Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kontrolní kontrola kontroly - část 2/2

Po tom, co jsme úspěšně neodletěli z Bamaka do Evropy (viz část 1/2), čekáme na letišti a vůbec netušíme, co bude dál. Chceme se hlavně vyspat. Všichni z letiště jsou pryč a my čekáme, až nám zřízenec pomůže sehnat odvoz.

Autobus nejede, tak čekáme. Rozhodli jsme se nechat za sebou lepší Afriku, a tak otáčíme lavičku tak, aby plnila svůj účel, tj. opěradlem k plotu. Rozkaz zněl jasně - dejte lavičku k plotu - a tak ji tam před lety umístili. Opěradlem do prostoru.

Nakonec nás uniformovaný zřízenec strčí někomu do třídvéřového auta, kam se úspěšně naskládáme a jedeme na hotel Olympe. Pomalu začíná ranní špička. V hotelu Olympe jsme po sedmé.

Je to celkem oáza uprostřed takového lepšího slumu. Bezpečnostní bariéry, slalom na příjezdové cestě. Po vstupu do hotelu padáme pod náporem klimatizace na kožené gauče. Jsou tady kolegové z další posádky, Poláci, dostali každý pokoj a čekají na snídani. Jdu na recepci. Volné pokoje zatím nejsou, ale dostanete snídani. Poláci nabízí, že se scuknou po dvou a alespoň jeden pokoj nám uvolní, najedou se ale objeví čtyři volné pokoje. Nechápeme, jak můžou v průběhu pěti minut pokoje nebýt a být současně, ale je to jedno. Házíme si tam věci, resp. to málo, co máme. Zavazadla nám nevydali. Tomáš má téměř vybitý tablet. Nic víc. Míra na tom není o moc líp. Já s Alešem máme alespoň nabíječky na telefon. Základní chyba, kdo to čtete, poučte se - nemáme náhradní prádlo. Nemáme zubní pastu a kartáček. 

Voláme na čísla, která jsme dostali od TAPu. Nula, buď neslyší, nebo nechce, nebo nerozumí, nebo neví, a tak jdeme na snídani. Žádná extrovka, žádný výběr. Jezte. Ale dobrý. Jdeme na pokoj znovu volat do TAPu. Konečně jsem rozchodil wifi, hledám číslo na TAP do Lisabonu. Volám. Poprvé v životě (když nepočítám místní hovory před snídaní) volám z hotelového telefonu. 21 minut. Měl jsem neuvěřitelné štěstí, narazil jsem na týpka, který a) chápe naši situaci, b) umí dobře anglicky a je mu rozumět, c) chce nám pomoci. Postupně diktuju čísla letenek, co s nima chceme udělat (posunout o 24 hodin), a dokonce nemá problém s tím nás přehodit z Mnichova na Vídeň. Tam je přece jenom víc spojů do Brna, Prahy a pro Budějovičáky i Lince s návaznou koňkou.

Koukáme na letenky v mailu a všechno sedí s tím, na čem jsme se domluvili s Lisabonem. Rozprcháváme se do ostatních pokojů, a máme tři hodiny každý po svém. Ikdyž předpokládám, že všichni to měli stejně. Sprcha a spát. Jenom já jsem si ještě zaskočil do slumu, přes lehký odpor ochranky hotelu, a v podstatě nelegálně, protože Mali už jsme oficiálně opustili, koupit zubní pastu. Už se hnusím sám sobě. Kartáčky na pokoji byly, ale čínská pasta byla zatvrdlá jako vteřinové lepidlo z roku 2000. Cesta mi ubrala 15 minut spánku, ale je mi líp. Jdu spát. 

Kolem poledne telefon. Recepce: "Lunch sir!. OK. Jdeme na oběd. Kuře, brambory, rýže, cosi, zelenina, cola. Spát. Telefon. Večeře. Už ani nevím. Prostě jídlo. U recepce je cedule, že zajatci této africké zlaté klece letící do Lisabonu o den později se mají ve 20:00 seřadit před hotelem k převozu do jiného zařízení (tedy snad na letiště). Balíme (tedy v podstatě nebalíme, protože nemáme co), zaplňujeme poslední čtyři místa v minibusu, a vracíme se na letiště.

