Avia BH-1 (+fotoblog)
V srpnu roku 1919 založili Pavel Beneš a Václav Malý společnost na výrobu letadel, kterou nazvali AVIA. Brzy nato se k nim přidali Miroslav Hajn a Jaroslav František Koch (pozdější významný konstruktér motocyklů). Ing. P. Beneš a ing. M. Hajn byli letečtí konstruktéři, J. F. Koch měl na starosti přípravu a ladění motorů a V. Malý byl obchodníkem. Společnost sídlila v Praze Vysočanech v bývalém cukrovaru a zpočátku zaměstnávala pět truhlářů a tři zámečníky.
První letadlo vyrobené touto společností byla Avia BH-1 exp. (exp.=experimental, pilot B. Munzar, zřejmě veselá kopa, mu dal později přezdívku exprevít), postaven byl pouze pokusný prototyp. BH-1 byla zalétána krátce před První mezinárodní leteckou výstavou v Praze, která se konala koncem října 1920 v Průmyslovém paláci. Na výstavě budila svou konstrukcí (dolnoplošník s tlustým profilem křídla) zaslouženou pozornost leteckých odborníků a prezident T. G. Masaryk obdaroval společnost Avia grantem 100 tis. Kč na podporu dalšího rozvoje mladé firmy. Jedinou slabinou letadla byl starý, již značně opotřebovaný motor z války, řadový čtyřválec Austro-Daimler o výkonu pouhých 30 až 35 k. Proto ani nemohl být využíván přední prostor pro cestujícího.
Kvůli zvýšení letových výkonů bylo letadlo na jaře 1921 přestavěno. Přestavba spočívala hlavně v instalaci výkonnějšího motoru. Byl jím francouzský rotační sedmiválec Gnôme Omega. I když také nebyl nejnovější, dával výkon alespoň 44-48 k, což bylo dostačující a BH-1 mohla létat s dvoučlennou posádkou. Letadlo bylo přejmenováno na Avia BH-1.bis. V září 1921 se s ní pilot B. Munzar úspěšně zúčastnil 1. národního leteckého mítinku, na kterém vyhrál, po přepočítání výkonů, okružní let republikou na trati Praha - Olomouc - Nitra - Vajnory - Olomouc - Praha.
V roce 1922 byl letoun během vojenského cvičení poškozen při nouzovém přistání a následně zrušen.
Na pokrokovou BH-1 navazovala celá řada dalších Avií konstruktérů Beneše a Hajna: BH-3, BH-5, BH-9, BH-10, BH-11.
Replika letadla Avia BH-1
Repliku postavil Marcel Sezemský, který letoun také vlastní a při různých leteckých dnech či jiných příležitostech pilotuje. Pan Sezemský je členem neziskové organizace "Historická letka republiky Československé".
Replika představuje původní verzi s řadovým motorem a je postavena v měřítku 1:1. Oproti originálu má jiný motor (Walter Mikron), dvojí řízení a bohatší přístrojové vybavení. Je registrována v kategorii ultralehkých letadel pod imatrikulační značkou OK-GUU 25.
Avia BH-1 na mladoboleslavském letišti. Na trupu je namalován tehdejší tovární znak Avia.
Původní letoun měl jen jedno řízení, pilot seděl vzadu, vpředu bylo místo pro cestujícího. Replika má řízení dvojí, ale vpředu jen jako nouzové.
Při čelním pohledu vynikne "tlusté" křídlo, v místě uchycení vzpěr je profil nejtlustší.
Při tomto pohledu je vidět, kudy proudí vzduch za chladičem.
Průlet nad letištěm.
Pojíždění po přistání.
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu
První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Zapomenuté automobily Wikov
Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.
Radek Folprecht
Zásadka
/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severu Íránu v neděli havaroval vrtulník s íránským prezidentem Ebrahímem Raísím, jehož stav je...
V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje
Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...
Obrat. Neučte už sporné teorie o 72 pohlavích, instruuje britská vláda školy
Britská vláda představila nové pokyny pro sexuální výchovu. Vyzývá v nich školy, aby přestaly učit...
Armáda pošle miliardy „do luftu“. Kbely dostanou novou věž a dopravní letadla
Armádní letectvo získá o téměř devatenáct miliard korun víc pro následující čtyři roky, než bylo...
- Počet článků 81
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 10930x
Články publikované na Technet.cz a auto.idnes.cz