Hadimrška

Na podzimním pražském autosalonu v roce 1931 představila kopřivnická automobilka malý osobní automobil TATRA 57. Přestože tenkrát vesele bujela světová hospodářská krize, našel si tento automobil cestu k zákazníkům a během pouhých tří měsíců po zahájení výroby se ho prodalo přes tisíc kusů. Oblibu mezi motoristy si získal díky své nadprůměrné spolehlivosti, jednoduché údržbě a nízkým provozním nákladům. Tento automobil dostal lidovou přezdívku Hadimrška podle filmu "To neznáte Hadimršku", otázkou ovšem zůstává proč.

Hadimrška se vyráběla ve třech základních, postupně modernizovaných, typech – Tatra 57, Tatra 57A a Tatra 57B – popsaných u fotografií níže. Aby byl výčet úplný, musíme ještě zmínit vojenský  typ 57K (K jako Kübelwagen), vycházející z béčka, a zkonstruovaný za okupace pro Wehrmacht.

Dvoudveřová čtyřmístná karoserie Hadimršky měla dřevěnou kostru z bukového nebo dubového dřeva, potaženou plechem. Benzínový čtyřdobý motor, vzduchem chlazený čtyřválec, byl umístěn vpředu. Hnací kola byla zadní. Převodovka má čtyři rychlostní stupně vpřed a jeden vzad.

 

Výroba hadimršek byla ukončena v roce 1949 a celkem bylo vyrobeno 26.540 kusů všech typů. Před válkou byla Hadimrška jedním z nejpopulárnějších osobních automobilů u nás.

 

Autor: Radek Folprecht | sobota 27.11.2010 16:32 | karma článku: 33,12 | přečteno: 17911x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59

Radek Folprecht

Zásadka

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17