Jdeme do venkovní kanceláře aerolinek informovat se, co pro nás vlastně udělali. Nic neví, máme počkat. Nevíme na co, a tak jdeme přes kontroly 1-3 viz minulý článek a čekáme na otevření check-inu. Stejně jako včera. Kontrola 4 a 5. Máme letenky, tedy palubní vstupenky alias palubáky. Hlášení z rozhlasu, že cestující včerejšího letu TAPu se mají dostavit do kanceláře TAPu. Asi jako že máme roztrhat palubáky, jít si vystát nějakou frontu, a dát si repete 1-5. Not really...

Kontrola 6 se od naší poslední návštěvy, tj. včerejška, modernizovala. Afrika se posouvá do 21. století každým dnem. Berou otisky prstů a fotku. Nic z toho tady včera nebylo. Místa na focení je ale tak málo, že si při něm musíme sundat ze zad batoh. Navíc je kamera tak nízko, že musíme jít do podřepu. Pecka.

Stala se nějaká procesní chyba, nebo zase modernizace, kontroly 7 a 8 byly sloučeny. A nebo si sedmička odskočila. Nevěřím, že by takto benevolentně měnili pravidla k vyššímu komfortu cestujících.

Kontroly 9 a 10, tj. rentgen a ruční rozborka-sborka zavazadel. Už nám není co vyhodit, leda snad tu zubní pastu. Procházíme bez úhony.

V odletové hale je zbytek posádek. Ti, co neodletěli včera jako my, a ti, co letí až dnes. Většinou nechápou, co tady chceme, kde jsme se tady (zase) vzali. Slováci Feldaři, Slováci Subaristi, Slovinci s modrou dodávkou "Drobižkem", Poláci s hasičským jeepem (tedy všichni už bez aut). Vykládáme několika jazyky v podstatě obsah minulého článku. Jsme čistí, ale ve špinavých hadrech. Sice jsme přes den spali, ale je zase po půlnoci. Jsme unavení. Naakumulovaná únava. Další tři dny budu dospávat každý den desetihodinovku. A letadlo z Lisabonu má zase zpoždění. Asi půl hodiny. Na přestup máme hodinu. Tak to bude sprint… Boarding začíná dřív, než začnou vystupovat první cestující z Lisabonu. Kontroly 11-13.

Nastupujeme do Airbusu 321, který by teoreticky měl pobrat dnešní a včerejší pasažéry. "Vitamuš cestuš směruš lisabuš". "Soráčuš spožděňuš. Safety demo, odlet. Chrrrr. Jídlo... Chrrr. Vůbec nevím, co jsme jedli. Pili. Nic. Asi mi to bylo šumák. Pokud jsem nespal, hypnotizoval jsem hodiny, a u toho usínal. Přistáváme. 40 minut do odletu. Taxi, otevřít dveře, ulička smrti, bágl hlava nehlava, výstup, schody, autobus. Odjezd. 30 minut. Jedem dlouho. Příjezd busu. 26 minut. Poslední zbytky sil nám kolují v žilách. Máme šanci stihnout přestup!?

Úprk. Běžíme, řveme u toho "Vienna" a letištní pohůnci ukazují směr vysílačkama. Po třech týdnech v autě neumíme běhat. OK, je fér říct, že prostě neumíme běhat nikdy. Chodby jsou nekonečné. 20 minut. Před deseti oficiálně zavřela naše brána.

Imigrační automat na vstupu do Schengenu. Každá vteřina, kdy se automat rozhoduje, jestli se můj ksicht shoduje s pasem, je dlouhá. Nejrychlejší security v životě. George Cloony ve filmu "Up In The Air" (česky: "Lítám v tom") byl hlemýžď. 22 minuty. Sprint, Klus, Cval, Běh. Dušnost. Rychlochůze. 18 minut. Gate. Nejsme tam sami. Řeší ještě kohosi. Oni můžou. My ne. Čekáme. Kamsi volají. "Pasažeruš pozďuš přestupuš afrikuš." Tisknou nové boarding pasy. 15 minut do odletu. Huruš. Tedy Hurá!

