Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nejznámější Tatra stále žije!

/ Jednostranný sklápěč Tatra 148 ve fotografii /
Tatra 148 S1

Triáda legendárních tatrovek s motorem před kabinou řidiče začínala typem Tatra 111, pokračovala Tatrou 138 a vyvrcholila Tatrou 148. Pravda, i dnes mají jmenované svoji nástupkyni, zatím však Sibiř nedobyla, též šíře zvládaných úkolů byla už zadáním projektu oproti předchůdkyním pouze parciální, proto si ji k legendám řadit nedovolíme.

Tatra 148 byla vyráběna v řadě modifikací, na zobrazených fotografiích se však budeme věnovat pouze jedné, a to pravděpodobně z jednoho prozaického důvodu té nejznámější. S velkou plastovou hračkou v její podobě si totiž na Husákových pískovištích hrály houfy Husákových dětí (a nedávno, po mnoha letech, se tato hračka s velkým úspěchem opět objevila). Jedná se o jednostranný sklápěč Tatra 148 S1.

Prototypy Tatry 148 byly představeny na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v roce 1968. V následujících letech opouštěly továrnu  vozy ověřovací série. Na základě zkušeností z jejich provozu se připravovala velkosériová výroba. Ta se naplno rozeběhla v roce 1972, kdy byla zároveň ukončena výroba Tatry 138, a běžela plných deset let. Celkem se vyrobilo téměř 114  tisíc  Tater 148 všech možných i nemožných modifikací a  z tohoto úctyhodného počtu jich bylo asi 20 tisíc jednostranných sklápěčů Tatra 148 S1. Korba s mohutným ochranným převisem nad kabinou se montovala ve slovenských Bánovcích nad Bebravou na podvozky dodané z Kopřivnice.

Tatra 148, strohý technický popis: Nákladní automobil vyráběný v mnoha civilních i vojenských verzích pro plnění širokého rozsahu úkolů. Podvozek je klasické tatrovácké koncepce s centrální ocelovou rourou, konfigurace náprav 6x6 (vzácně 4x4 u asi dvou variant tahačů návěsů), pohon zajišťuje vzduchem chlazený dieselový osmiválec. 

Tatra 148 S1

 

Tatra 148 S1, vzadu je jedna z hasičských variant Tatry 138.

 

Tatra 148 S1, vpředu vidíte pro porovnání žlutomodrý třístranný sklápěč Tatra 148 S3.

 

Tatra 148 S1

Ještě poznámka na závěr: modrý a žlutomodrý vůz na fotografiích jsou vyrobeny po modernizaci (začátek sériové výroby medernizovaných 148: leden 1979) a značily se Tatra 2-148. Došlo především k úpravám na motoru, podvozku a kabině. Na první pohled poznáte ty modernizované podle masky kapoty, kdy otvory vstupu vzduchu nejsou protaženy až do jejich krajů, a podle bočních blinkrů, které mají vodorovnou orientaci.

Autor: Radek Folprecht | úterý 21.4.2015 18:59 | karma článku: 26,65 | přečteno: 3454x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.

11.7.2015 v 21:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 3632x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59 | Přečteno: 4916x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14 | Přečteno: 1004x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

/ zříceniny České republiky

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17 | Přečteno: 767x | Diskuse | Fotoblogy

Radek Folprecht

OBRAZEM: Ford model T - automobil, který změnil historii

Ford model T byl první velkosériově vyráběný automobil na světě. V letech 1908 až 1927 jich bylo vyrobeno přes 15 milionů kusů a proslavil se tím, že postavil Ameriku na kola a stál tak na počátku změny životního stylu obyvatelstva. Jestli lze tuto zásluhu hodnotit vyloženě kladně, není tak jednoznačné, jak by se mohlo na první pohled zdát...

5.3.2015 v 18:30 | Karma: 21,10 | Přečteno: 747x | Diskuse | Fotoblogy

Nejčtenější

Ohnivé peklo v lyžařském centru. Lidé skákali z oken, mrtvých je přes sedmdesát

21. ledna 2025  7:19,  aktualizováno  20:21

Při nočním požáru v tureckém lyžařském středisku Kartalkaya zemřelo nejméně 76 lidí a 51 utrpělo...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

24. ledna 2025  12:05,  aktualizováno  12:19

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí...

Havárie historické bojové techniky na jihu Čech: dva mrtví, osm zraněných

18. ledna 2025  16:06,  aktualizováno  19:27

Při ukázkách historické bojové techniky u Horního Dvořiště na jihu Čech došlo k tragické nehodě....

Zelenskyj si řekl o 200 tisíc evropských vojáků. Britové jsou pro

22. ledna 2025  12:19

Jen co v Bílém domě usedl Donald Trump, vyzval Volodymyr Zelenskyj evropské státy, aby převzaly...

Žádná pomoc hořící Kalifornii a hrozba Bidenovi. Trump v rozhovoru překvapil

23. ledna 2025  10:03

Donald Trump poskytl v noci na čtvrtek první rozhovor po návratu do Bílého domu. V rozpravě s...

Obří sněhové sochy dohlížejí na lyžaře v Kopřivné. Tradice začala za covidu

25. ledna 2025  10:27

Obrovský dinosaurus, krokodýl v nadživotní velikosti či majestátní nosorožec dohlíží v těchto dnech...

GLOSA: Nemám ráda nemocniční seriály. Teď jsem ale jednomu propadla

25. ledna 2025

Příliš neholduji seriálům z nemocničního prostředí. Když pominu postavu doktora Draka Ramoraye...

Děláte z drogové války frašku! Muzikál sbírá ceny, v Mexiku ho svorně nenávidí

25. ledna 2025  9:54

Muzikál Emilia Pérez, který je zasazený do prostředí mexických drogových kartelů, se v posledních...

Fenomén passport bro: západní ženy jsou náročné, v Kolumbii najdete poslušnou

25. ledna 2025  9:31

Muži ze Spojených států a Evropy si nemůžou vynachválit kolumbijské město Medellín, které se pro ně...

  • Počet článků 65
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4297x