Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Získat "emisní známku" je jásáním po zubařské kontrole bez nálezu!

Byl-li Váš zubař vždy milosrdný, poznáte to v pokročilém věku. Stejně tak "emisní kontrolu", při které projdete "bez nálezu", hodnotíte bezprostředně po ní kladně. Dopad je však srovnatelný.

Článek o "Měření emisí" nebude chtít nikdo ani číst. Ale měl by. Původ jeho zavedení zní sice ekologicky, ale jedná se o kontrolu účinnosti spalovacího motoru a jeho komponentů. Jako si doktor po Vašem zvážení a rozboru krve a moči udělá úsudek o Vašem momentálním zdraví, lze podle několika složek plynů usoudit, jak je na tom motor vašeho auta. Pokud motor spaluje s vysokou účinností, je jeho výkon dobrý a spotřeba paliva i oleje malá. To vše lze zjistit ze čtyřech složek výfukových plynů a pár údajů z řídící jednotky motoru.

"Jásání" po zubařské kontrole

Výfukové emise jsou především diagnostickým nástrojem. Hodnoty jejich jednotlivých chemických složek slouží k informaci, zda je vozidlo nutné léčit či ne. To, jestli vozidlo na "emisích"projde či ne, patří do kategorie "Jásání po zubařské kontrole". Pacient skáče a jásá, že zubař konstatoval "bez závad". Nebude mi vrtat ani trhat, super hurááá! Čas může ukázat, že zubař, ke kterému chodíte je "kokot", kvůli kterému máte po dvou letech po "prohlídce se šťastným koncem" díky pokročilé paradontóze, kterou přehlédl, v hubě  "klapačky".

Benzín

Nenápadné složky HC a CO2 s informací o adaptaci směsi z OBD rozhraní řídící jednotky lze u zážehových motorů rozpoznat, zda by bylo potřeba "hlubší vyšetření". Vysoké HC (nespálené uhlovodíky) ukazují na možné problémy těsnění ventilových dříků. Jejich včasnou výměnou přestane motor jak se říká "žrát olej", který stojí nemalé peníze. Příčin však může být celkem 5, na co by se dalo další diagnostikou přijít. Naopak nízké hodnoty kysličníku uhličitého (CO2) a hodnota adaptace směsi získaná z OBD ukazují na problematické spalování, které může být příčinou zbytečně vysoké spotřeby paliva, přičemž příčinou nemusí být vůbec nic složitého, čehož oprava by stála moc peněz. Naopak, včasnou levnou opravou či jen pouhou údržbou lze stav spalování natolik vylepšit, že se spotřeba sníží a výkon a komfort motoru zlepší.

Diesel

Kouřivost motorů bez filtru částic a zanášení filtru u motorů s ním jsou indicií, že motor spaluje nedokonale. Saze nejsou nic jiného, než neshořelá zuhelnatělá nafta v pevném skupenství. Saze jsou pořád ještě hořlavým materiálem, pokud nevylétnou z výfuku ven, pak jsou nebezpečným karcinogenním materiálem. Čím jsou menší, tím jsou pro zdraví nebezpečnější. Čím více sazí, tím méně účinně spálené nafty, a čím méně účinně spálené nafty, tím horší výkon motoru. Spotřeba roste s mocninou výkonu. Bohužel spratkové s kšiltama dozadu co propadali z matiky argumentují s mastně černým zadním nárazníkem jejich TéDé-íček, že jejich tuning má "boží" výkon. Asi se nevezli v ničem lepším a srovnání mají s jinými spratky jejich typu. Nemám nic proti tuningu, který neškodí motoru, nekouří a skutečně "jede". Těch je však proklatě málo.

