Avia BH-1 (+fotoblog)
V srpnu roku 1919 založili Pavel Beneš a Václav Malý společnost na výrobu letadel, kterou nazvali AVIA. Brzy nato se k nim přidali Miroslav Hajn a Jaroslav František Koch (pozdější významný konstruktér motocyklů). Ing. P. Beneš a ing. M. Hajn byli letečtí konstruktéři, J. F. Koch měl na starosti přípravu a ladění motorů a V. Malý byl obchodníkem. Společnost sídlila v Praze Vysočanech v bývalém cukrovaru a zpočátku zaměstnávala pět truhlářů a tři zámečníky.
První letadlo vyrobené touto společností byla Avia BH-1 exp. (exp.=experimental, pilot B. Munzar, zřejmě veselá kopa, mu dal později přezdívku exprevít), postaven byl pouze pokusný prototyp. BH-1 byla zalétána krátce před První mezinárodní leteckou výstavou v Praze, která se konala koncem října 1920 v Průmyslovém paláci. Na výstavě budila svou konstrukcí (dolnoplošník s tlustým profilem křídla) zaslouženou pozornost leteckých odborníků a prezident T. G. Masaryk obdaroval společnost Avia grantem 100 tis. Kč na podporu dalšího rozvoje mladé firmy. Jedinou slabinou letadla byl starý, již značně opotřebovaný motor z války, řadový čtyřválec Austro-Daimler o výkonu pouhých 30 až 35 k. Proto ani nemohl být využíván přední prostor pro cestujícího.
Kvůli zvýšení letových výkonů bylo letadlo na jaře 1921 přestavěno. Přestavba spočívala hlavně v instalaci výkonnějšího motoru. Byl jím francouzský rotační sedmiválec Gnôme Omega. I když také nebyl nejnovější, dával výkon alespoň 44-48 k, což bylo dostačující a BH-1 mohla létat s dvoučlennou posádkou. Letadlo bylo přejmenováno na Avia BH-1.bis. V září 1921 se s ní pilot B. Munzar úspěšně zúčastnil 1. národního leteckého mítinku, na kterém vyhrál, po přepočítání výkonů, okružní let republikou na trati Praha - Olomouc - Nitra - Vajnory - Olomouc - Praha.
V roce 1922 byl letoun během vojenského cvičení poškozen při nouzovém přistání a následně zrušen.
Na pokrokovou BH-1 navazovala celá řada dalších Avií konstruktérů Beneše a Hajna: BH-3, BH-5, BH-9, BH-10, BH-11.
Replika letadla Avia BH-1
Repliku postavil Marcel Sezemský, který letoun také vlastní a při různých leteckých dnech či jiných příležitostech pilotuje. Pan Sezemský je členem neziskové organizace "Historická letka republiky Československé".
Replika představuje původní verzi s řadovým motorem a je postavena v měřítku 1:1. Oproti originálu má jiný motor (Walter Mikron), dvojí řízení a bohatší přístrojové vybavení. Je registrována v kategorii ultralehkých letadel pod imatrikulační značkou OK-GUU 25.
Avia BH-1 na mladoboleslavském letišti. Na trupu je namalován tehdejší tovární znak Avia.
Původní letoun měl jen jedno řízení, pilot seděl vzadu, vpředu bylo místo pro cestujícího. Replika má řízení dvojí, ale vpředu jen jako nouzové.
Při čelním pohledu vynikne "tlusté" křídlo, v místě uchycení vzpěr je profil nejtlustší.
Při tomto pohledu je vidět, kudy proudí vzduch za chladičem.
Průlet nad letištěm.
Pojíždění po přistání.
Radek Folprecht
Kapka z Prostějova aneb boj s odporem vzduchu

První československý automobil s aerodynamickou karosérií byl Wikov 35 "Kapka". Naděje do něj vkládané, jak výrobcem, tak dobovým tiskem, však nenaplnil. Přesto zaujímá významné místo v našem průmyslovém designu.
Radek Folprecht
Zapomenuté automobily Wikov

Český Rolls-Royce, tak je s nadsázkou nazýván prostějovský Wikov. Ne, že by ostatní čs. automobilky nevyráběly luxusní vozy, zde to ale byla firemní filozofie, ta "lepší" auta tvořila většinu automobilové produkce firmy.
Radek Folprecht
Zásadka

/ Seriál Zříceniny Českého ráje a blízkého okolí. Tvrz, malý hrad a zámek Zásadka u Mnichova Hradiště /
Další články autora |
Před a po. Satelitní snímky ukazují zkázu po útocích USA na jaderná zařízení
Nové satelitní snímky ukazují následky amerického vojenského úderu, který v neděli cílil na íránská...
Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář
Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...
Tomahawky z ponorky, „drtiče bunkrů“ z B-2, zasypané vchody. Co ničilo jaderný Írán
USA zdevastovaly íránský jaderný program a jaderné ambice Teheránu jsou nyní v troskách, uvedl...
Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou
V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...
Decroix odstraňuje magisterský titul. Vzdělání z Francie je výhoda, zastal se jí Fiala
Ze stránek vlády zmizel ve středu večer titul Mgr. u jména nové ministryně spravedlnosti Evy...
Izrael a Írán souhlasí s příměřím. Začne platit v úterý, oznámil Trump
Írán a Izrael souhlasily s vyhlášením příměří, které po 12 dnech ukončí současné boje mezi oběma...
Vedro, pašeráci, rakety. Jak jsem zažil Hormuz, kde se právě pěkně potí dějiny
Premium Kdyby si peklo chtělo otevřít na Zemi filiálku, Hormuzský průliv by byl dobrá parcela. Když tam byl...
Strašák jménem povolenka. Kolik mohou domácnosti připlácet za topení i benzin
Premium Domácnosti obchází strašidlo nových emisních povolenek, které mají už za rok a půl zdražit vytápění...
Odposlouchávali i vydírali vlivné. Rusové měli agenty v české armádě i v ČEZu
Premium Verbování lidí ke spolupráci s ruskými tajnými službami, výhrůžky, sledování lidí, odposlouchávání...

Horská restaurace v nově dokončeném projektu Abertamyplatz
Vítězná, Abertamy, okres Karlovy Vary
4 750 000 Kč