, relativně klidná, neboť je v dálce obehnána korálovým útesem. Nad námi se sklání kokosové palmy. Pláž je z černého písku, v kterém jsou velké kusy rozlámaných kamenných vyvřelin. Skáčeme do vody a hned u břehu pod hladinou si prohlížíme různobarevné korály.

29.7.2009 v 8:16 | Karma: 14,53 | Přečteno: 750x | Diskuse| Cestování

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie

Přestože je to již spoustu let, co jsem s průvodcem Lonely planet v podpaždí podnikl cestu do samého středu Tichého oceánu, zanechaly ve mně ostrovy Francouzské Polynesie tak hluboký zážitek, že jej zatím žádná další místa neměla šanci vytlačit do pozadí.

28.7.2009 v 8:05 | Karma: 15,21 | Přečteno: 1051x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (8.část - Zpět do civilizace )

....Je 7.00 ráno předposledního dne pochodu. Celou noc pršelo a tím pádem nám nic neuschlo. Boty, ani ponožky, ale snad už nám to na cestu akorát vyjde. Už se všichni těšíme do civilizace. Na čerstvé pečivo, na suché oblečení, na pořádnou sprchu.... Za nehty mám takovou vrstvu špíny, že bych z toho mohl vysypat květináč. Z vlasů mám jen chuchvalec drdů, jak se pod čepicí již druhý týden neustále potí. O stokrát propoceném těle nemluvím a o otlačených zádech také ne. V žádném případě toho však vůbec nelituji.

22.7.2009 v 15:31 | Karma: 12,50 | Přečteno: 712x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (7.část - Přechod ledovce)

.....Je další den ráno. Sluníčko svítilo celou noc, ještě teď vykukuje z mraků, ale větší část oblohy se zatahuje. Tak si říkáme, že jsme v noci ani neměli chodit spát a raději se přes noc opalovat, když bylo tak hezky. Vychutnáváme si na boso snídani před stanem, je pořád kolem deseti stupňů. Koukám na vytažené vložky z bot, které se působením vody a našlapaných kilometrů pomalu rozpadají. Použiji tedy alobalová víčka od paštik a lepící pásku k jejich zpevnění. Dvoje tlusté ponožky pak mají částečně změkčit, aby mě tolik netlačily zespodu do noh.

16.7.2009 v 10:21 | Karma: 15,38 | Přečteno: 841x | Diskuse| Cestování

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Povodně zpustošily západní Čechy. Zasahovaly vrtulníky, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  21:58

Části Česka o víkendu zasáhly bouřky provázené místy silným deštěm. Zejména na jihozápadě Čech...

Zaplavený jih Německa zasáhnou další lijáky. Řezno vyhlásilo stav katastrofy

3. června 2024  8:01,  aktualizováno  16:02

Jih Německa, který čelí záplavám, čelí dalším lijákům, varují meteorologové. Podle Německé...

Soudcům doplatíme šest krácených platů zpětně ve výplatě za červen, slíbil Blažek

3. června 2024  15:55

Soudci dostanou v návaznosti na nález Ústavního soudu z minulého týdne nové platové výměry od...

Nechtěla to hlásit, líčila matka, jejíž dcera viní nevlastního dědu z osahávání

3. června 2024  15:49

Výslechy příbuzných pokračovalo jednání u českobudějovického krajského soudu, který se zabývá...

Otevřená válka na největším soudu? Čelíme bossingu, stěžují si úředníci

3. června 2024  15:41

Z Městského soudu v Praze, který je největší v zemi, odchází stále víc zaměstnanců, a to nejen v...