Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

 

Pokusy o návrh aerodynamického vozu, tedy spíše jen aerodynamické karoserie, se objevily nedlouho po vzniku prvních prakticky použitelných automobilů. A tak již od přelomu 19. a 20. století vznikaly takto řešené experimentální stroje, většinou stavěné pro překonávání rychlostních rekordů. (rok 1899, vůz La Jamais Contente s elektrickým pohonem, pilot C. Janetzy, rychlost 105,878 km/h; rok 1906, vůz Stanley s parním pohonem, pilot F. Marriot, rychlost 205,447 km/h)

Po první světové válce začala být práce návrhářů aerodynamiky podložena výpočty, přičemž se využívaly i aerodynamické tunely. Průkopníkem byl Paul Jaray, vídeňský rodák s maďarsko-židovskými kořeny. Výsledky svého snažení si chránil mnoha patenty. Ve dvacátých letech začaly téměř všechny evropské automobilky koketovat s myšlenkou konstrukce proudnicových vozů a přitom využívaly výsledky výzkumů Jaraye. Jaray jim sám mnohdy karoserie přímo navrhoval. Konečným výsledkem zmíněných snah byly vesměs pouze prototypy či funkční vzorky, někdy jen zmenšené modely.

Pak přišla léta třicátá a v tomto desetiletí vzniklo několik prodejně úspěšných aerodynamických automobilů. Ne všechny návrhy však tohoto úspěchu dosáhly. A nyní se již konečně dostáváme do Prostějova.

Wikov

Prostějovská firma Wikov, vyrábějící především zemědělské stroje, měla svého času i automobilové oddělení. S výrobním programem v tomto oboru se můžete seznámit zde: Historie automobilů Wikov.

V roce 1931, na podzimním pražském autosalonu, představila prostějovská firma Wikov automobil futuristických tvarů, který mohl vylekat nejednoho konzervativního automobilistu. Na druhou stranu se našli i zvědavci, kteří vystavený vůz zkoumali navenek se stoickým klidem a horečně přemítali o věcech budoucích. Do druhé skupiny patřili i pánové Ledwinka a Porsche.

Tím vozem, který budil tolik pozdvižení, byl Wikov 35 "Kapka". Jak již označení napovídá, jako základ posloužil tehdy vyráběný typ 35. Přesněji řečeno na běžný podvozek pětatřicítky posadili prostějovští aerodynamickou karoserii. Z toho je zřejmé, že vůz nebyl řešen aerodynamicky důsledně. Zatímco vzduch kolem karoserie byl nucen proudit laminárně, tak pod vozidlem si tento dělal doslova psí kusy.

Wikov 35 "Kapka" byl nabízen k prodeji veřejnosti. Příliš se však neujal, byly vyrobeny pravděpodobně pouze tři kusy  (někdy se uvádí až 5).  Titul prvního sériového aerodynamického vozu si tak mohla vychutnat o pár let později Tatra 77, která měla navíc aerodynamiku vyřešenou po všech stránkách (nejen "hladký" spodek vozu, ale třeba i takové detaily jako zapuštěné kliky dveří).

Důvodem neúspěchu "Kapky" bylo pravděpodobně kromě "divokého" vzezření také nevýrazné zvýšení maximální rychlosti oproti standardním Wikovům 35 (o 5 km/h), ani spotřeba se výrazněji nesnížila. A tomu se nelze snad ani divit, aerodynamická karosérie pětatřicítky byla těžší než ta její "obyčejná".

Prodejní cena "Kapky" byla 75.000 Kč. Pro porovnání se tehdy lidové vozy prodávaly v cenovém rozpětí asi 17.000 Kč (malá Aera 10 HP) až 25.000 Kč (hadimršky Tatra 57). K extrémům  patřila  luxusní Tatra 80 za téměř 200.000 Kč.  Do zmiňované hodnoty 75.000 Kč jste pak i s rezervou u nás pořídili většinu slušných a dostatečně luxusních aut.

Kromě "Kapky" měl vůz také přezdívky "Krasin" (dle sovětského ledoborce) a "Kapucín". Což se dé považovat za takový pěkný rekord, kdy počet přezdívek byl stejný jako počet celkově vyrobených kusů daného typu.

Technický popis: Dvoudveřový čtyřmístný vůz s uzavřenou aerodynamickou karosérií, s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Motor byl vodou chlazený řadový čtyřválec OHC o objemu 1743 ccm, maximální výkon 35 k. Převodovka byla třístupňová. Maximální rychlost 105 km/h.

 

 

 

 

 

Autor: Radek Folprecht | sobota 11.7.2015 21:00 | karma článku: 25,92 | přečteno: 3623x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59 | Přečteno: 4912x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14 | Přečteno: 1001x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /

21.4.2015 v 18:59 | Karma: 26,65 | Přečteno: 3426x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

/ zříceniny České republiky

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17 | Přečteno: 765x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...

5.3.2015 v 18:30 | Karma: 21,10 | Přečteno: 743x | Diskuse | Fotoblogy
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?

Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4260x