Měření emisí po 31. 8. 2016 aneb "Ode zdi ke zdi"
"Pokud emisní stanice u vozidla při měření emisí nevyčte řídící jednotku, nelze vydat vyhovující protokol." píše v interní neveřejné komunikaci společnosti DEKRA pan Kamil Konečný, jinak školitel této společnosti. V této interní diskusi jde o vozidlo, které sice nemá žádné problémy s emisemi, jen se nelze spojit s řídící jednotkou motoru, kde nový, od 1. 1. 2015 platný metodický pokyn nekompromisně požaduje vyčtení paměti závad.
Metodický pokyn (3. 6. 2016 dokonce ještě upřesněn postup povinného vyčítání všech vozidel, s výjimkou, kdy výrobce tento postup nedoporučuje, jako např. ŠKODA Auto, která jediná ví, co dělá) zde ukládá povinnost spojit se s řídící jednotkou motoru i u vozidel, která nemají tzv. emisně relevantní protokol. Všeobecně se jedná o vozidla vyrobená před rokem 2000. Jedna z potíží je v tom, že čtení paměti řídící jednotky motoru je dle metodiky při měření emisí sice zákonná povinnost, ale její vyhodnocení je nanejvýš sporné, protože škála všech možných chybových hlášení řídící jednotky motoru může být objemná (150 ale i 300 chybových hlášení), ale žádný z výrobců před rokem 2000 (tehdy vozidla nebyla ještě vybavena emisně relevantním protokolem EOBD) nedefinuje, která z chybových hlášení mohou mít vliv na emisní chování vozidla v provozu (míněn emisní test při typovém schválení) a která nikoliv.
Emisní mechanik tedy bude na svou odpovědnost u vozidel starších 15 let rozhodovat, za které chybové hlášení vás může z emisí vyhodit s nevyhovujícím protokolem. To by nebylo to nejhorší, protože leccos se dá ze strany zákazníka tzv. "ukecat". Ale pokud dojde k situaci, kdy se diagnostický přístroj se vaším vozidlem nespojí, vede to dle instrukcí školitele DEKRY Kamila Konečného k vystavení protokolu s nevyhovujícím výsledkem. Pokud vám tímto dnem končí platnost kontrolní známky, musíte dle zákona naložit vozidlo na odtahovou službu (podle současné legislativy nesmíte odjet ani po vlastní ose) a do té doby, než bude možná diagnostická komunikace přes zásuvku ve vozidle (ani nemusí být vadná ve vozidle, ale v diagnostickém zařízení emisní stanice), nesmíte vozidlo používat na veřejných komunikacích a neudělají vám ani STK.
Jednoduše řečeno: Stačí, aby si vaše auto nerozumělo s diagnostickým přístrojem na SME, kam se právě vypravíte (pozor, přístroje pro komunikaci s diagnostikou nejsou jednotné a ani nepodléhají schvalování), a jste prakticky bez papírů.
Vysvětlení: Tento postup je předepsaný již patnáct let, ale žádná z emisních stanic ho i pro jeho praktickou nesmyslnost nedodržovala. Nikdo tento postup nekontroloval a papír, na který se píše doposud, snesl všechno. Dříve bylo tedy snadnější nesmyslný předpis obcházet tím, že téměř každá SME raději nenapsala pravdu, když na protokol psala: "Paměť řídící jednotky bez závad". Nová metodika však předepisuje, aby SME přikládala k emisnímu protokolu výpis z paměti závad řídící jednotky motoru (pokud diagnostický přístroj má nějaký výstup), a proto se budou podobné případy množit.
Závěr: Nové předpisy jsou, jak už to v českých zemích bývá, papežštější než papež a namísto aby se emisní kontrola zefektivnila a zamezilo se dosavadním rozsáhlým podvodům v měření emisí, budeme teď zase vyhazovat auta, která si to nezaslouží. Podobných nesmyslů obsahuje nová emisní metodika více, kvůli kterým můžete skončit i s autem, které je emisně zcela v pořádku, na podvalníku odtahové služby. Do té doby, než systém tyhle hrubé chyby vychytá, bude se to bohužel stávat. Škodovky jsou však z obliga, u nich ze shora uvedených důvodů výrobce čtení závad paměti řídící jednotky motoru vědomě vysloveně nedoporučuje. Tak hodně štěstí, ať se nevychytané mezery syrové a neodzkoušené metodiky nevyřádí zrovna na vás.
Více na www.asem.cz
Libor Fleischhans
Policie změřila v Praze 43 emisně nevyhovujících vozidel ze 68...
Šéf dopravní Policie Jiří Zlý oznámil, že na žádost Ministerstva životního prostředí začali v září měřit emise v pražských ulicích. Dvě třetiny aut smrdí tak, že by neprošla emisní kontrolou. MDČR jim teda mohlo říct, že je to OK!
Libor Fleischhans
Co dýcháte v kabině auta, když jedete Prahou?
Testem jsme zjistili, že se mikročástice z uzavřeného prostoru vytrácejí. Z výfuků ostatních aut vnikají do kabiny třeba u školky, kde nakládáte své děti. Ulpívají jen na vlhkých površích. V kabině auta, jsou to plíce vašich dětí.
Libor Fleischhans
Je snahou Ministerstva dopravy, aby technické kontroly nefungovaly?
Rozpoznat vozidla trestuhodně zanedbaná nebo ilegálně zbavená emisních systémů dnes není problém, ale jakoby se Ministerstvo snažilo o opak. Když pak Policie ani soudy nekonají, je výsledkem životu nebezpečno a vzduch plný jedů...
Libor Fleischhans
Na linkách STK vyhazují z emisí i naprosto zdravá auta
Po reportážích o masově podvádějících STK hrozí Ministerstvo dopravy jejich kontrolami. Kontroloři tak z devótnosti vyhazují z měření emisí i zdravá auta. Díky amatérismu techniků stihne podobný osud tisíce starších aut bez závad
Libor Fleischhans
Lobbuje poslanec Kolovratník za ruské mafie v byznysu STK?
Poslanec Martin Kolovratník (ANO) uzákonil délku linky STK na 26 m! Je to jako kdyby Lukašenko uzákonil výšku prezidenta na 182 cm. Ruští STK baroni dokázali, že ČR je jediným státem na světě, který má v zákoně "rozměr" v metrech.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Černý kašel polevil. Nově nakažených ubylo o pětinu
V České republice za týden přibylo 1266 případů onemocnění černým kašlem, je to o 338 případů méně...
Nevlastní vnučka viní seniora z osahávání. Chtějí jen peníze, brání se souzený
Jednaosmdesátiletý senior z Táborska stanul na lavici obžalovaných za pohlavní zneužívání nezletilé...
Novým premiérem Skotska bude veterán Swinney, všichni soupeři odstoupili
Novým lídrem Skotské národní strany je politický veterán John Swinney, který už stranu vedl před...
Putin je vrah, vítal protest motorkáře u hrobů sovětských vojáků v Praze
Motorkáři z Night MC Europe, odnože ruského motorkářského klubu Noční vlci, přijeli na pražské...
Prodej bytu 2+kk - 40 m2, Kolín
Masarykova, Kolín - Kolín II
3 090 000 Kč
- Počet článků 46
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4910x
Od roku 1993 pracuji pro mezinárodní společnost IHR v divizi diagnostických a emisních přístrojů. Spolupodílel jsem se na diagnostické příručce HMS 990 u firmy Hermann Electronic (celosvětově výhradní dodavatel přístrojů Hermann pro Mercedes Benz). Na portálu FCD.eu sdružujeme 4.500 autoservisů u nás i v zahraničí s denní návštěvností 600 čtenářů profesionálů opravářů, kterým poskytujeme pomoc na dálku při diagnostice všech značek vozidel.
Díky našim zkušenostem poskytujeme v ČR školení emisním mechanikům a jsme pro tuto činnost schváleni Ministerstvem dopravy ČR.
Jsem přitom neúnavným bojovníkem za narovnání pokřivené české legislativy v oboru emisních kontrol a za renesanci kvalitní řemeslné práce při opravách vozidel v autoservisech, hlavně co se jejich emisních systémů týče.