Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /
Tatra 148 S1

Triáda legendárních tatrovek s motorem před kabinou řidiče začínala typem Tatra 111, pokračovala Tatrou 138 a vyvrcholila Tatrou 148. Pravda, i dnes mají jmenované svoji nástupkyni, zatím však Sibiř nedobyla, též šíře zvládaných úkolů byla už zadáním projektu oproti předchůdkyním pouze parciální, proto si ji k legendám řadit nedovolíme.

Tatra 148 byla vyráběna v řadě modifikací, na zobrazených fotografiích se však budeme věnovat pouze jedné, a to pravděpodobně z jednoho prozaického důvodu té nejznámější. S velkou plastovou hračkou v její podobě si totiž na Husákových pískovištích hrály houfy Husákových dětí (a nedávno, po mnoha letech, se tato hračka s velkým úspěchem opět objevila). Jedná se o jednostranný sklápěč Tatra 148 S1.

Prototypy Tatry 148 byly představeny na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1968. V následujících letech opouštěly továrnu  vozy ověřovací série. Na základě zkušeností z jejich provozu se připravovala velkosériová výroba. Ta se naplno rozeběhla v roce 1972, kdy byla zároveň ukončena výroba Tatry 138, a běžela plných deset let. Celkem se vyrobilo téměř 114  tisíc  Tater 148 všech možných i nemožných modifikací a  z tohoto úctyhodného počtu jich bylo asi 20 tisíc jednostranných sklápěčů Tatra 148 S1. Korba s mohutným ochranným převisem nad kabinou se montovala ve slovenských Bánovcích nad Bebravou na podvozky dodané z Kopřivnice.

Tatra 148, strohý technický popis: Nákladní automobil vyráběný v mnoha civilních i vojenských verzích pro plnění širokého rozsahu úkolů. Podvozek je klasické tatrovácké koncepce s centrální ocelovou rourou, konfigurace náprav 6x6 (vzácně 4x4 u asi dvou variant tahačů návěsů), pohon zajišťuje vzduchem chlazený dieselový osmiválec. 

Tatra 148 S1

 

Tatra 148 S1, vzadu je jedna z hasičských variant Tatry 138.

 

Tatra 148 S1, vpředu vidíte pro porovnání žlutomodrý třístranný sklápěč Tatra 148 S3.

 

Tatra 148 S1

Ještě poznámka na závěr: modrý a žlutomodrý vůz na fotografiích jsou vyrobeny po modernizaci (začátek sériové výroby medernizovaných 148: leden 1979) a značily se Tatra 2-148. Došlo především k úpravám na motoru, podvozku a kabině. Na první pohled poznáte ty modernizované podle masky kapoty, kdy otvory vstupu vzduchu nejsou protaženy až do jejich krajů, a podle bočních blinkrů, které mají vodorovnou orientaci.

Autor: Radek Folprecht | úterý 21.4.2015 18:59 | karma článku: 26,65 | přečteno: 3426x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 3623x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59 | Přečteno: 4912x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14 | Přečteno: 1001x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

/ zříceniny České republiky

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17 | Přečteno: 765x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...

5.3.2015 v 18:30 | Karma: 21,10 | Přečteno: 743x | Diskuse | Fotoblogy
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4260x