Doprava z letiště, proč tak složitě?

Politici, odborníci se přou, jestli rychlodráha, nebo metro, kudy a za kolik. A proč ne tak, ale radši jinak apod. A přitom řešení je tak jednoduché.

Kdokoliv cestoval na letiště nebo z letiště veřejnou dopravou, ví o čem mluvím. Koleje tam prostě zoufale chybí. Nacvakané autobusy nemohou kapacitně nikdy stačit. A kolik let se již diskutuje, plánuje a počítá, co by co stálo. Nejnadějněji vypadalo prodloužení trasy A, teď je zase poslední varianta, že tam bude rychlodráha. A aby se uspokojila betonová lobby, tak radši oboje.

            Podíváte-li se na mapu Prahy, zjistíte, že vzdušnou čarou je konečná metra B Zličín o něco málo blíž, než současná konečná metra A Dejvická. Ale hlavně mezi Zličínem a letištěm je v podstatě jen tráva, žádná zástavba. A pokud potřebuji řešení rychle, jako že potřebuji, tak nemusím sáhodlouze plánovat prodlužování trasy A přes toto sídliště a tuto nemocnici za desítky miliard korun. Jednoduše mohu povrchově, například jako na Černém mostě, vést přes travičku trasu B a pokud to chci opravdu levně, tak bez mezistanic. A pak se nebavíme o desítkách miliard, ale tak o stovkách milionů, tedy o 2 řády méně. A realizace by mohla být taky hodně rychlá. A pak by provozně nebyl určitě problém, aby na letiště zajížděl třeba jen každý třetí vlak. Dle mě řešení, elegantní, rychlé a levné.

            Navrhované řešení má jednu nevýhodu – dojezdová doba do centra. Ta by byla určitě cca 50 minut na Můstek. Ale myslím, že spěchající obchodní cestující sáhnou vždy po taxíku, ať už na letiště pojede cokoliv. Česká rodina jedoucí na letiště jedenkrát ročně kvůli odletu na dovolenou dá určitě přednost metru bez přestupů a za cenu tarifu MHD před jiným druhem dopravy, který by vyšel podstatně dráž (např. auto při započtení parkovného). Časová úspora nějakých 25 minut v tomto případě nehraje roli. Podobně to bude i u zahraničních turistů, to mohu potvrdit z vlastní praxe.

            Další výhody tohoto řešení už pouze v bodech:

-         rychlost výstavby,

-         cena výstavby,

-         jednoduchost cestování do centra bez přestupů,

-         pohodlnost cestování v porovnání se současným stavem, tedy autobusy,

-         v budoucnu by např. v zastávce Dlouhá míle mohlo dojít k přestupu mezi trasami A a B. Tím by se začala řešit budoucí tikající bomba pražské dopravy – hvězdicový systém, kdy se z jednoho okraje města na druhý cestuje v podstatě bez výjimky přes centrum. Zde by lidé např. z Dejvic cestující na Jihozápadní město nemuseli jet přes Můstek, ale přes Dlouhou míli.

            Nedělám si iluze, že bych přišel na něco převratného. Takže předpokládám, že se tím už někdo zabýval. Jaké tedy zazněly argumenty proti? Takhle by byl vřed města odstraněn rychle a bezbolestně.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Flaška | středa 10.6.2009 6:36 | karma článku: 11,22 | přečteno: 1459x