Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lesk a bída města Lvova

Často říkám, že Lvov je nejkrásnější polské město. Jenom tak trochu zůstalo, po všech těch válkách a děleních Polska, v Sovětském Svazu, na dnešní Ukrajině. Po dvou letech jsme se tam rozhodli, opět na Nový rok, vrátit.

Téměř před třemi lety jsem, po návštěvě velikonočního Lvova, sepsal krátký článek: Lvov - neobjevený ráj evropských turistů. Předpokládal jsem, že ho stihne stejný osud, jako všechny ostatní články, protože nic není staršího, než včerejší noviny. Nicméně, z nějakého důvodu právě tento článek neupadl v zapomnění, a dodnes si zachovává čtenost. Proto jsem se rozhodl pro jeho pokračování.

Nebudu se zabývat památkami, jde mi spíš o několik praktických rad a postřehů z posledních dvou cest, tj. přelomů let 2015/16 a 2017/18.

Obě zimy vypadaly ve Lvově naprosto odlišně. Před dvěma lety nebyl sníh, ale město bylo pokryté ledem a dusil ho silný mráz. Chodili jsme od kavárny ke kavárně a často rozmrzali nad šálkem čaje. Letos byla situace jiná, kromě jednoho dne, kdy ráno napadl sníh, a pak postupně odtával, bylo pořád nad nulou a sněhem jsme se nebrodili, ani neklouzali a nepadali v zamrzlých ulicích.

Silvestrovské oslavy ve městě jsou bujaré, vánoční trhy fungují na plné obrátky, ale po půlnoci se moc nestřílí. Lidí v centru jsou mraky, ale hlavně místních a Poláků, zaslechli jsme jednou nebo dvakrát češtinu a slovenštinu, několikrát i angličtinu, ale velký zájem západních turistů se nekoná.

Ukrajinská hřivna se dál propadá, ale subjektivně jsme za poslední dva roky pocítili spíše zdražení. Pro našince je stále levně, trdelník na náměstí za 35 korun, ale už není tak levně, jak bývalo. Nebo spíše v centru pochopili, že si mohou za své služby účtovat více, než někde na periferii, kam turista nemá šanci dorazit. Místním ale není co závidět. Podle inzerátů v západních řetězcích rychlého občerstvení se mzda, na kterou lákají zřejmě studenty a jiné mladší ročníky, pohybuje na úrovni 5000 Kč čistého. Nedostatek financí se odráží téměř na všem - tramvajové tratě jsou ve špatném stavu, fasády domů, zejména mimo centrum, často chátrají. Šikovní lidi odcházejí na západ za lepším, mladí muži nezřídka na východ do války-neválky s Ruskem. A město stagnuje.

Naším lvovským hlavním cílem se staly únikové hry. Před dvěma lety jsme hráli čtyři, letos jsme měli v plánu stejný počet, ale nakonec jsme jich stihli hned šest. I tady se ceny zvýšily, ale pořád jsme na polovině oproti Praze. Jasně, všechno prodraží samotná cesta a nevyplatí se to... Celkem mile překvapí, že obsluha místností je schopná, byť ne na nějak vysoké komunikovat v angličtině. My Slovani si ještě poradíme, ale kdyby se sem vydal třeba Maďar nebo Němec ruštinou nepolíbený, anglicky se domluví. Bereme to jako výzvu, hrát hry v češtině by bylo moc jednoduché ;-), přidáváme si ke hře úroveň nejistoty, jestli se třeba nějaká nápověda neztratila v překladu.

Jak tedy do Lvova? Napříště možná vyzkoušíme leteckou dopravu, proslýchá se něco o lince Brno-Lvov. Uvidíme, jaká bude cenová politika. Prozatím existuje několik vlakových a autobusových spojení, my jsme ale při všech cestách volili auto. D1 je v zimě průjezdná, takže Praha, Brno, Ostrava, Katovice, Krakov a Tarnov, kde přespáváme, a na hranice jsou to pak už jen dvě hodinky. Za poslední dva roky Poláci dostavěli dálnici až na hraniční přechod, a kromě krátkého úseku z Katovic do Krakova (20 zlotých) se - minimálně zatím - nikde nic neplatí, i když dálnice na výběr mýta připravená je.

