Avia BH-1 (+fotoblog)

/ Kapitoly z historie československého letectví /                                 

V srpnu roku 1919 založili Pavel Beneš a Václav Malý společnost na výrobu letadel, kterou nazvali AVIA. Brzy nato se k nim přidali Miroslav Hajn a Jaroslav František Koch (pozdější významný konstruktér motocyklů). Ing. P. Beneš a ing. M. Hajn byli letečtí konstruktéři, J. F. Koch měl na starosti přípravu a ladění motorů a V. Malý byl obchodníkem. Společnost sídlila v Praze  Vysočanech v bývalém cukrovaru a zpočátku zaměstnávala pět truhlářů a tři zámečníky.

První letadlo vyrobené touto společností byla Avia BH-1 exp. (exp.=experimental, pilot B. Munzar, zřejmě veselá kopa, mu dal později přezdívku exprevít), postaven byl pouze pokusný prototyp. BH-1 byla zalétána krátce před První mezinárodní leteckou výstavou v Praze, která se konala koncem října 1920 v Průmyslovém paláci. Na výstavě budila svou konstrukcí (dolnoplošník s tlustým profilem křídla) zaslouženou pozornost leteckých odborníků a prezident T. G. Masaryk obdaroval společnost Avia grantem 100 tis. Kč na podporu dalšího rozvoje mladé firmy. Jedinou slabinou letadla byl starý, již značně opotřebovaný motor z války, řadový čtyřválec Austro-Daimler o výkonu pouhých 30 až 35 k. Proto ani nemohl být využíván přední prostor pro cestujícího.

Kvůli zvýšení letových výkonů bylo letadlo na jaře 1921 přestavěno. Přestavba spočívala hlavně v instalaci výkonnějšího motoru. Byl jím francouzský rotační sedmiválec Gnôme Omega. I když také nebyl nejnovější, dával výkon alespoň 44-48 k, což bylo dostačující a BH-1 mohla létat s dvoučlennou posádkou. Letadlo bylo přejmenováno na Avia BH-1.bis. V září 1921 se s ní pilot B. Munzar úspěšně zúčastnil 1. národního leteckého mítinku, na kterém vyhrál, po přepočítání výkonů, okružní let republikou na trati Praha - Olomouc - Nitra - Vajnory - Olomouc - Praha.

V roce 1922 byl letoun během vojenského cvičení poškozen při nouzovém přistání a následně zrušen.

Na pokrokovou BH-1 navazovala celá řada dalších Avií konstruktérů Beneše a Hajna: BH-3, BH-5, BH-9, BH-10, BH-11.

Replika letadla Avia BH-1 

Repliku postavil Marcel Sezemský, který letoun také vlastní a při různých leteckých dnech či jiných příležitostech pilotuje. Pan Sezemský je členem neziskové organizace "Historická letka republiky Československé".

Replika představuje původní verzi s řadovým motorem a je postavena v měřítku 1:1. Oproti originálu má jiný motor (Walter Mikron), dvojí řízení a bohatší přístrojové vybavení. Je registrována v kategorii ultralehkých letadel pod imatrikulační značkou OK-GUU 25.

 

 

Avia BH-1 na mladoboleslavském letišti. Na trupu je namalován tehdejší tovární znak Avia.

 

Původní letoun měl jen jedno řízení, pilot seděl vzadu, vpředu bylo místo pro cestujícího. Replika má řízení dvojí, ale vpředu jen jako nouzové.

 

Při čelním pohledu vynikne "tlusté" křídlo, v místě uchycení vzpěr je profil nejtlustší.

 

Při tomto pohledu je vidět, kudy proudí vzduch za chladičem.

 

Průlet nad letištěm.

 

Pojíždění po přistání.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Radek Folprecht | úterý 19.1.2010 12:20 | karma článku: 22,95 | přečteno: 4956x
  • Další články autora

Radek Folprecht

Zapomenuté automobily Wikov

26.6.2015 v 6:00 | Karma: 33,59

Radek Folprecht

Zásadka

21.5.2015 v 19:30 | Karma: 18,14

Radek Folprecht

Hrádek nad Zámostím

8.4.2015 v 17:56 | Karma: 18,17