Jdeme dolů po schodech. Autobus. Nevraživé pohledy budoucích spolucestujících. Chápu. Na jejich místě bych mě taky zabil. Narvaný autobus. Očividně druhý. Zas to bude nacpané. Jedeme, přilepení na dveřích, tak i první v letadle. PRVNÍ V LETADLE. Tohle nebyl druhý autobus. Byl první. A poslední. Sedáme na svá místa, a pak se upgradujeme každý na svou trojku. Alespoň myslím. Přes nevraživý pohled letušky volám do Valmezu odvoz. Mozek, moje černá skříňka, vypovídá službu. Letíme. Někam. Je to jedno. Do civilizace. Snídaně. Něco. Je jedno co, ale na evropské vnitroschengenské poměry nadstandard.

Ve Vídni nás nečeká žádné překvapení. Bágly nepřijely, ale to se dalo čekat. Jdeme na ztracená zavazadla, vypisujeme formuláře. Nemáme s tím zkušenosti, jsme ve ztrátě zavazadel oba prvničky, ale jsme ve Vídni, a tak tady všechno šlape. Roman přijel, máme odvoz, nemusíme na nic čekat a přestupovat. Sice jsme ho volali hlavně kvůli těm čtyřem bágliskům, ale i tak dobré.

Teprve při pohledu z vlaku (obrázek níže) mi to dochází: Jsme doma! 

 

 

 

Autor: Aleš Gill | středa 15.5.2019 7:06 | karma článku: 15,27 | přečteno: 684x
  • Další články autora

Aleš Gill

Milión kilometrů

Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.

4.9.2024 v 8:06 | Karma: 13,12 | Přečteno: 329x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 18: Letiště na pláži

Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.

8.8.2024 v 8:08 | Karma: 15,87 | Přečteno: 289x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 17: Titanic na Jadranu

Možná jste byli 10x v Chorvatsku, na Istrii nebo v přímo Rovinji, a možná ani tak nevíte, že 10 kilometrů od místních podivných kamenitých pláží si na mořském dně hoví takový menší Titanic.

2.7.2024 v 8:22 | Karma: 17,21 | Přečteno: 378x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

První roadtrip elektrickým autem

Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.

21.5.2024 v 8:00 | Karma: 12,38 | Přečteno: 400x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 622x | Diskuse | Cestování
  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...

V Praze se srazily vlaky, zraněno 35 lidí. Strojvůdce byl opilý, druhý v zácviku

18. září 2024  7:59,  aktualizováno  14:33

V pražské Libni se ve středu ráno srazily dva osobní vlaky. To si vyžádalo 35 zraněných, nikdo však...

Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady

11. září 2024  11:26,  aktualizováno  13:32

Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....

Padesátiletá voda. V obci Frahelž se Lužnice dostala na úroveň extrémního ohrožení

19. září 2024  6:17,  aktualizováno  6:53

Sledujeme online Na měřicí stanici v obci Frahelž na Lužnici pod Rožmberkem se hladina řeky dostala nad čtvrtečním...

„Hezká, ale blbá.“ Žen je na kandidátkách málo, na sítích často čelí nadávkám

19. září 2024  6:43

Politika je doménou mužů. Potvrzují to i blížící se krajské a senátní volby. V Ústeckém kraji ženy...

Druhá polovina týdne přinese babí léto. Po víkendu bude opět pršet

19. září 2024  6:28

Přímý přenos Po velké vodě Česko čeká slunečná polovina druhého týdne. Ve čtvrtek se sice místy může ještě...

Podezřelé mosty. Policie podezírá manažery a pražské úředníky z korupce

19. září 2024

Premium Opravu Barrandovského mostu a stavbu nového Dvoreckého mostu v Praze, dohromady za více než dvě...

Čas pro sebe v centru ToWell: Soutěžíme o 5 poukazů v hodnotě 5 499 Kč
Čas pro sebe v centru ToWell: Soutěžíme o 5 poukazů v hodnotě 5 499 Kč

Toužíte po dokonalé pleti a chvíli relaxace? Zapojte se do naší soutěže a vyhrajte luxusní kosmetické ošetření v estetickém centru ToWell. Pět...

  • Počet článků 249
  • Celková karma 15,40
  • Průměrná čtenost 1419x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky