Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Island pro pokročilé - Západní fjordy

Kdo se na Island vypraví poprvé, pravděpodobně ho nejvíce láká tzv. Zlatý trojúhelník, případně zajímavosti podél okružní silnice č. 1. Západní fjordy ale jsou místem, které si určitě zaslouží návštěvu. Je totiž jiné.

Naše cesta na Západní Fjordy začíná v městečku Bú?ardalur, kam jsme unavení dorazili v minulém článku. Balíme stany a na cestu se vydáváme docela brzy, kolem půl sedmé. I tak jsme spali asi deset hodin a dohnali tak deficit z minulé noci, kdy jsme místo pohodlné karimatky zvolili nepohodlí výstupu na novou místní sopku.

Místní ani turisti ale, zdá se, ještě nevstali. Jedeme 75 minut, než potkáme první auto. Tohle se nám tedy nestalo snad ani na nekonečných pláních botswanského parku Chobe, kde je sice provoz téměř nulový, ale ne úplně žádný.

Zakládáme ranní rituál, který se s námi potáhne až do odjezdu: návštěvu termálního pramene. Ten dnešní je asi nejhezčí. Termální "vana" Hellulaug se nachází kousek před důležitou křižovatkou u samoty Flókalundur, na břehu moře. Je tu malé parkoviště, pár schodů, a bázenek s ideální teplotou 37-38°. Po studené noci (je kolem osmi stupňů, což je plus mínus autobus teplota, do které by měly fungovat naše spacáky) výborná věc. Navíc se super výhledem na moře.

Odbočujeme na silnici 62 a následně šotolinovou 612, až dojedeme na úplný konec ostrova. Nejzápadnější bod Islandu a tudíž nejzápadnější bod Evropy, útesy Látrabjarg. Prší, ale to nás nezastaví, jdeme fotit nějaké ty papuchalky, za kterými se sem jezdí. Je tu ale taky hromada jiných ptáků... nicméně papuchalci jsou exotičtí a tak vůbec neskutečně fotogeničtí.

Na Islandu jsou všechny přírodní památky - gejzíry, vodopády, útesy atp., zdarma. Pokud je ale něco umělé (termální koupaliště, muzeum), pak je ale obvykle cena nastřelená. Míjíme tak cestou muzea o dvou místnostech, kam je vstup třeba za tři stovky na naše. Nic moc poměr cena/výkon. U jednoho z nich jsou ale zaparkované dvě lodě a americké letadlo, tak alespoň fotka z venku.

Další zajímavost po cestě je první islandská kovová loď, která ztroskotala na konci "Patrikova fjordu" (Patreksfjör?ur), kde si spokojeně rezne. Tam je čas i na rychlý oběd a pak jedeme do města Patreksfjör?ur (první vesnice, kterou jsme projížděli, která si s trochou fantazie zaslouží označení město), dobíráme benzín, myjeme auto (benzínky N1 mají obvykle "vapku", tj. samoobslužnou myčku, zdarma) a jedeme dále podél pobřeží fjordů na sever.

Největším překvapením a za mě jedním topů cesty je soustava vodopádů Dynjandi. Máme celkem štěstí na počasí, protože je to jedno z těch míst na světě, kdy uděláte fotku, ujdete pět metrů, a chcete dělat další, protože se vám otevře ještě hezčí výhled. Prostě nádhera. Část trasy je upravená i pro vozíčkáře, kterým se Island čím dál více otevírá. Vyšší partie jsou lehce náročnější, ale dá se dojít až k nejvyššímu vodopádu. Ten sice není tak mohutný jako známé vodopády Gullfoss, Go?afoss, Selfoss nebo mnohé další, ale zato je prostě pěkný. Možná máme štěstí, že trochu zapršelo, ale na fotkách jiných cestovatelů to vypadá, že je hezký pořád.

Cesty tady na Západních fjordech jsou vesměs dobré, nicméně ne všechny úseky jsou obdařeny asfaltem. A zrovna tady kolem Dynjandi jsou ty neasfaltované úseky dlouhé, je jich nějak víc, a jede se po takové hliněné cestě, která, když je mokrá, nám na autě během chvíle vytvořila pořádnou čokoládovou polevu. Jinak to napsat nedovedu: takhle zaprasené auto jsem během půl hodiny ještě neměl. Míříme na sever, do metropole Západních Fjordů, Ísafjör?uru. Umýt auto. Znovu.

Do Ísafjör?uru vede jediný moderní úsek cesty, kompletně přestavěná silnice 60. V jižním úseku, nedaleko městečka ?ingeyri, je postavený nový most, zkracující cestu přes místní fjord, a pak projíždíme novým, v roce 2020 (na dálku po telefonu) otevřeným tunelem, který zkrátil objíždění jednoho poloostrova a tak Ísafjör?ur přiblížil k Reykjavíku o nezanedbatelných 27 kilometrů.

Zajímavější je ale tunel přímo nad městem Ísafjör?ur. Má tři konce (uprostřed je křižovatka, tzv. "téčko"). Větev vedoucí do města Ísafjör?ur je široká, dvoupruhová, ale větve na jih, odkud jsme přijeli, a na západ do městečka Su?ureyri, jsou ale jednopruhové, tj. cca 4 metry široké. Každých asi sto metrů je v tunelu rozšíření, míjecí místo (označené modrou značkou "M" - podobnou našemu parkovišti (P) nebo nemocnici (H)). Máme kliku, že máme přednost - míjecí místa jsou směrem na jih, tj. auta v protisměru - a není jich málo - nám uhýbají. 

Jsme tady zvyklí na docela dlouhé a úzké mosty určené pro jedno auto, ale takový tunel jsem ještě neviděl. Větev do Su?ureyri funguje stejně. Tunel je v našem směru jih-sever asi sedm kilometrů dlouhý, z toho něco přes čtyři kilometry jedete touhle hrou na kočku a myš. Nezkušení řidiči se často schovávají na M-parkoviště zbytečně brzy, protože nepoznají, jak je protijedoucí auto daleko. Na vymíjecí místa se taky vejdou asi jen tři nebo čtyři auta. Když jede v protisměru aut najednou víc, tak musíme zastavit my a počkat, až nás přes "emko" objedou. Je to prostě... technická památka a nic bych na tom neměnil.

V Ísafjör?uru dáváme autu zaslouženou vodní lázeň a to nám zbývá už jen hodinka a půl podle fjordů. Abych to trošku ilustroval, ježděním nahoru a dolů kolem fjordů nás hlavní cesta, dlouhá 135 kilometrů, přivede do kempu Reykjanes. Ten je od Ísafjör?uru vzdálený vzdušnou čarou pouhých 35 kilometrů.

Tam už nás čeká další nocleh. A ráno se kousek vracíme, věrni včera založené tradici, k dalšímu z termálních bazénků, které místní připravili. Tenhle je betonový, takový... nehezký... a navíc strašně teplý. Viděl bych to někde k padesáti stupňům. Na mě moc. Ale rozhodně jsme se po nejstudenější noci pořádně zahřáli.

Čeká nás sice dlouhý, ale ne úplně zajímavý přesun zpět do civilizace, na silnici č. 1, která nás dovede... ale to už si necháme na příště.

 

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 19.8.2021 8:54 | karma článku: 13,39 | přečteno: 468x
  • Další články autora

Aleš Gill

První roadtrip elektrickým autem

Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.

21.5.2024 v 8:00 | Karma: 11,69 | Přečteno: 347x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 575x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,64 | Přečteno: 564x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,09 | Přečteno: 330x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3437x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Zasáhnout Rusko tam, kde ho to bolí. Ukrajina utahuje smyčku kolem Krymu

1. června 2024  13:14

Sledujeme online Ukrajina stále více komplikuje ruskou snahu udržet se zuby nehty na anektovaném Krymu. Pokračuje v...

KOMENTÁŘ: Od holubice k jestřábovi. Z Macrona se stává vojenský stratég

1. června 2024

Premium Postihlo to i jiné francouzské prezidenty. Když jim začali salutovat armádní generálové, náhle...

VIDEO: Alkohol a grogy za volant nepatří. Policie zapojila do kampaně děti

1. června 2024  12:22

„V autě se vždycky pšipoutej“ nebo „Zpomal, kámo.“ To radí ti nejmenší řidičům na videu, které v...

Hasičská cisterna dostala smyk a havarovala, dva lidé se zranili

1. června 2024  12:13

V sobotu krátce po půl desáté dopoledne havarovala hasičská cisterna mezi obcemi Žulová a Vápenná...

  • Počet článků 246
  • Celková karma 14,86
  • Průměrná čtenost 1421x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky