Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /
Tatra 148 S1

Triáda legendárních tatrovek s motorem před kabinou řidiče začínala typem Tatra 111, pokračovala Tatrou 138 a vyvrcholila Tatrou 148. Pravda, i dnes mají jmenované svoji nástupkyni, zatím však Sibiř nedobyla, též šíře zvládaných úkolů byla už zadáním projektu oproti předchůdkyním pouze parciální, proto si ji k legendám řadit nedovolíme.

Tatra 148 byla vyráběna v řadě modifikací, na zobrazených fotografiích se však budeme věnovat pouze jedné, a to pravděpodobně z jednoho prozaického důvodu té nejznámější. S velkou plastovou hračkou v její podobě si totiž na Husákových pískovištích hrály houfy Husákových dětí (a nedávno, po mnoha letech, se tato hračka s velkým úspěchem opět objevila). Jedná se o jednostranný sklápěč Tatra 148 S1.

Prototypy Tatry 148 byly představeny na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1968. V následujících letech opouštěly továrnu  vozy ověřovací série. Na základě zkušeností z jejich provozu se připravovala velkosériová výroba. Ta se naplno rozeběhla v roce 1972, kdy byla zároveň ukončena výroba Tatry 138, a běžela plných deset let. Celkem se vyrobilo téměř 114  tisíc  Tater 148 všech možných i nemožných modifikací a  z tohoto úctyhodného počtu jich bylo asi 20 tisíc jednostranných sklápěčů Tatra 148 S1. Korba s mohutným ochranným převisem nad kabinou se montovala ve slovenských Bánovcích nad Bebravou na podvozky dodané z Kopřivnice.

Tatra 148, strohý technický popis: Nákladní automobil vyráběný v mnoha civilních i vojenských verzích pro plnění širokého rozsahu úkolů. Podvozek je klasické tatrovácké koncepce s centrální ocelovou rourou, konfigurace náprav 6x6 (vzácně 4x4 u asi dvou variant tahačů návěsů), pohon zajišťuje vzduchem chlazený dieselový osmiválec. 

Tatra 148 S1

 

Tatra 148 S1, vzadu je jedna z hasičských variant Tatry 138.

 

Tatra 148 S1, vpředu vidíte pro porovnání žlutomodrý třístranný sklápěč Tatra 148 S3.

 

Tatra 148 S1

Ještě poznámka na závěr: modrý a žlutomodrý vůz na fotografiích jsou vyrobeny po modernizaci (začátek sériové výroby medernizovaných 148: leden 1979) a značily se Tatra 2-148. Došlo především k úpravám na motoru, podvozku a kabině. Na první pohled poznáte ty modernizované podle masky kapoty, kdy otvory vstupu vzduchu nejsou protaženy až do jejich krajů, a podle bočních blinkrů, které mají vodorovnou orientaci.

Autor: Radek Folprecht | úterý 21.4.2015 18:59 | karma článku: 26,65 | přečteno: 3459x

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Další články autora

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 3633x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59 | Přečteno: 4919x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14 | Přečteno: 1004x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

/ zříceniny České republiky

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17 | Přečteno: 771x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...

5.3.2015 v 18:30 | Karma: 21,10 | Přečteno: 747x | Diskuse | Fotoblogy

Nejčtenější

Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.

8. května 2025  18:45,  aktualizováno  19:54

Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...

Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu

8. května 2025  13:53

Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...

Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu

9. května 2025  18:35,  aktualizováno  10.5 13:09

Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...

Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy

9. května 2025  12:08

Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....

Soud poslal do vězení starostu Řeporyjí Novotného, porušil podmínku

7. května 2025  14:42,  aktualizováno  21:42

Soud poslal na tři měsíce do vězení starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného (ODS). Na návrh...

Putin se bojí, neúčast v Istanbulu svědčí o jeho zbabělosti, prohlásil Lipavský

15. května 2025  9:35,  aktualizováno  12:28

Sledujeme online Neúčast ruského prezidenta Vladimira Putina na přímých jednáních s Ukrajinci v Istanbulu, kam...

Kauza krajské zakázky na software. Soud poslal oba stíhané do vazby

15. května 2025  10:35,  aktualizováno  12:26

Kvůli možnému ovlivňování svědků rozhodl plzeňský soud o vazbě na oba stíhané v souvislosti s...

Vzali mě na střední? 160 tisíc uchazečů se dozvídá výsledky přijímaček

15. května 2025,  aktualizováno  12:23

Po měsíci čekání se dnes téměř 160 tisíc uchazečů o studium na středních školách či víceletých...

Na střední školy se v prvním kole dostalo přes 90 procent uchazečů, řekl ministr Bek

15. května 2025,  aktualizováno  12:08

Uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia se dozvídají, zda a na jakou školu se dostali už v...

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 3210x
 
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.