Po dálnici nejezdíme až na hranice (hraniční přechod Krakovec), ale sjíždíme na vedlejší "nedálniční" přechod Medyka/Šehyni, kde je parkoviště, a tam necháváme auto (10 zlotých na den). Přechod hranice obvykle trvá pěšky kolem půl hodinky směrem na Ukrajinu, hodinu směrem zpět. Letos se zadařilo, přecházeli jsme hned prvního ráno. A naprosto bez čekání. Při cestě z Ukrajiny je třeba dávat pozor na celní limity, Poláci jsou poměrně přísní. Autem dál nejezdíme jednak kvůli pojištění, a pak taky přejezd přechodu autem trvá obvykle hodiny.

Za přechodem čekají taxikáři, chtěli 100 zlotých, což nám přišlo dost, tak jsme jeli autobusem. Máme oba směry vyzkoušené autem i autobusem. Souboj nemá jasného vítěze. Ve čtyřech lidech je asi lepší auto (taxi, Uber, místní člověk), autobus může být dost nacpaný, špatně vytápěný, a jede dvě hodiny, zatímco auto jenom jednu. Autobus vyjde na cca 40 Kč, taxi na 600, ale autobus nás nečekaně vyhodil na okraji města, a zbytek jsme stejně, za 120 Kč, dojížděli taxíkem. Obvykle autobus jezdí až na vlakové nádraží. Po městě pak jezdí taxíky za cca 80 Kč (je celkem jedno, odkud a kam), s Uberem se můžete dostat i na půlku na stejných trasách. MHD je výrazně levnější (jedna jízda za dvě padesát), ale může se vám stát, že nějaká linka třeba nejezdí vůbec, jede jinudy, nebo dlouho čekáte. Mapy tramvajové sítě existují, u autobusů a maršrutek je to složitější a proto volíme raději jistější tramvaje.

Možnosti ubytování ve městě jsou velké, ale pokud se - jako na Nový rok - ve městě sejde turistů opravdu hodně, volných postelí rychle ubývá, a je třeba řešit ubytování s velkým předstihem. A možná si i pár dní před odjezdem přímo s hotelem ověřit, zda je vše v pořádku. Ať neskončíte, jako my, na internetu v mekáči sháněním ubytování na poslední chvíli.

Většina z nás měla letos možnost poprvé oslavit příchod nového roku v jiném časovém pásmu, tj. měli jsme rok 2018 a mohli volat domů, do minulosti, do roku 2017, kde již měli bublinky připravené, ale na otevření lahve se teprve chystali. Zajímavý zážitek.

Uvidíme, co dál. Lvov určitě stojí za návštěvu, ale táhne nás to dále. Jinam na Ukrajinu, případně do běloruského pohraničí, kde Lukašenko lehce uvolňuje opratě postsovětské uzavřenosti - do Brestu, nebo Hrodna.

 

Foto: Wikipedia

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 11.1.2018 8:11 | karma článku: 17,27 | přečteno: 1368x
  • Další články autora

Aleš Gill

První roadtrip elektrickým autem

Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.

21.5.2024 v 8:00 | Karma: 10,66 | Přečteno: 315x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 518x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 329x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3437x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný se musí omluvit Zemanovi. Za svými výroky si však nadále stojí

22. května 2024

Premium Na starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného se to v posledních dnech valí. Výkonná rada ODS bude...

Překvapivé oznámení. Volby budou už 4. července, oznámil britský premiér

22. května 2024  19:05

Britský premiér Rishi Sunak oznámil, že parlamentní volby v ostrovní zemi se uskuteční už 4....

Vláda schválila návrh na vznik nových sousedských dětských skupin

22. května 2024  6:06,  aktualizováno  18:36

Vláda schválila návrh ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky z KDU-ČSL, který počítá se...

V pankrácké věznici je kritický nedostatek dozorců. Chybí i jídlo pro vězně

22. května 2024  18:28

Ministerstvo spravedlnosti žádá vládu zhruba o 1,2 miliardy korun navíc pro Vězeňskou službu. V...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 246
  • Celková karma 14,60
  • Průměrná čtenost 1420x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky