Překvapení na STK
Ačkoliv jsem sem přijel z autodílny, kde kde jsme změřili emise a byly doslova skvělé, slyšel jsem na STK tohle: „Dáte si to napotřetí, musíte si spravit ty emise. Opět nevyhovujete, dneska to máte za 600,- Kč.“ Nejprve jsem nechápal. Vždyť jsem to teď měřil?!
Pokračoval jsem na kanál kde komedie eskalovala. „Pojďte sem k nám dolu...“, byli na mně už dva:
„Tady jsou nějak čerstvě natahané kabely a tuhle krabičku vidíme u tohohle typu auta poprvé. To je nějaký nedovolený tuning co? To nám budete muset vysvětlit!“
Pravdou byli oba zjevně šokováni: „Tuhle krabičku má každá benzínová oktávka už od výroby a kabely jsou nové proto, protože jsem vyměnil obě Lambda sondy.“
Tahle miniudálost jinými slovy říká, že auta přede mnou takhle pečlivě kontrolovat nemohli, protože by si těch krabiček všimli! Mají ji statisíce oktávek jako sériovou výbavu, mají ji všechny benzínové verze!
Kdo by se divil, že ve futrech jsou otvírací dveře, když by je neviděl poprvé?
S technikem STK jsem si při opouštění linky vyjednal, že bych se chtěl ještě emisního kontrolora na něco optat, jestli je to tedy možné za ním zajít. Cítil trochu stud či potupu a snad proto odpověděl: „Ale jistě, domluvím vám to, počkejte venku.“ Za chvíli se otevřela vrata emisní zkušebny a byl jsem pozván dovnitř. Byli tam zase oba a snažili se předstírat slušnost a ochotu.
„Ještě jednou dobrý den, víte není mi jasné, jak to, že jsem nevyhověl, když jsem si ještě před hodinou měl emise na jedničku a u vás tady pak ne! Podle protokolu koukám, že jste mně nevyhodili kvůli jedovatým plynům, ale kvůli nadměrnému kyslíku ve výfuku. Dumal jsem nad tím, kde by mohla být chyba a na autě jsem ji takřka vyloučil. Napadlo mne, zda občas kontrolujete těsnost těch vašich hadic?“
Emisní technik potvrdil, že se to musí dělat automaticky každé ráno. Požádal jsem ho, aby mi to ukázal, jak tu odběrovou sindu na těsnost testuje. Byl ochoten to názorně ukázat a tím se vlastně střelil do vlastní nohy.
Kontrolor na sebe prozradil, že by svou nedbalostí mohl poškozovat stovky zákazníků.
Vyskočil jsem radostí, že už asi znám pravděpodobnou příčinu mého nevyhovění kvůli přiliš vysokému obsahu změřeného kyslíku ve výfuku: „Pane, vy tu hadici neucpete na konci odběrové sondy, ale jak jste teď ukázal, zlomíte tu gumovou hadici tady (modrá šipka)před tou sondou! Ale jak tak koukám, ta vaše sonda je nějaká polámaná!“ (červeně).. a pohotově jsem si jí vyfotil. „Takže vás teď poprosím, abyste udělal ten test těsnosti hadice správně, tak jak se má dělat a sondu ucpal až na konci, protože si myslím, že chyba bude ve vaší hadici!“
Jakobych píchl do vosího hnízda. „Na to nemáte nárok! Musím vás vyzvat, abyste neprodleně opustil emisní zkušebnu a za 30 dní nashle na opakovačce!“
Trval jsem na svém, že nárok na to mám a řekl jsem, že klidně zavolám Policii, protože mne poškodili o 600,- Kč a odmítají mně změřit podle metodiky, tedy se správně ověřenou těsností koncové sondy. Evidentně ji totiž zkoušejí nedostatečně a proti předpisu!
„No to nééé! My na vás zavoláme Policii jestli okamžitě neopustíte emisní zkušebnu!“
„Neopustím, protože mi právě váš kolega předvedl, že test těsnosti nedělá na konci a jak tak koukám na tu vaši rozlámanou koncovku, tak netěsná bude ona a ne můj výfuk! Test těsnosti trvá 40 sekund, tak ho proveďte a jestli bude test v pořádku, omluvím se a vypadnu.“
„Nééé, vy vypadnete hned, protože jste na našem soukromém pozemku neoprávněně!“ a vytočil Policii.
Policie tam byla do pár minut. Moje vysvětlování nechtěli slyšet, řekli, že je to odborná diskuze, které oni nerozumí. Dobře, opáčil jsem a při odchodu jsem si chtěl ještě vyfotit předmět doličný, tedy aspoň detail té polámané sondy. „Néééé! Nic tu fotit nebudete!“ bránili se vehementně technici a pobízeli policisty. Jeden policista po mně skočil, zabránil mi pořídit si foto „doličného předmětu“ a s rukou zkroucenou za zády mne vyvedl ze zkušebny.
Dnes se podvádí 85 % emisních zkoušek jen proto, že to jde 5x rychleji, nikoliv proto, že by auta snad nevyhověla! Své chlebodárce ale nikdy nevyhodí...
Libor Fleischhans
Má STK a měření emisí smysl?
Při Měření Emisí se podvádí skoro všechno. „Bylo to rychlejší, nesereš se ani s lidma ani s autama a vydělal jsi pětkrát víc.“ říká bývalý vedoucí emisní stanice. Tohle video analýzy z ISTP to potvrzuje. Asi něco pro kriminálku.
Libor Fleischhans
Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...
Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!
Libor Fleischhans
Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?
Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.
Libor Fleischhans
Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?
Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...
Libor Fleischhans
Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta
Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Proč německá auta nekouří? Stát bádá, jak zatočit s podvody při měřeních
Premium Jak v Německu, Rakousku nebo Polsku stanice měřící emise odhalují auta s vymontovanými filtry...
„Už se sem nikdy nevrátit.“ Jak se nejvíc zpustošené obce smiřují se zkázou
Premium Tomáš Varaďa z Krnova objal svou přítelkyni Vendulu Adamčíkovou a pevně přitiskl k sobě. „Zbavit se...
Sami si zvolíte benefit. K iDNES Premium jsou zdarma foodora PRO, AlzaPlus nebo Telly
Snadnější online nákupy, výhodné dodávky jídel či snad bezplatná internetová televize s prémiovými...
Potíže s digitalizací nám ve volbách neuškodí. Zúročíme naši práci, věří Bartoš
Digitalizace stavebního řízení má startovní potíže, krajské volby ale Pirátům podle jejich šéfa...
- Počet článků 48
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3447x
Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.
Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR.
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.