Z emisní kontroly na účinnou diagnostiku

Náš obchodní partner přišel, že mu na STK kouřivost sice neměřili, i když její výsledky na protokolu napsané našel, ale že by ji chtěl poctivě změřit u nás. Zaplatil totiž "chiptuning", a bojí se aby to moc nekouřilo, protože pojede do zahraničí, kde slyšel že se to kontroluje.
Kouřivost nás nezarazila (naopak byla nízká) tak, jako delší čas akcelerace, kterému se na "emiskách" nevěnuje až tak pozornost. Další diagnostikou (nahráváním hodnot při akceleračním výkonovém testu) jsme zjistili, že řídící jednotka je sice načipovaná, ale regulace turbodmychadla nechodí do dorazové polohy a váha vzduchu vykazuje o 12% nižší hodnoty než je obvyklé. Po opravě náš obchodní partner jásal, že mu jeho VW Transporter tahá jak nikdy jindy. To, že zaplatil "čipaři" deset litrů za to, že vůbec motor nevyzkoušel, nebo vyzkoušel a na nic neupozornil, už reklamovat nešlo. Oprava ho stála dalších 9 tisíc, avšak odcházel s úsměvem. Měl "nové" auto.

Emisní technik dobrým rádcem - nejen kontrolorem

Pokud jsou prováděny emisní kontroly u zkušených diagnostiků-opravářů (autoservis s SME), všimnou si ostřílení mechanici (většinou autíčkáři, kterým je práce koníčkem) mnohem více parametrů, než nařizuje obyčejná kontrola.

Renata s vozidlem Hyundai Sonata: "Potřebuji poslední kontrolu a pak půjde z baráku. S cukáním si ani u Hynudaie nevědí rady a potom, co ze mně další opravny vytáhli šest tisíc bez výsledku říkali, že je to auto zralé do šrotu". Výsledek? Při měření emisí si opravář všiml, že je teflonová vložka lanka akcelerace stářím docela prodřená a lanko jemně vázne. Systém u tohoto systému řízení motoru nevyhodnocuje jen polohu, ve které se nachází škrtící klapka, ale i rychlost pohybu změny, s jakou se dostala z polohy A do polohy B, a tak vůz přistřikoval více paliva jako při ostrých akceleracích jako když tomu člověk šlape na krk jako o závodech. Navíc s rychle se měnícím předstihem, vylepšujícím zrychlení vozu. Majitelka pak poskakovala i když se chtěla rozjet pomalu. Trpěla lůžka motor a vůz působil při jízdě dojmem vraku. Výměna za nové lanko akcelerace (ca 1250,- Kč) pak vyhladila její vrásky a auto s ne příliš vanou cenou na trhu si nechala další dva roky a má ho dodnes. Jezdí prý jako po másle. Na "emise" jezdí k nám, my vůz prohlédneme vždy hlouběji, což je pravý účel kontroly. Ne zubař, který řekne "dobrý".

Autor: Libor Fleischhans | čtvrtek 4.6.2015 23:10 | karma článku: 21,55 | přečteno: 3448x
  • Další články autora

Libor Fleischhans

Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...

Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!

13.10.2023 v 10:28 | Karma: 8,29 | Přečteno: 531x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?

Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.

13.2.2023 v 10:16 | Karma: 11,01 | Přečteno: 489x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?

Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...

9.12.2021 v 8:48 | Karma: 17,83 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta

Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad

22.10.2021 v 5:57 | Karma: 34,12 | Přečteno: 5372x | Diskuse| Občanské aktivity

Libor Fleischhans

Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?

Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.

15.7.2021 v 8:53 | Karma: 20,88 | Přečteno: 1066x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

V Maďarsku havaroval na Dunaji motorový člun. Dva lidé zemřeli, pět se pohřešuje

19. května 2024  14:38,  aktualizováno  20:42

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

Obrat. Neučte už sporné teorie o 72 pohlavích, instruuje britská vláda školy

19. května 2024  20:22

Britská vláda představila nové pokyny pro sexuální výchovu. Vyzývá v nich školy, aby přestaly učit...

Armáda pošle miliardy „do luftu“. Kbely dostanou novou věž a dopravní letadla

19. května 2024  20:21

Armádní letectvo získá o téměř devatenáct miliard korun víc pro následující čtyři roky, než bylo...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 46
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4910x
Supervizor a zakladatel poradenského portálu First Car Diagnostics - FCD.eu.

Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.

Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR. 
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.

Seznam rubrik